Terhi4110 0 Postad 7 September , 2006 Har funderat på att köpa en uttern 5500 dc/d55 men bor lite avskilt och är lite orolig över säkerheten vid den ödsliga bryggan. Undrar om någon möjligtvis vet vad för olika moddeller av larm det finns, kan man ha larm på en dc båt? och isåfall hur fungerar det? mycket tacksam för svar MVH Gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 September , 2006 Hej, Undersök noga vad ev GPS/GSM larm (som du nog skulle behöva) drar för ström innan du ev köper ett. Om du inte har nån laddningskälla finns annars risk att batteriet dras ut. Har själv haft Redknows Surveying box Marine och den fungerade utmärkt i och för sig men drog för mycket ström för min båt då jag inte hade nån laddningskälla (landström, solcell e d) när jag låg vid bryggan. Har väl ersatts av SBX-3 nuförtiden. Finns många andra sådana larm också. Jag har nu ett annat typ av larm som är baserat på VHF och det har inbyggt batteri som håller ett år. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terhi4110 0 Postad 7 September , 2006 okej, detta låter ju positivt! men det larmet du har nu? fungerar det bra och vad händer när lamet sätts igång? tackar för svaret! mvh gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 September , 2006 Ledsen men det är inte många som bryr sig om larm i dag för det tutar och piper överallt av felaktiga larm. En dobberman eller en högspänningstöt det är grejor det, men då åker man la in för man får inte skydda sina grejor här i detta landet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 8 September , 2006 Håller med föregående talare...tyvärr så bryr ingen sig när larmet går. Jag hade boatgard larm i min förra båt,det funkade faktiskt väldigt bra. Fast en Dobberman som inte fått mat på ett par dagar är nog effektivast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terhi4110 0 Postad 8 September , 2006 har hört att man kan fpå ett sms när larmet går? det hjälper ju iaf mig när jag ska be dom sätta upp spärrar;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 8 September , 2006 Just Defa/Boatgard har några som skickar SMShttp://www.boatgard.com/se/larm/larm.htmÄven återförsäljare finns listade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 September , 2006 Finns larm med telefon uppringning annars funkar vanligt kostängsel bra kopplat till relingen dock endast på plastbåt. Har de vadat ut till båten blir det extra effektfullt sen är det bara att ta hand om dem på vanligt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 8 September , 2006 Det finns en hel uppsjö med larm, tyvärr, för det blir en snårig djungel. Mitt vardagliga jobb består av larm så jag har lite koll på vad jag pratar om. Jag skall försöka hjälpa dig med några ledtrådar utan att nämna märke. 1. Kolla först med Försäkringsbolaget om det sponsrar något. Det innebär inte att just det larmet är bättre men Du kan alltid väga in att få t ex självrisk eliminering. 2. Se till att larmet går att hantera på ett sätt som Du anser är acceptabelt. Hur stängs det av/på. Fjärrkontgroll, kod, distansmanöver (50 meter från båten aktiveras det) och fundera på om Du/frun/barnen kan handskas med det. 2½. Vad skall larmas ?? Har Du några dörrar eller öppningsbara fönster så går det att larma med magnetkontakter, och likaså motorns infästning går att larma, med det är ganska svårt att larm med rörelse detektorer i naturlig miljö, dvs som följer omgivande temperatur. Rörelse detektorer är inte riktigt byggda för det och tycker inte direkt om fukt heller. 3. Montera själv eller få det monterat ?? Om Du monterar själv så skall Du ha lite koll på teleteknik och att Du befinner dig i en fuktig miljo med risk för korrision. Om någon annan monterar så skall Du kolla att firman/personen är accrediterad för att göra jobbet så att Försäkringsbolaget godkänner installationen. 4. Vad skall larmet ta vägen. Som Du har läst ovan så är det ingen större idé att ha ett lokalt larm som bjäfsar, hellre ett tyst larm som skickar SMS eller meddelande till larmcentral, för Du sitter väl inte alltid hemma, nykter och redo att åka när larmet går och dessutom vara på juridiskt korrekt humör/balans när Du kommer fram. 5. Firman Du handlar av....ta en kreditupplysning av den om Du kan. Det finns idag en hel mängd lycksökare i larmbranschen och det är inte alls säkert att de finns kvar nästa år, tyvärr. Lycka till, hoppas inte jag har skrämt dig. Hör av dig om Du funderar på mera saker. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terhi4110 0 Postad 11 September , 2006 hej! jag får tacka för det långa men lärorika svaret! Jag skall fundera lite till men ett båtköp är nog inte aktuellt förens våren, men då skall jag höra med försäkringsbolagen vad de tycker osv. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Surv 0 Postad 4 November , 2006 Om jag förstår dig rätt så är du ute efter något liknande ? Det finns ett enkelt och smidigt larm som bland annat kan användas till båtlarm(larmet innehåller GPS,GSM,Vibrationsdetektor, IR Detektor, temperaturdetektor, mikrofon). Enheten programmeras enkelt med SMS, och larmen kommer med SMS. Den är i storlek som en mobil, och behöver inte vara fast monterad. och är abonnemangsfri. Hör av dig om du undrar något. // Daniel Sundberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 4 November , 2006 Om vi bortser från att detta verkar vara otillåten företagsreklam.... (Nej, det är inte jag som har rapporterat inlägget som olämpligt) så verkar hanteringen av prylen ganska krånglig. Byggd av tekniker för tekniker så att säga. Det står egentligen inte så mycket om den annat att den är bra och det vore ju tokigt att skriva något annat. Det som bland annat kan vara lite trassligt att ha i larminstallationer är vibrationslarm. De bör kunna kalibreras och i så fall är de ofta lite svåra att kalibrera för saker och ting som finns på land, typ hus mm. Det är sannolikt svårare att kalibrera för en båt. Det står inte något speciellt om GPS funktionen och att positionera via GSM masterna har för dålig precision på landet //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Surv 0 Postad 5 November , 2006 Ursäkta om det blev för mycket sälj över det, ville bara visa att det fanns ett annat alternativ. Som svar på ditt inlägg: Gps´ en är 12 kanalig och som med alla GPS så kan du inte garantera en exakt position(som vissa gör) om du inte har kontakt med många sateliter. Däremot kan man annvända Gsm Cell tracking (som om jag förstår dig ger för dålig positionering) för att se när gåten lämnar GSM masten, och då be enheten om en GPS position, och på så sätt inte behöva använda vibrationslarm. Däremot kan man använda IR som komplement för att se om någon rör sig på båten och som du säkert vet så reagerar IR på värmestrålning och inte rörelse. // Daniel S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 5 November , 2006 Jo, jag vet också att IR fungerar i isolerade utrymmen med hyggligt konstant temperatur och det är få båtar som har den möjligheten. Men inget står som sagt på hemsidan och det var det som jag reagerade på. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Surv 0 Postad 5 November , 2006 Citerat: GPS mottagare, 12 kanaler (GPS L1, C/A code) (står under tekniska specifikationer) Men om det är stöld man är rädd för så behöver man ju inte IR, då räcker det ju med GSM Cell Tracking och GPS. Däremot om man har en större båt och är rädd för skadegörelse så kan det vara bra med IR. // Daniel Sundberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 5 November , 2006 Vad tar GPS larmet vägen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Surv 0 Postad 6 November , 2006 Alla larm skickas via SMS till förutbestämda nummer som du har sagt åt den att göra(ALARMNRT(telefonnummer 1)T(telefonnummer2)) osv.. Är GPS delen av enheten aktivrad(LOCON) så får du en GPS positionsangivelse i nästan alla larm. Är du bara nyfiken var den när den inte larmat så kan man skicka en fråga var den är(?LOC). Vill man att den skall larma till ett larmföretag så kan man göra det, det är helt upp till en själv att avgöra. // Daniel Sundberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 8 November , 2006 Hade ett boatgard larm i min förra båt som funkade väldigt bra. Aktiveras med fjärrsändare precis som på en bil men dom är vattentäta. Lanternerna blinkar vid av och på larming,1 blink för på och 2 för av samt att varningsdioden i rutan börjar blinka vid på larmet. Satte en rörelse deckare under ratten så larmet gick så fort någon klev ner i båten.Hade även mangnetkontakter på motorlucka,rufflucka och till facket där huvudströmbrytarna sitter. Även startspärr inkopplades till motorerna så dom fick ingen tändspänning när larmet var på.. Det var bara en sak som irriterade mej lite. Efter motorerna var avslagna i 5 min så aktiverades startspärren automatiskt dock ej resten av larmet. Man var tvungen att trycka en gång extra på larm fjärren för att få igång motorerna.. Det är något krav från stöldskyddsföreningen tydligen. Larmet kostade ca 4000:- och rörelse deckaren ca 800:- Monteringen har jag ingen aning om då jag gjorde det själv? Larmet saluförs av KGK i sollentuna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 9 November , 2006 Vad hade Du för båt förra gången. Var den isolerad i ruffen/kabinen ? Provade Du att lösa ut larmet genom att gå in i ruffen så Du såg att det fungerade? //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xxxtreme 0 Postad 24 November , 2006 Kolla upp med försäkrings bolaget vilka dom anser vara bäst! men nautilock är ett bra val! kolla in http://www.marineprotect.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 28 November , 2006 kompisen vid grannviken har fått sin snurra yamma 50/4tkt stulen 2 ggr. i år, april på land, oktober i sjön. nautilock var monterat. vissa skurkar ignorerar säkerhetsprylar. försäkrb. kommer att montera annat nu. ej startspärr. troligen gps/vhf/gsm/tracker av nån sort. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 November , 2006 En handgranat försåtsminerad under kåpan på utombordaren? :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 28 November , 2006 Clas Ohlson har en variant till överkomligt pris. Dock utan gps-delen, men sänder sms dit du vill. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383163 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 28 November , 2006 visst önskar man, men det funkar inte. motorn exploderar, sabbar aktern, sen sitter man i finkan utan snurra och båt. /jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 28 November , 2006 intressant klart billigare än gps larmen. De verkar kosta 3500,- och mer. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser