Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
NiclasV

Dra av ett SX drev ? Hur gör man egentligen ?

Rekommendera Poster

Kan någon vara snäll och förklara i detalj hur man meckar loss ett Volvo SX drev ? så vore jag jättetacksam !

Cheers,

Nic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag lyfter en gammal tråd men finns det någon utförlig beskrivning på detta? Bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det gäller att lossa drevet från båten för te.x byte av bälgar o stödlager så kan du göra som jag gjorde.. (vet ej om en fackman hade gjort likadant )

1. lossa kåpan 3 skruv och lossa växelvajern från vxl föraren.

2. lossa dessa 6 skruvar (3 på varje sida)låt 2 vara kvar lite löst så länge.

3. lossa powertrim kolvarna i båda ändar och lyft av dom (skall hänga kvar i en säkerhetsvajer oljeslangarna.)

därefter rekomenderar jag att man är två personer och lossa nr 2 färdigt för att sedan lyfta ur drevet.

För att byta bälgar och stödlager måste sedan nästa del bort också vilken lossas på nr 4. ( det är en ½ insexnyckel, var NOGA med att inte försöka med fel, då får du aldrig av det eftersom skruven då blir rund.)

hoppas att ni fick den hjälp ni sökte.

/R

post-23208-1394235007,911_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalas.
Skall nog inte byta bälgar förrän till hösten men nu vet jag.
Tackar och bockar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste verklgien 4:an bort för att byta stödlagret? Tänkte byta stödlager under helgen. Men 4:an behöver väl inte bort för det? Räcker väl att ta bort själva drevet.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det räcker att ta bort drevet. Man kommer åt att byta både bälgar och lager utan problem.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seahunter! Tusen tack för svaret började bli svettig där.

Sedan behöver man verkligen ett centreringsverktyg för att byta stödlagret? Ändrar ju varken motor eller sköld. Stödlagret kan väl bara sitta på ett sätt. Är det linjärt nu, så lär det väl vara det efter ett byte av stödlager också borde man tycka?

Köpte en bra lageravdrager på drev.se Så slipper man hålla på med en glidhammare.

Tänkte byta knutkorsen också när jag ändå är på gång. Men clipsen som håller knutkorsen på plats finns ju inte att köpa som reservdel längre. Att återanvädna clipsen var inte att rekommendera enligt mekhandboken. Hur gör man då? Konstigt att de inte medföljer knukorsen.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...