Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
crazy

Motorstorlek

Rekommendera Poster

Hej.

(mitt första inlägg härsmiley-laughing.gif\)

Har fått tag på en båt som jag ska använda som fiskebåt. Men de va så ruttet trä på den så de har jag tagit bort, ska måla å få på lite glasfiber på den i vinter.

Men jag har en fråga om den nu..

Jag tycker mig se att de har stått crescent på sidan av den, den är ca 4,1 lång och 1,3 bred. Det är inte nån styrpulpet på den.

Vad tror ni de kan va för rekommenderad motorstyrka på den?

Bifogar en mindre bra bild på båten.

post-22125-1394234784,9145_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de ingen som vet?smiley-cry.gif\

Ni som har plastbåt i samma storlek, vad har ni på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte mer?..15.gif\

Tänkte typ 10 hk eller nåt.. Tror ni han sliter sönder båten då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara du ser till att akterspegeln håller så ere ju bara att slänga på den motor du hittar!

Jag har en liten plasteka ungefär lika stor som din. Hade först en 5hk, men när den gick sönder så slängde vi på en 12hk i brist på annat. Det är alldeles för mycket, men jag menar det funkar ju. Jag är alltid lite orolig att motorn ska ta med sig akterspegeln i djupet när man gasar lite grann. =) Jag kör aldrig full gas (=läskigt). Båten står som ett flytande sjömärke, rakt upp med fören, när man gasar på litegrann. Den skulle gå minst lika fort med en 7-8 hk. Så det är bara dumt att ha för stor motor. Det är inget planande skrov, så det går lixom inte fortare än det går...

En lagom motor för dig är nog en med en-siffrigt hk-antal. Ledsen att behöva säga det, men den ser inte direkt skitstadig ut.

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig i de där med stadigheten, hehe.

Hade tänkt att söka efter en i ca 6hk trakten..

Tack alla för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hållbarheten på akterspegeln är viktigast.

Men tänk också på att vikten spelar roll.

En så pass gammal båt med en tyngre motor och en person i aktern kanske inte pallar det utan helt enkelt tar in vatten vid akterspegeln.

Om man hittar rätt motorstyrka men båten bara lyfter stäven kan man montera trimfenor på anti-kavitationsplattan. Hjälper till att lyfta akterspegeln vid lite fart och trycker därmed ner fören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror lite på hur långt du tänkt åka men kortare turer för fiske så skulle jag vilja rekommendera en el-motor. Går tyst, fint och länge... även smidig att navigera båten med. Men det går ju inte så fort framåt...
Har själv testat med en MiniKota-30 på en Crescent42, tyckte jag funka bra. Har inga direkt negativa upplevelser av Minikota:n men det kanske finns andra som har...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...