Mattias70 0 Postad 6 September , 2006 Hej Säljaren till en Bavaria 350 -94 skriver: Båten är högkvalitetsbåt från den tiden innan Bavaria började med de stora serierna av båtar, då med mer hantverksmässig inredning och kraftigt skov Ngn som vet om detta verkligen stämmer? /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 7 September , 2006 Jo det stämmer nog. Förr byggdes de på ett mer traditionellt vis, i mindre serier och var på den tiden kvalitetsmässigt jämförbara med t ex Jeanneau och Dufour. Jag vet dock ej när de gick över till den hysteriska produktionsmängd de har i dag. Antagligen har produktionen ökats succesivt, allteftersom det traditionella hantverket har blivit ersatt med robotar! -Någon som vet om tillverkningen i dag är oberoende certifierad? /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbowich 0 Postad 8 September , 2006 Efter att ha tittat på en hel del begagnade Bavaria kan jag konstatera att något hände mellan 1999 och 2000. Den nya serie som kom då har en synbart enklare kvalitet - speciellt i inredningen. Och om jag förstått det hela rätt så var det ungefär då man övergick till robot-tillverkning. Någon som har mer underbyggda fakta i målet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swanbay 0 Postad 3 Oktober , 2006 Jag har inga direkta fakta men när jag var och tittade på Bavaria-båtarna på Öppet Varv hemma på Orust i augusti blev jag ganska ordentligt besviken. En massa plast-trä i inredningen! Skåpsluckor och sarger runt bla luckorn i rufftaket, även på dom största modellerna är bara för mycket. Speciellt när det lyser plast om delarna. Hade varit bra mycket snyggare om dom valt ett enkelt vitt laminat tex. All denna plast-trä syns inte på bilder på lite äldre Bavarior. Visserligen är båtarna bra mycket billigare än andra fabrikat i samma storlek men såå mycket dyrare kan dom inte bli även om dom låtit bli denna hemska plast-trä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 15 Oktober , 2006 Vet inte vad det är för plast trä du talar om?? I vår2005a är allt trä just trä!! Kanske missförstod inlägget?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 15 Oktober , 2006 Jodå på nya Bavaria är bla instrumentpanelerna vid kartbordet gjorda av plast som skall likna trä. Fruktansvärt fult ! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swanbay 0 Postad 16 Oktober , 2006 Då är det tydligen ett påhitt som införts från och med 2006. Min bryggranne har inte heller den vidriga plasten i sin 2005a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 18 Oktober , 2006 Kan vara så att den Kevlar liknande panelen som sitter i större båtarna bytts ut mot någon träliknande. Då måste jag hålla med om att det är ett steg i fel riktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swanbay 0 Postad 18 Oktober , 2006 Då jag tittade på Bavariabåtarna på Öppet Varv så började jag i 30-fotaren eftersom det är en sådan grannen har. Upptäckte då att diverse luckor var i plast. Plast med träådring, dessutom i en helt annan färgton än det trä som fanns i övrigt i inredningen. Det skiljde så mycket i nyans att det var det första jag såg när jag kom ner i båten. Och inte f-n blev det mindre eller bättre plastträ bara för att båtarna blev större. Det såg lika illa ut i den största som var på plats.....tyvärr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 19 Oktober , 2006 Det är väl inte hela världen att några paneler eller luckor är gjorda i plast, kvalitén kan vara god ändå. Man får tänka på att Bavaria i första hand bygger båtar som ska vara något så när billiga och ge köparen mycket utrymme för pengarna. Är man ute efter en vacker båt med fina trädetaljer finns andra, och dyrare, alternativ. Man kan inte begära att båtar som byggs i en fabrik 50 mil från närmaste hav skall få samma hantverksmässiga utförande som våra svenska Orustbyggen. Sedan kan jag väl hålla med om att det känns lite husvagnsbygge över det då man låter plasten imitera trä. Men, som sagt, se dom för vad dom är -billiga (i alla avséenden) båtar som får fler folk att prova på sjölivet. Precis vad Maxibåtarna gjorde på 70-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swanbay 0 Postad 19 Oktober , 2006 Jodå, jag förstår nog varför man använder plastimitation i stället för äkta trä. Det jag tycker är så dåligt är att man lagt ner arbete på att få plasten att likna trä, ådringen är väl ganska ok, men det jag inte förstår är varför man inte ansträngt sig för att få samma färgskala på plasten som det är på skåpen luckorna sitter på. Det måste in SE billigt bara för att det är en billigare lösning. Beträffande avståndet från havet så är det väl detsamma nu som förra året och har väl knappast något med byggkvalitén att gör.... ;o) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 19 Oktober , 2006 Tur att man köpte när man gjorde då!! Tror inte jag valt en bavaria om luckorna varit i plast!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slaraffen 0 Postad 21 Oktober , 2006 Hei,dette med Bavaria er blitt et diskusjonstema hos alle båtintresserte.Selvsagt, fordi de selger mange flere seilbåter enn alle andre seilbåtprodusenter tilsammen!!!(Ref.Maxi 1978-1986,hva sa alle konkurenter om Maxi dengang??) Jeg har selv hatt 2 stk Maxibåter fra de var fabriknye(Maxi Magic fra 1984-1986,så en Maxi 999 fra 1986-2004)og var veldig fornøyd,særdeles fornøyd faktisk.Og jeg kjenner båtene til minste detalj.Jeg har også flere bekjente som har båter med Orustkvalitet,så jeg kjenner relativ godt til svenskbygde båter.Og kvaliteten er etter min mening helt topp,MEN det er IKKE enbetydende med at Bavaria er dårlig kvalitet!! Jeg byttet båt i 2005 til ny Bavaria 38 med dyp blykjøl.Hva har jeg fått? Jo,en glimrende seilbåt,som seiler meget bra i hele vindregistret,en glimrende bobåt med utrolig bokomfort.Alt utstyr som rigg-vinsjer-motor luker etc.etc er eksakt de samme som på orustbåter.Seil er fra Elvstrøm sm er av de aller mest kjente produsenter.Dekorstriper er IKKE tape,men i gelcoat!!Jeg har montert varemapp. og div hvor jeg har boret gjennom skroget,og tykkelsen ligger overhode IKKE tilbake for noen såkalte kvalitetsbåter,heller tvert om.Hele forskipet er forsterket med Aramid/Kevlar.Båten er håndopplagt i formen,ikke sprøytet. Osv Osv. Pris ny båt inkl. alt utstyr: - NOK:1.100.000 Hva hadde jeg egentlig lyst på?? Jo,en Maxi 1300 Hva kostet denne med samme utstyr? Jo, NOK: 2.750.000.???????? Altså en prisdiff på NOK:1.650.000!!!!???? Maxi 1300 har hermet eksakt samme innredning som min Bavaria 38/3 cabiner,men er atskillig trangere.!! Hva er så den store forskjellen i den daglige bruk?? Jo,en noe dårligere /enklere innvendig finish,imitert gulv istedet for tregulv(for meg som har hund,er det bare en fordel),og ellers noen småting som vedr.enklere detaljer i finish. Er dette verdt NOK:1.650.000.-?? Nei ,dette er helt uhørt!Det er ikke Bavariabåtene det er noe feil med,men Maxiprodusenter og andre kvalitetsprodusenter.spesielt fra Orust som enten ikke klarer eller vil ha sine priser ned.Det finnes overhode ingen fornuft/sammenheng i prisdifferensen. mvh Slaraffen,tidligere fornøyd Maxi-eier,nå fornøyd Bavaria-eier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sincro 4 Postad 22 Oktober , 2006 Hej! jag har seglat på västkusten i sommar och sett många Bavaria! men dom flesta har gått för motor! är det någon som har nån teori om detta? Mvh! Martin! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 22 Oktober , 2006 Finns nog många teorier! Kanske kan vara så att många bavariaägare är nybörjare på sjön eller har gått över från motorbåt till segelbåt och då är ju steg ett att lära sig hantera båten för motor! BÅtarna seglar bra så förhoppningsvis får du se fler för segel nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 22 Oktober , 2006 Trevligt inlägg av jimsan, jag har träffat och talat med många Bavariaägare i sommar, vissa helt nya seglare, andra som har seglat mängder av båtar tidigare. Utmärkande är att de som haft andra seglare tidigare är så nöjda med bavarias segleingsegenskaper. Har sett en och annan seglare med annat märke som gått för motor i sommar också, vad kan det bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 24 Oktober , 2006 Gäller det andra båtar så måste det nog bero på Rigghaveri! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 25 Oktober , 2006 Jag fick segla in till hamn flera ggr i somras då motorn inte fungerade som den skulle! :-) En del kanske har haft brottom att få en hamnplats och speedat på lite! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser