Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Gäst Nissed

Generatorbyte AQ130

Rekommendera Poster

Gäst Nissed

Hej, läste i något tidigare inlägg att man kunde ta en vanlig generator från en B21-23 och slipa av en bit av fästet för att få denna att passa på en AQ130, fördelen skulle vara högre amp samt att laddningsregulatorn var inbyggd i generatorn. Man avrådde dock till detta längre ned i länken med anledning av att det var en bilgenerator och inte gnistskyddad.

Nu till min fråga, spelar det egentligen någon större roll, man kör ju motorrumsventilationen/fläkten innan man startar och när motorn går så ventilerar ju den motorutrymmet själv.

Jag tyckte det var ett smidigt förslag men blev osäker om jag skulle byta.

Vad tycker ni?

//Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Lyfter tråden, någon??

//Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min maringenerator som är en maringenerator, levererar gnistor prexsis som en bilgenerator.

Har du en bensinare så är risken som sagt större än vid en diesel.

Har du motorrumsfläckt som är gnistskyddad så är det bara att köra denna en stund innan du trycker igång den stora motorn.

Nu ska jag inte svära, men har du kollat på Biltemas generator, som säljs för en spottstyver i förhållande till dom som säljs som maringeneratorer.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!
Har kört med en generator ifrån en bil i min båt ett par säsonger nu och har aldrig haft något problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid satt in bilgeneratorer i mina båtar, utan några som helst problem. Utom en gång - hittade en Mercedes generator på 118 och blåste batterierna. Troligtvis mitt eget fel. Kopplade nog inte av ordentligt när jag skulle koppla ihop systemet.

Gnistor i generatorn är livsfarligt, men det gäller alla generatorer. Se till att köra med ventilationsfläkt minst 5 min före och efter start av motorn. Själv brukar jag börja med att starta fläkten och låta den gå medans jag gör klart i båten 10-15 min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...