Gå till innehåll
tisdag 15 april 2025
Robbowich

Fixa småsprickor i plexiglaslucka

Rekommendera Poster

Jag har på min nyinköpta Scampi en typisk gammal rufflucka där den tranparenta rökfärgade plasten är täckt av små sprickor i ovanytan som minskar sikten igenom.

Så ser ju de flesta gamla luckor ut så jag undrar om det inte finns något bra medel eller trick för att minska effekten av dem. Ungefär som när man lagar ett stenskott på en bilruta.

(På vår förra båt lade jag lite tunn olja på och det trängde fint i i sprickorna och dolde dem hyggligt, men dels så försvinner effekten efter ett kort tag och dels så tillför det ingen hållfasthet och det omöjliggör förstås att man senare gör någon riktig lagning.

Något tips?

/Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövade i våras med Autosol som jag läst skulle hjälpa. Resultatet blev

skapligt, m a o en klar förbättring, men mot djupa sprickor hjälpte det

självklart inte. Skulle nog kunna bli ännu bättre med ihärdigt slipande

men detta var inte något prioriterat jobb för min del. Men som sagt, med mera jobb kan det nog bli riktigt bra.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta med gamla Plexiglasluckor är ett allmänt problem som skulle vara intressant att få en lösning på. Att köpa en ny lucka är väl kanske lösningen men det kräver både arbete och kanske heller inte blir så bra som den gamla som trots allt har fungerat bra i 25 år. Man behöver ofta plasta upp så man får en plan yta till nya lucksargen. Luckan kostar dessutom c:a 4000:- och det kan man använda till segel eller något roligare än en lucka.

Jag skulle kunna tänka mig en plastindustri dit man skickar rutan. En avgjutning görs och ny ruta stöps/pressas (eller hur nu det går till) i formen. Formen spars under båtnamnet och läggs ut på Internetsida och fångar upp alla med samma problem.  Vore det inte en affärsidé?

Är det någon som vet hur man gjorde de rutor i ofta rökfärgad plast som sitter på många båtar från 70-90tal. De saknar ram och är neddragna ngra cm runt om och fungerar ypperligt tills de spricker. 

Ska jag röja lite plats i garaget och starta upp en minifabrik eller hinner någon annan före?

Bäst vore förstås som Robert äer inne på, att man stryker på något kemikum som helar den gamla sprickfärdiga luckan. Skulle kunna ge ganska många kronor per litern för ett sådant elixir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta typer av s.k. plexiglas kan man ganska enkelt varmböja. Jag tillverkade en plastkåpa genom att klämma fast den blivande sargen mellan två raka brädbitar. Sedan värmde jag med värmepistol utefter kanten och böjde när materialet var lagom mjukt. Om man önskar större böjradie kan man fräsa en radie på den inre brädbiten. Vid långa böjar är det lättast att pressa ner materialet med en brädbit utefter/ovanför hela böjen. Förmodligen skulle en plåtbockare (Vet inte riktigt vad apparaten heter) fungera utmärkt. Man bör öva på några spillbitar först. Det är inte alldeles enkelt att värma lagom mycket. För hög värme skadar materialet.

Ett annat alternativ: Plexiglas, men inte alla typer av plastglas, kan limmas med isättika. Fogarna blir glasklara, men det gäller att inte spilla för då förstör man ytan.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde en gång ett visir till min skoterhjälm. Då använde jag ugnen för att kröka Plexiglaset. Det var ett kupat enkelkrökt visir.

Frågan är hur det blir med dubbelkrökta ytor då en hel del plast måste flyta i hörnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dubbelkrökt skulle jag inte ge mig på. Skära upp hörn och limma går i enklare fall. Därav talet om limning med isättika. Mer komplicerade former....Nej!

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det kan ju knappast gå att få plasten att ge sig iväg i flytande form åt sidorna. Som du säger så  får man räkna med att fräsa ur hörnen och så tror jag det är gjort på luckorna på vår båt. Ska kolla.

Jag ska se om jag kan göra några prov. Vi har två luckor som börjar ge sig. Några sprickor verkar helt igenom och en av dem kringsluter snart ena fästet till luckan. Där räcker det inte med polermedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasen va ni skräms 6.gif\.

Min lucka har fått en massa små sprickor i år.

Har även funderat på det där med att värma, men det går nog som sagt inte i hörnen.

Allternativ som jag har tänkt på, är att plasta upp en ny av väv innanför befintlig lucka och sedan skaka ur den och ge fasen i om solen lyser eller inte.

Går nog att plasta om man vaxar befintig lucka invändigt och målar med gelcout och sedan smaska i med väv och polyester.

Vad tror ni ?.

Mvh / Orven

Ska kolla på V75 programmet för det är 42 mille i potten och är man relativt ensam, så har man nog råd med en egen press 2.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte är så farligt som det låter med alla dessa små sprickor.

Det är ju först i år som vi har uppmärksammat dem då solen lyst så mycket denna sommar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Små sprickor blir brottanvisningar, hade samma sak och vid lite tryck rasade rutorna i bitar. gjorde nytt och där det var böjt lades dit macrolon böjt med hjälp av varmluftpistol.  Ska du ändå inte se ut ur lucka är det bara spruta på några lager ny plast. Kan tänka mig att polerar man upp luckan först och sen ett antal varv med vanlig akrylklarlack så har du dels fyllt upp alla sprickor och dels förstärkt upp luckan och den är ändå genomskinlig.  Samma princip som när man lackade över grovflake.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lack å sånt är bra mot baksmällan.

Inget ljus och man slipper ha täcket över huvudet.

Något att tänka på.

Allvarligt talat blir denna behandling stärkande och sprickbildningen upphör ?

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis kan man köpa nya luckor eller byta själva plexiglaset, men det vore ju toppen om de gick att behandla eftersom lucka i övring är fullt funktionell.

Detta handlar ju om grunda sprickor/krackelering i ytan, men hundratals över hela ytan.

Det jag hoppats på att hitta är något flytande medel typ lack/lim/sealer/polyester som tränger in i sprickorna och permanent fyller upp dem så att sikten igenom blir bra. Troligen med en efterföljande polering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ang lacks hållbarhet ta och häll ut lite klarlack låt torka och känn efter själva eller leta upp närmsta gamla show bil och hacka bort en kaka.

acryl lack som blir efter en 10-20 varv ca 2 mm tjockt blir starkt som fan det är ju i princip ren epoxi.  lyckas man inte flyta sprickorna så gör en mellanslip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man hälla epoxi på luckans insida? I ett dammfritt rum skulle det bli en ganska fin yta, eller?

Det gör inte något om rutan blir tjockare, t.ex 10 mm och sitter epoxin då fast bra på luckan så har man fått en bra förstärkning och inte så mycket försämrad sikt. Det är bra att kunna kolla masten och segel utan att gå upp ibland. 

Sen kan man ju lacka luckan på utsidan där epoxin annars rinner av. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

dammfritt använd klibbduk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske är ute och cyklar nu men borde det inte fungera att täcka upp med sånt där medel som man lagar cd skivor med. Det ska ju fylla ut plasten och ha samma brytningsindex som en skiva. Ser inte en laser skillnad så lär man ju inte göra det med ögonen heller.
/Makke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Småsprickor kan naturligtvis poleras bort. Autosol och/eller annat putsmedel.

Större sprickor, och åldringssprickor skall man ta på allvar. Att fylla ut med någon typ av plast ger ingen direkt hållfasthet, och det är tveksamt om resultatet blir snyggt.

Plexi, men också annan genomskinligt av olika slag, åldras faktiskt. Med åldringen följer försämrad hållfasthet. Bättre byta i tid. Borde gå att byta bara plexi hos glasmästare eller motsvarande. Billigare och enklare än att byta hela luckan.

Passa på att byta tätningslister också.

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta (alla?) lösningar för att laga CD-skivor verkar bygga på att slipa/polera och kanske lägga på något vaxliknande som jämnar ut små ojämnheter. Det vi behöver här är något som tränger in djupt i tunna sprickor och gör dem osynliga.

Det gör att jag kommer att tänka på medel för att laga stenskott med eftersom det är samma typ av sprickor. Hittade då dessa http://www.gtglass.com/crackrepair.htm 

http://www.alltvstuff.com/leat5.html

och det måste finnas massor av alternativa lösningar på marknaden.

Det verkar vara ett mycket tunnflytande epoxyharts? Kan man själv blanda mycket tunnflytande epoxy kanske? Lägga på så att det tränger in, torka av och sist polera ytan (som på en CD-skiva)?

Det finns visserligen även en sats med medel för just fixa akrylytor, men det verkar just bygga på polering och vax? http://www.gtglass.com/acrylicRestoration.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

hur är dessa undermedel prismässigt mot någon dl vanlig akryl klarlack?  gå till närmsta billackare be och få slatten efter de lackat någon metalic prova att häll detta på någon vaxad yta papptalrik eller liknade, när det sen härdat känn på hålfastheten, Tillräckligt starkt?? Tillräckligt genomskinligt?? aplicering med spruta på lucka klara de flesta blir det rinningar låt torka vatten slipa bort samma efter ifyllnad av sprickor.

Eller köp en ny lucka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DEn jag tänkte på finns i skivbutiker. Det är någon slags sörja som skall tränga in och torkar sedan så att den blir stel. Det är en svensk uppfinning som nån har tåtåtat ihop. Har dock inte testat själv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...