hubbe 0 Postad 7 September , 2006 Hej,ska sätta i nya fönster i aliminiumramar i båten,och jag har några tuber sikasil-e,är det något att rekomendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 8 September , 2006 Nej, det är inte att rekommendera att täta rutor med silikon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 8 September , 2006 Varför inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 8 September , 2006 - Silikon har en tendens att bli missfärgad - Silikon är inte speciellt UV-beständigt - Silikon är heller inte speciellt åldersbeständigt - Det är ett h-e att täta om, då inget fäster på uthärdad silikon Skulle rekommendera att täta med butylgummi. Hade jag vetat hur bra det funkar hade jag kört med det på min båt istället för Sikaflexen. Bytte glas i ett takfönster hemma för en vecka sedan. Takfönstret var från 1984 - 22 år gammalt alltså - och tätningen var fortfarande elastisk! Hade silikon varit det? Neeeeeeehhh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hubbe 0 Postad 8 September , 2006 Tack för era svar. Har tittat på andra forum några säger att sikaflex 291 har varit bra. Några kommentarer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 September , 2006 limma täta om de ska sitta permanent, hade varit mitt val. Vad du än väljer så innehåller det ättika så är det olämpligt till aluminium. Varför inte lägga en hundring på bra material och slippa onödigt efterjobb med att göra om allt. dumsnålt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hubbe 0 Postad 9 September , 2006 Vad skulle du ta för tätningsmedel då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 9 September , 2006 Skulle rekommendera att täta med butylgummi. Hade jag vetat hur bra det funkar hade jag kört med det på min båt istället för Sikaflexen. Bytte glas i ett takfönster hemma för en vecka sedan. Takfönstret var från 1984 - 22 år gammalt alltså - och tätningen var fortfarande elastisk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 September , 2006 limma täta från wurts Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 September , 2006 Sikaflex 295 UV borde funka också. http://www.sika.se/?get=content&action=view&id=127-225 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jejk 0 Postad 17 April , 2008 Kollade idag på olika sätt att täta.. sikaflex 295 uv (ca 300kr) sägs vara det bästa enligt försäljarna men samtidigt är det ruskigt dyrt. Ska man göra det ordentligt måste du köpa sikaflex primer också och då är du uppe i 600 kr för att täta ett par rutor. Butylgummit lät intressant. Kanske ska testa det istället för den vanliga sikaflex jag köpte (ca 140 kr) som också är uv-beständig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser