Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
piratenithn

lämplig förtöjning

Rekommendera Poster

Hur förtöjer man lämpligast en båt som ligger med för och akterförtöjning men fritt i vatten(alltså inte vid brygga) Båten är en Ryds 600 och den ligger där vattendjupet är ca 1.5 meter. Den kan inte ligga helt på svaj. Funderar på p ringar ca 40 kg st med 3-4 meter kätting. 1 i fören och 1 i akter. Håller detta ? (ganska utsatt läge på västkusten) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte praktiskt möjligt att låta den ligga på svaj?

För om det är ett utsatt läge så ligger den säkrare på svaj än fast i boj i både för och akter. Får den då vinden från sidan så kan den slå runt genom att rotera kring tamparna som blir som en genomgående axel från boj till boj.

Om du måste fixera båten i ett läge p.g.a. terrängen så får du väl välja ett läge med fören åt det håll som det oftast blåser ifrån och inte spänna tamparna så hårt, så att båten får utrymma att guppa i vågorna.

Förutsätter att du inte menar att du ska dra kättingar från p-ringarna direkt till båten (du skrev så).

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde funka men 1,5 meters djup för boj är inte mycket.

La själv i en boj (Örbojen) i våras där jag har båten men fastän jag hade ca 3 meter grov kätting välte bojen runt och stack upp med nederänden när jag kroka i öglan. Har ca 2 meter djupt där jag la i bojen.

Välj en annan boj än Örnbojen i så fall eftersom det är såpass grunt.

2 st 40 kg p-ring bör räcka. Kolla, det finns tabeller du kan se hur stor p-ring du behöver för utsatt läge.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...