Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
pekivan

Byta impeller Yamaha

Rekommendera Poster

Tjena gubbar o gummor. Vi har verkligen haft en skön sommar i år. Nu när den börjar lida mot sitt slut är det dags att börja pula med motorn.

 

Jag har en Yamaha 70 2-takt från 2001 som jag aldrig bytt impeller på. Funderade på att lämna in den men ångrade mig.

 

Är ganska tekniskt lagt men skulle ändå vilja ha lite tips på hur jag går tillväga för att byta impellern.

 

Någon som har några bra tips?

 

/E.T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har ingen aning om Yamaha men gjorde detta på min gamla Evinrude 50 hk från -86. Det var inte lätt. Fick hjälp av min svärfar som renoverar gamla utombordare som pensionärshobby. Impellern satt mitt inne i riggen, så vi fick demontera växellådshuset. Det satt bl.a. med en skruv uppe i motorn och för att komma åt den fick vi lov att plocka bort någonting där uppe oxo. Kommer inte ihåg om det var förgasaren eller oljeblandaren. Jag hade GARANTERAT inte gett mig på detta utan min svärfars experthjälp. Helt sjukt att det skall krävas omfattande isärplockning för att byta en slitdetalj. Hoppas Yamaha har gjort detta bättre.


Och om du vet var impellern sitter på en Mercruiser 3.0L får du gärna tipsa mig!


/JA

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att byta impeller på din motor är inte särskillt komplicerat.

 

1. Lägg i framväxel.

 

2. Ta bort trimfenan och lossa bulten under denna.

 

3. Lossa de fyra synliga bultarna.

 

4. Ta bort växelhuset.

 

Monteringen sker i omvänd ordning.

 

Måttligt med fett på alla splines, men inte på toppen av axlarna.

Fetta också in alla gängor innan du monterar tillbaka bultarna.

Smörj gärna den nya impellern med silikonfett inna du monterar tillbaka den.

 

Kontrollera första att reglaget står med framväxel ilaggd

 

Rucka på propellern för att få splinsen på drivaxeln att kugga i. I detta läge är det bra att ha laggt i framväxel enligt punkt 1 ovan, annars blir det till att vrida på svänghjulet istället. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tack så mycket för era snabba svar.

 

Finns det packningar att byta i samband med detta? Vore lite osmart att inte ha dom till hands när man monterat ner skiten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det finns packningar runt pumpen, men din motor är så ny att det borde räcka med en ny impeller. Vanligen går de att återanvända.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


okej tack...

 

En sak till. Märkte sista gången jag var ute med båten att den inte gick på maxvarv. Maxvarvet brukar ligga på 5200-5300 men nu går den bara på 4600-4700. Vad kan det bero på. Har kollat gasvajrarna och dom sitter som dom ska.

 

Motorn går i övrigt helt felfritt. Accelererar som den ska. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du har beväxning på båtbotten. Dessutom tar en icke epoxybehandlad båt upp vatten och är därför lite tyngre på hösten. Det senare kan dock inte ensamt vara förklaringen, men väl det förra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när du monterar den nya impellern.. se till att du vrider uppgående axeln medurs medan du för ner impellerlocket... och  det där med att lägga i nån vxl behöver man inte göra mig veterligen... inte brukar vi göra det på jobbet iaf *jobbar med Yamaha utombordsmotorer*

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man dela växelstången manuellt eller är den i två delar och delar sig automatiskt när man släpper ner växelhuset?

 

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har precis köpt en Yamaha 70 -94 års modell som jag tänkte byta impellern på innan jag sjösätter den. Är det samma förfarande även på denna årsmodell?

 

//Crille

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högst sannolikt ja. Proceduren var t.ex. densamma på Yam 55hk -76.

 

Du kan nog hitta sprängskisser här:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/lifestylehome/home.aspx

 

Om det är länge sedan växelhuset togs bort så kan det vara problem att få bort det från riggen. Det hände mig med motorn enligt ovan. Jag drog av nästan samtliga bultar och växelaxeln hade korroderat fast i sin splinsedelning varför växelaxeln drogs ur växelhuset så att växelhuset fick lov att demonteras. Sedan dess är jag noga med att ta bort växelhuset minst vartannat år, kolla impellern och smörja in denna och insidan av pumphuset med silikonfett och fetta in alla bultar och splinse med marinfett. Tar ca 30 min när man har vanan inne. Dessutom är en motor utan växelhus är oftast inte intressant för tjuvar.

 

Oftast tar jag av växelhuset på hösten efter det att jag bytt oljan. Tar ur impellern och monterar ihop det hela till till våren. Pss slipper impellern sitta inträngd i pumpen hela vintern. Impellern förvaras infettad i plastpåse. Impellern får nästan evigt liv så länge det inte kommer in skit eller motorn torrkörs. 

 

Vill man unvika ännu ett presumtivt problem kan man ta ur termostaten/erna. Göra rent, fetta in gummipackningen med silikon och förvara även den/dessa i plastpåse. Ev. kan det behövas en ny packing till locket, men det gäller inte alla motorer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen.

 

Det var ett hyfsat enkelt ingrepp, så nu sitter det en ny impeller på plats (den galma var iofs fin den med trots att den var minst 4 år gammal) och ny olja i drevet, även den gamla oljan var utan vatten, bra i konsistens och färg. Men det känns bra att veta att allt är fräscht innan man sjösätter.

 

//Crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...