Danster 0 Postad 6 September , 2006 Är på gång att köpa en ny bavaria 30, undrar om någon har erfarenheter av de olika kölarna. borde vara en bättre seglare med den djupa eller? funderar på att välja den grunda då hemmahamn är i mälaren och helgseglingen är där.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bav30 0 Postad 6 September , 2006 Jag råder dig att gå in på www.bavariaklubben.se Där kan ställa en fråga eller söka i gamla inlägg under bryggsnack så får du garanterat svar snabbt. Har själv en B30 och valt den längre kölen. Har inga erfarenheter av den korta kölen men jag har hört lite under sommaren att det blir bättre seglingsegenskaper med den längre kölen samt att båten blir stabilare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 6 September , 2006 Generellt kan sägas... Kort köl Plus: bättre undanvindsegenskaper Plus:lättare att nå in i naturhamnar Minus: sämre manöverbarhet i hamn, då den oftast är något längre Minus: mer avdrift på kryss Djupare köl Plus: bättre egenskaper på kryss, tar bättre höjd mot vinden Minus: högre risk för grundstötning Minus: sämre egenskaper på slör, mer motstånd i vattnet Kappleglingsmässigt är en djup köl att föredra. Crusingmässigt är en grundare att föredra. Sedan kan sägas att man inte enbart kan bedömma båtens seglingsegenskaper utifrån kölen i sig. Deplacement, typ av rigg, rätande moment etc bör tas med i en helhetsbedömning vid val av segelbåt! Finns säkert fler argument för och emot, låt höra! /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 6 September , 2006 - Vill du segla annat än undanvind eller i vindstyrkor över 4 m/s, satsa på den djupa kölen. - Vill du gå mycket för motor och bara finsegla lite i svaga vindar när det blåser åt rätt håll, satsa på den grunda kölen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danster 0 Postad 6 September , 2006 ok, tackar för råden.. blev lite klokare men hur man än väljer måste man kompromissa på något sätt.. efter att ha följt en del trådar här på forumet angående fel i leveransen av nya båt undrar jag hur lång garanti man får på båten.. förlängs garantin på den del som fabav har åtgärdat eller hur resonerar dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 7 September , 2006 Hoppas att svaren avser just Bavarians köl. Vet inte hur pass relevant det generella är på den två vingade kölen som Bavaria 30an levereras med. Själv valde vi den djupa och det ångrar man när man ska in i de flesta hamnar (inte bara naturhamnar) Då kölen sitter långt fram på båten så kan det bli lite problem. Har inte testat den grunda kölen, men skulle nog välja den om jag köpte båten idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 8 September , 2006 Jimsan, varför inte utrusta båten med en kombinerad gennakerpeke och stege? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 8 September , 2006 Peke och stege från STB är redan monterad, och det är till stor hjälp, men räcker inte riktigt alla gånger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 8 Oktober , 2006 När jag sett endel bavarior på land i samband med upptagningen undrar jag hur man kan ha (som det ser ut, jag har ju inte mätt) ett roder som går djupare än kölen? Verkar idiotiskt om man ska segla i en skärgård - går man på finns risk att rodret får ta hela smällen... Gissar att det funkar i tvärdjupa hav när man bara lägger till vid marionor och dessutom alltid tillämpar akterförtöjning... Kanske har alla bavarior framåtseende ekolod och känner sig inte för med kölen som en annan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 9 Oktober , 2006 Roder djupare än kölen? Är det verkligen sant? Det låter helt befängt i sånt fall. Kan någon konfirmera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 9 Oktober , 2006 Ja det stämmer och det gäller inte bara Bavarias båtar. Många crusing båtar går att få med olika kölalternativ. De kortare kölarna är ofta av bly i stället för järn, som brukar vara standard. De är längre utmed skrovet och har oftast en bulb eller vinge. Rodret är däremot det samma oavsett val av köl till båten. Den största risken med ett frihängande (modernt) roder är nog ändå inte att man skulle studsa över en grynna och ta smällen med rodret. Det är nog mycket lättare att backa emot någonting, när man är inne och snurrar i en trång hamn, vilket knäcker rodret oavsett vilken köl man har. /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 9 Oktober , 2006 Själv är jag väldigt restriktiv med att backa i okända hamnar och ska man lägga till nånstans så smyger man in och då har det väl hänt några gånger att det dunsar till under kölen. Skulle känna stort obehag att ha dylikt roder, tror att det kräver framåtseende ekolod eller tjock plånbok. (kanske båda Ser ofta folk med nya båtar och kraftiga motorer köra för full rulle in mot klipporna i en naturhamn för att sedan slå på full back för att bromsa samt gärna snurra runt runt ett par gånger. Själv letar jag ut en riktigt bra plats och smyger in och bromsar med ankarlinan - nåt man är tvungen att göra om man har långkölad och liten och kass utombordare (vilket jag hade förut). Jag är väl den försiktiga typen kanske, jag spelar inte på keno heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser