Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
teebees

knotter på topcoaten? plastpest

Rekommendera Poster

har måla med topcoat från mps. använde primer först och topcoat på det. nu har den blivit knottrig på vissa ställen som ofta är i kontakt med vatten. det är inga blåsor med vatten eller luft i, utan knotter som är helt och hållet i topcoat. kan detta vara plastpest eller har färgen reagerat på något konstigt vis? har uppfattat att plastpest inte visar sig genom knotter?eller? man skulle kunna jämföra knottret med ett 30s slippapper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade blåsor/knotter på min förra båt och läste därför in mig på plastpest/osmos. Orsaken är att vatten tränger in igenom gelcoaten till glasfibern. Verkan är att glasfibern agerar som katalysator i en kemisk reaktion som bryter ner polyesterplasten till bl.a. olika estrar. Det bildas blåsor med blandning av vatten och vinägerluktande estrar. Får det fortgå löses så småningom hela båten upp. Så: Plastpestblåsor ligger i praktiken under vattenlinjen och om man petar hål på dem skall det lukta vinäger.

I det jag läste framhöll man att blåsor kan uppstå av många olika anledningar, t.ex. kvalitetsbrister i material eller påförning, utan att det behöver vara plastpest. Om det är plastpest är så vitt jag vet lösningen att slipa bort all gelcoat och torka ut skrovet i flera veckor. Hugaligen. Låter ju tack och lov som att det du har inte är plastpest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den segelbåten jag köpte för ett par år sen hade böldpest på den delen av kölen där balastkölen sitter inplastad. Det är som har skrivits ovan, små blåsor som innehåller vätska och som luktar ättika när man petar hål på dem. På din beskrivning verkar det inte som böldpest.

Om det är böldpest skall gelcoten slipas bort och laminatet måste torka ut ordentligt. Några veckor är kort tid. Jag torkade under en vinter med ett plasttält runt det skadade området. En avfuktare med avlopp utanförtältet i fören och en liten värmefläkt i aktern. Jag hade även en värmefläkt på inne i båten som värmde blykölen bl.a. Stod i en tempererad lokal och min värme bidrog till att värma lokalen.

Bifogad bild visar kölen efter renslipning. Det fanns även en del andra komplikationer i sammanhanget pga byggfusk från varvats sida, därav alla borrade hål, men det är en annan historia.

Böldpest är en verklighet på många båtar, men ibland tycker jag att debatten i ämnet är en del överdriven. Om jag inte åtgärdat problemen på min båt, tror jag att båten ändå hade hållit mig ut, trots att skadan var ganska omfattande.

tommy 

post-945-1394234785,5585_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick likadan bubblor/blåsor på en tidigare båt. Denna var målad med Toplack från International. Vit färg på durken. Efter ett tag med div regn etc blev det blåsor. Jag gissar att det beror på att lacken inte är vattentät, så det kommer in vatten genom toppskiktet. Detta lägger sig sedan som blåsor.

Intressant, jag har just primat hela skrovet med MPS (Biltema) Plast och Metall primer på den båt jag håller på med nu, då vet jag att man inte ska ha topcoat färg på de delar som ligger under vattenlinjen. Hoppades faktiskt att det skulle fungera med deras topcoat på deras primer. Även under vattnet... GRRRR

Om du skrapar på dessa blåsor, är primern ok under?

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

primern är ok. lägg helst tre lager primer innan topcoaten. tror inte det är några problem med den i vanliga fall. antar att jag har fuskat någonstans. torktid, förarbete, färgbehandling eller nått... första gången jag höll på. man lär sig nya saker hela tiden :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

samma problem fanns för några år sedan på bilsidan, sprutspackel var boven sprutspacklets härdare gick troligen inte ur helt utan reagerade i efterhand med materialet, sprutspackel innehåller polyester i härdare finns styren, en anna teori var att polyester dvs sprutspaklet tog åt sig fukt som sedan bands inne och startade processen, det kunde ta år innan bubblorna kom och de var alltid ättiksluktande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...