engman 0 Postad 7 September , 2006 Hej har köpt en Ryds 23 dc -06 och läser lite var stans att det står väldigt mycket om födelarna med stålpropeller, men ingenstans om vad man kan tjäna i knop eller drivmedel är det någon som mätt och vet vad skillnaden blir//Anders. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 7 September , 2006 Norska Båtmagasinet har gjort ett seriöst test. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
engman 0 Postad 8 September , 2006 Tack så mycket! Rätade ut en del frågor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EKork 0 Postad 15 April , 2008 Hej, jag har en likadan båt (Ryds 23 DC -06) och funderar på propellerbyte. Har du bytt till stålpropeller och i så fall är du nöjd och kan rekommendera något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicke3 0 Postad 28 Juni , 2008 hej har en ryds 23 dc 07 med 4 bladig stålpropler fungerar utmärkt fördelar snålare drift ca 10 procent,lägre fart för att plana ut,nack del tar lite på toppfarten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ejope 0 Postad 6 Augusti , 2008 Vilken storlek har ni på: stigningen samt diameter; på stålpropparna som ni bytt till; jag har provat 4 bladig med 17 18 och 19 stigning, jag fik superbra hjälp av Micke på www.cm-bil-och-marinmek-ab.se som utan knussel bytte de testade propparna dessutom gav han råd och tips. Vore kul och veta vilken ni valt. Jag tyckte att 14,25 x 18 passade bäst till Min Ryds 23 dc. Senast ändrad av ejope | 06 augusti 2008 | 11:27 Senast ändrad av ejope | 06 augusti 2008 | 14:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 6 Augusti , 2008 Hur mycket tappade du i toppfart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ejope 0 Postad 6 Augusti , 2008 Jag tappade ca 3-5 knop på toppfarten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 Augusti , 2008 Farten beror inte på om det är en stålpropeller utan vilken utformning proppen har, stigning, daimeter etc. Då jag bytte till stålpropp ökade farten några knop men det viktigaste var ett betydligt bättre grepp. Aldrig mer aluminium propp. Uttern S64:a med Mercruiser 4,3 och Mirage stålpropp 21 mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Augusti , 2008 Tills du har kört på sten ,då skulle du vilja ha aluminium,stor risk att kröka proppaxeln eller drivaxelbrott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 6 Augusti , 2008 exakt, man får ju väga fördelarna som bättre fäste å högre fart mot nackdelarna med att kanske få ett rensat växelhus = dyrt . och fundera över om risken är värd 3 knop extra. man kan laga/köpa ganska många alu proppar för samma pris som ett växelhus kostar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 6 Augusti , 2008 Varför köper du inte var sin plastjolle, man får många plastjollar för en HT! Mindre stöldbegärliga, mindre skötsel, billigare i drift!!! Senast ändrad av Sturgeon | 06 augusti 2008 | 23:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 6 Augusti , 2008 för att det inte är lika coolt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 Augusti , 2008 Om man ska kalkylera med att gå på grund och därför välja en aluminiumpropeller så ska man inte köra båt. >Rekomenderar Findlansfärjan /Roland 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 6 Augusti , 2008 klart man INTE kalkylerar med att gå på grund, men det kan vara intressant att veta för och nackdelar, även om man inte räknar med att köra på grund så är det väl aldrig fel att tänka till en gång extra, beror väl på hur man prioriterar, som alltid. Jag tror nog att många bara hört gott om stålproppar och därför inte ens överväger tanken på att det kan medföra andra problem, för att nå den där extra knopen, de allra flesta har inget behov av det extra fäste och den extra knop man tjänar med stålpropp. men det är väl så, det som är inne och populärt är bäst, det ska man ha, och utan att blinka så följer man strömmen och gör som alla andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 Augusti , 2008 Jo visst finns det nackdelar med en stålpropp De är dyrare i inköp Större massa varvid det kan märkas när man lägger i växeln Mer stöldbegärliga Mindre lämpliga att måla med skyddsfärg mot beväxning Men fördelarna är enligt mig betydligt större mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 7 Augusti , 2008 Jag har haft stålpropeller de senaste åren. Under sommaren har jag beställt ett nytt Alphadrev från USA och hade telefonkontakt med den marinan ett par gånger. Dom avrådde å det bestämdaste från att jag skulle välja en (Mirage) stålpropeller till vår båt av flera skäl: *Korrosionsskador på det nya fina drevet p g a galvaniska strömmar. Jag menade att det enbart är ett problem i saltvatten (vi åker 99 % i sötvatten) och att anoderna tar hand om problemet. Svaret var att deras marina låg ca 10 miles upp i en flod i New Jersey (=sötvatten) och dom ser ofta korrosionsskador på drev som har stålpropeller, redan efter en eller två säsonger även om båtarna inte har varit ute i saltvatten. Dom ser det däremot aldrig på drev som har aluminiumpropeller. * Den stora risken för skev propelleraxel och andra drevskador även vid mindre grundkänningar. * Dom menade att stålpropeller ska väljas till performance boats som har en toppfart på 50 mph, annars uppväger inte fördelarna nackdelarna. Trots att jag var inställd på att köpa en en Mirage stålpropeller a 400 USD (kostar ca 6000 SEK i Sverige =) och beredd att köpa den, så slutade det med att jag beställde två stycken Mercury Black Diamond aluminiumpropellrar (en i reserv tack vare det låga priset) för 120 USD per styck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EKork 0 Postad 7 Augusti , 2008 Hej, jag har också en Ryds 23 DC -06 och har haft samma funderingar som du. Jag fick tag på en begagnad, nästan oanvänd, stålpropeller fabr. Ballistic med samma dimensioner som den propeller som var monterad på drevet när jag köpte båten (diameter 14,5 och 19 stigning). Med standardpropellern (14,5 och 19) varvade motorn 4.900 rpm och farten var 39,6 knop (enligt GPS). Med stålpropellern varvade motorn max 3.400 rpm och toppfarten sjönk till 35 knop. Jag kollade även bränsleförbruknngen vid 26 knop marschfart. Jag körde 10 nm och förbrukningen låg då på 1,22 l /nm (Jag mätte väldigt noggrant). Det är en bra siffra för en så pass stor båt. Tydligen är stigningen 19,5 för stor så motorn orkar inte varva ur ordentligt. Jag skall se mig om efter en med mindre stigning. Senast ändrad av EKork | 07 augusti 2008 | 08:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Augusti , 2008 och dubbelt så dyr att laga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 Augusti , 2008 Alla nya Uttern S64 och D68 mm som har Mercruiser 4,3 MPI levereras med stålpropeller. Förr hade de billigare alu proppar men numera anser man att detta inte är lämpligt trotts kostnadsökningen. En Mirage propp till denna typ av båt kostar ca 8500kr hos åf och ca hälften (inkl frakt och moms) från USA. Vid byte från aluminium till Mirage eller Laser II rekomenderar de att gå ned en storlek för att utformningen på propellrarna är annorlunda samt bladen är stabilare. Jag hade alltså en 23 förut och har nu en 21 Prata med någon expert på propellrar så får du säkert mer fakta bakom hur det fungerar. Lovar att jag vill inte byta bort min stålpropp mot en vissen aluminiumpropp. Greppet är betydligt bättre. Går även trimma drevet mer. Med alu propp var det väldigt känsligt. Om du har otur och sätter ett blad i en sten så går de laga och balansera igen. Vissa hävdar även att stålproppens bättre verkningsgrad ger lägre bränslekostnader. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsEriksson 0 Postad 7 Augusti , 2008 Helloj! Har en Ryds 23DC och har just bestämt mig efter att ha testat flera olika propellrar,(Ballistic 17, 19 Apollo 17 19 Thunderbolt 15.5*17) Slutsatsen blev som för dig att 19 var alltför stort, Thunderbolten i 15.5 diameter o 17 stigning däremot var riktigt bra, ungefär samma toppfart men otroligt mycket bättre acceleration plus att jag nu kan i plan nedåt 11-12 knop med samma bränsleförbrukning som vid 24knop. (väldigt skönt vid alla 12knopsbegränsningar). Kan varmt rekommenderas:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 7 Augusti , 2008 Hej. Den största fördelen med stålpropp är ju att det ser så jäv.. snyggt ut när man ligger vid bryggan med motorn upptiltad //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Augusti , 2008 den galvaniska korosionen ökar så det tar mycket mera på anoderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Renken 0 Postad 7 Augusti , 2008 Har en 4-bladig stål propp på min Renken 2052, något mindre båt än Ryds 23 dc. Vet inte vad du har för motor men jag har en Mercruiser 350 EFI. Tidigare åkte jag med en 3-bladig aluminium propp o tyckte det va helt okej. Men efter test med ny propp märkte jag tydlig skillnad. Köpte den nya på Drev.se, fick där mycket bra tipps samt testa olika stigningar. Det slutade med 20. Ligger på 1 l/NM vid 26-30 knop. Toppfarten har ökat ett par knop med (hade troligen för liten stigning innan) ligger nu på 48 knop. Så jag kan rekomendera stål propp. Men köp av en seriös firma så du har möjlighet att testa ut den propeller som passar bäst. Visst det är dyrare men du får istället valuta för pengarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 17 April , 2017 (redigerade) Edit. Missförstånd frågan irrelevant Redigerad 17 April , 2017 av gusvo085 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser