Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Mangen5

Långriggad 4Hk på roddbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

(Det slog mig just att detta är första fristående inlägget jag gör i det här forumet... har alltid kommenterat andras tidigare. Hittade knappt Skriv nytt inlägg -knappen smiley-embarassed.gif\)

Jag har en Mercury 4-takt 4 Hk utombordare med lång rigg (tidigare trollingmotor på min Tumlare) som jag lurar på att sätta på en vanlig hederlig roddbåt. Finns det roddbåtar för långrigg?

Gäller regeln att ha (anti?)kaviationsplattan i ungefär samma höjd som kölen även på en roddbåt med så klen motor? Vad händer annars?

MVH

Magnus (Som nu går från Tumlare till Träsnipa smiley-smile.gif\)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen ingen som har någon tanke om detta?

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelar nog inte så stor roll i de farterna... På tex en segelbåt vill man gärna ha ner motorn lite djupare för bättre grepp och mindre risk för kav. vid sjögång. En roddbåt blir ju kanske onödigt djupgående istället...

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en sådan liten motor så spelar det mindre roll. Däremot då man kommer upp i storlek och det börjar bli så att båten ev. kommer upp i planingsfart så skall kavitationsplattan vara jäms med botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör på du. Hade en långriggad 25 hk på min plasteka förra året. Där gick kavitationsplattan en bit under kölen. I år bytte jag till kort rigg (likadan motor i övrigt), men inte märker jag någon direkt skillnad. Kanske det som sagt är viktigare när det handlar om större motorer. 

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för synpunkterna!

Då kör jag på med motorn... Nån som har en liten plasteka till salu? smiley-laughing.gif\

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...