Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Stenborg

Storfallet föll......

Rekommendera Poster

Idag när jag var ute med min Shipman 28 och skulle sätta storseglet så hände det en liten malör  :oops: Schakeln som jag fäster i seglet lossnade från öglan på viren som löper inne i masten och plötsligt så låg hela härligheten nere på däck. Det enda som sitter kvar inne i masten är alltså vireänden som sitter runt en kaus. Den är större än ingångshålet så den går inte att dra ut.

Nu kommer nog en del av er att tänka (hoppas att jag har fel) att säsongen är ju nästan slut i alla fall, men jag undrar om det på något sätt går att dra tillbaka fallet t ex från en mastkran. Jag tänkte att man kanske kunde lirka ner någon slags lina med en krok och dra upp det igen. Är det bara att glömma, eller.....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr mycket svårt :( Kan du på något sätt komma åt kausen så att du skulle kunna lirka fast kroken med fingrana eller något verktyg? Annars är det nog kört. Men inget e omöjligt! Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag kommer åt kausen med fingrarna. Jag ska (bara jag hittar någon medhjälpare) testa med en mastkran. Fick tips om att fästa en cykelkedja i en tunn lina och skicka ner i masten och sen försöka lirka ut den i hålet. Vi får se om det går. Jag hör av mej om hur det gick.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Cykelkedja eller något annat tungt, smalt. Samma sak inträffade på min x79. VI höll på många timmar, men var lite dåligt förberedda. Förberedelser är allt! Se till att du har en tunn lina (fiskelina?) och en bra tyngd, samt en böjd ståltråd att fånga in linan med. Sedan kommer nästa problem, dvs att dra upp wiren genom masten och få ut den högst upp. Du bör sy med vaxad tråd, in i en smal nylonlina, ihop med toppen på din wire så att det sitter ordentligt. Och sedan dra långsamt och hoppas på det bästa. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utförde samma procedur förra året, fiskelina och en pilk blev min räddning.

Ett tips om man är själv och ska dra något i masten är att använda gummilina som draglina, då kan man spänna linan i ena änden och sedan själv matapå i den andra, detta testade jag i våras när jag bytte kabel till VHFen, funkade kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades (i halv storm och regn) att med hjälp av en cykelkedja och en tunn lina fiska upp öglan igen.

Tack för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjemänsan! Jag lämnar aldrig bryggan mer utan en 63-länkars cykelkedja för utanpåliggande växlar, samt en 30 meters persiennline-rulle i verktygslådan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man ändå håller på och drar. Ta ett par extra linor av tunnare kvalitet och låt den löpa med. Låt dem sedan sitta på lämpligt ställe så att de kan nås i båda ändar. Vid behov kan sedan en lite starkare draglina fästas, dras igenom och sedan användas för att dra in ett fall, antennkabel mm. Då är man  extra förberedd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...