Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Nyborjare

Shell V-power

Rekommendera Poster

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=se-sv&FC2=/se-sv/html/iwgen/shell_for_motorists/zzz_lhn.html&FC3=/se-sv/tailored/shell_for_motorists/fuels/vpower_p/vpower_p_about_ga_1602.html

 

 

Någon som testa vad detta bränsle kan göra för en båtmotor? har själv inte gjort det men har däremot endast kört min MC på detta bränsle hela sommaren, tycker absolut att den svarar mer på gas samt ger något högre acceleration.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inte kört båten på det efter som att jag kör disel..

 

men min rätt trimmade bil har jag provat å märker inte nått.. bara humbugg enligt min åsikt....

men det är bara vad jag har kännt.. kan inte svara på det vetenskapligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet (hört) så är det inget man behöver. Det är en ytterst liten skillnad mot vanlig 95-oktan. Har hört att det är 3% mer energi i 98-oktan än i 95. Och V-power har 99 oktan, så där lär väl vara c:a 4% mer energi i den jämfört med 95. Känns som att man betalar mer än det smakar.

 

Oktantalet talar väl i första hand om hur lättflyktig soppan är. Ju högre tal, desto mindre flyktigt. (dvs. att bensinen klarar högre temperatur innan den förångas.) Vissa motorer mår säkert bättre av det, men jag vet inte så noga...

 

Men visst, det är ju inte FEL att köra med sån soppa, någon effekt har den ju, men för det flesta är det bara lite onödigt.

 

 

Detta kanske var ett onödigt inlägg i sammanhanget. Men men, nu har jag skrivit iaf. =)

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är skillnad om man har en 4-taktare med elektronisk insprutning. Jag körde 95 innan och bytte först till 98. redan här märktes stor skillnad i de högre varvtalsregistren. Med 95 upplevdes motorn som lite livlös. Det gick nästa lika fort men vibrationerna ökade och motorn saknade karaktär.

 

Med V-Power så går motorn framförallt mjukare och kanske något rappare än 98.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att köra med högre oktantal märks ju mest i en motor med hög kompression. Båtmotorer som ofta har ganska låg trimningsgrad borde det inte göra någon större skillnad på faktiskt.

Kanske lite snålare men det går väl på ett ut med tanke på priset..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Motorn blir starkare & Kvickare. Den rengör motorn. Den är ju trots allt gjord med sammarbete med Ferrari! Min pappa äger en bil firma(lagar bilar) och några av hans kunder kör på V-Power. Dom säger att motorn går bättre än med vanlig 98 ellr 95. Dom säger att bilen får bättre acceleration och mycket starkare med kärra eller liknande. Men vet ej om man kan köra med V-Power till båt. Fråga närmsta Marin butik (eller liknande).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underskatta aldrig de hästar som Placebo gör..

Men det finns motorer som får lite mer effekt med V-power men det är i regel högprestandamotorer med hög trimningsgrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På min motor är det skillnad helt klart. Mercury 115 EFI. OCH det är ingen inbillning. Jag är dock lite av en perfektionist och är lyhörd på både känsla i gasreglage och ljudet från motorn :)

 

 

//Mac

 

Go V-Power

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märker skillnad i min båt...den börjar blöddra å spika på höga varv om jag kör 95 i stället för 98 el 99.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en herre på volvo penta ang. V-power och han menade på att det kan göra skillnad fast bara på motorer med insprutning och inte på förgasare motorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte många rätt här.... hur länge ska alla dessa skrönor leva vidare.

 

A. Högre oktantal innehåller INTE mera energi, eller är mindre lättflyktig.

 

Högre oktan innebär att den tål högre komprimering innan den självtänder, den tänder alltså svårare.

 

Då är det ju självklart att du inte får högre effekt i motorn om du häller i ett bränsle med samma energi och som tänder svårare.

 

Enda undantaget är om du har en motor med mycket hög kompression där motorn små-spikar på på 95 okatn och motorn också har knacksensorer som kan sänka tändning och turbotryck för att styoppa knackningarna.

 

Månag här säger fan det funkar ju i en porsch eller ferrari F1, jag det är ju klart då dessa motorer har massor med knacksensorer och ligger på gränsen till knackning hela tiden. Dessutom måset ju motorstyrningen vara mappad ända upp till 100 oktan för att den ska kunna reglera så lång och dra nytta av Vpower.

 

Det finns ytterst få båtmotorer som är byggda så idag.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kostigt att det är skillad då. Till och med min tjej märkte skillnad.

 

Jag tror inte att mina sinnen ljuger då jag alltid jämfört skillnaden både med mina bilar och min båt. Det är klart att skillnaden blev större med bilen än med båten men skillnad är det inget snack.

 

Folk skall även räkna in att det tar c:a 30 min innan insprutningen ställt om sig. Skillnaden märks alltså inte direkt.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp och bromsbelägg nu...... insprutninegn har ställt in sig ???

 

Tändningen kan ställas in av knacksensorerna om de märker att bränslet har högre oktan och det är ok att tidigarelägga tändningen. Detta krävar A att du har knacksensorer i motorn, B, mappen räcker upp till 100 oktan, C tillräckligt högt komp.

 

Insprutningen styrs av lambdasonden, den känner om motrn går för fett/snålt och justerar om du tex pytsar i lite etnaol vilken innehåller mindre energi = snålar = lambda regerar = insprutningen ökar.

 

Knacksensorer finns i dyra inombordare, lambda vet jag ingen båtmotor som har, i alla dfall inte utyombordare, så vad skulle insprutninger reagera på? 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kanske fel av mig. Så är i alla fall med bilar.

 

Jag upplever ändå att det inte märks direkt efter start utan efter en liten stund och drog då slutsatsen att det fungerar på samma sätt som på bilen.

 

Så du menar på fullt allvar att det inte är NÅGON skillnad alls mellan V-power och 95 oktan??

 

Lamdasonden finns väl också för att inte katalysatorn skall ta skada men fel blandning.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det skilland då V-power tål mera tryck innan det självtänder. Men det finns ytterst få motorer som kan utnyttja detta. Du pressar inte en båtmotor med hög tändning, massa turboladd och hög komp. Visst i en Ferrari eller dyligt.

 

Ta vilken båtmotor som helst, tex denna ur högen tex

 

http://johnsbatmotor.se/dokument/pdf/indmar_vortec_5700c__5.7l_.pdf

 

Kolla på specen så ser du att den klarar sig från 89 oktan och upp, det gäller för de flesta motorer på sjön. Då kan den aldrig tillgodgöra sig 99 oktan som i VPower

 

Japp, lambdan ser till att allt det alltid är rätt bräsnlemängd så allt förbränns innan katten, på köpet får du ju då att den tex kan se till att skicka in mera bräsnle om du tankar mycket E85 som ju har lägre energiinehåll tex. Då båtar sakanr katt har man sparat in på lambdan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen

 

Men 95 oktan idag innehåller enligt uppgift 5% etanol. Är detta så bra för motorn egentligen. Jag läste i manualen att man bör undvika etanol men den klarar upp till 10% etanolinblandning.

 

Detta är också en anledning att jag kör på 98 eller V-power.

 

Visste du att det finns V-power diesel i tyskland? har du någon info om detta bränsle i så fall?

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en massa andra faktorer som påverkar hur bra en motor går, luftfuktighet, temperatur m.m. Precis som redan kommit fram är det ju så att högre oktantal endast möjliggör en högre trimningsgrad (kompression), energivärdet är inte högre. Det är nog ytterst få båtmotorer som kan dra nytta av det.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5% ska inte påverka packningar eller ventiler så det ska vara riskfritt.

 

Etanol har  över 100 i oktanhalt så det är ju faktiskt oktanhöjande, dessutom slipper du fuktprolem i bränslet då det funkar som K-sprit, dessutom brinner etanolen lite svalare i motorn så jag ser bara fördelar med etanolen i bräsnlet. 

 

Diesel saknar ju tändstift och där eftersträvar man ju självantändning, därför mäter man ju åt andra hållet dvs ju lättare det självtänder desto bättre. IStället för Oktan som referenspunkt har man Cetan.

 

Vet inget o VV pover diesel men V pover diesel är förmodligen mer lättantändlig, beroende på vilka refraktionr man valt och vilka tillsatser som finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att varje gång jag ägnat lite kärlek åt bilen, t.ex tvättat den eller pysslat lite, så går bilen klart mycket bättre. Tron försätter berg!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tja i Norge där jag bor gjordes en riktig undersökning på just Shells V-Power och ingen förbättring på något område kunde påvisas! Shell som kört hårt med reklam fick lugna ner sig och nu är det mer lågmält. Det blev ett jäkla hallå.

Men inbillningseffekter ska man aldrig underskatta!

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det är nog bara inbillning. Motorn kan ju inte bli något rappare, vibrera mindre och låta bättre. Konstigt att jag märker skillnad. Fast skillnaden mellan 98 och V-power är faktiskt så gott som obefintlig. 

 

Menar ni att en yamaha F115 med elektronisk multi-port insprutning inte har knacksensorer. Hur skall den då anpassa rätt bränsle blandning till varje cylinder. Tacksam för svar från någon som verkligen vet.

 

//Mac

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första, knacksensorer kan inte reglera insprutningen, för detta krävs lambdasensorer. I bilar finns bara en lambdasensor som reglerar alla cylindrar symmetriskt, ibland per cylinderbank.

 

Knacksensorer reglerar tändningen, ofta finns bara en eller två sensorer som reglerar alla cylindrar symmetriskt. Extrema bilar som senaste Porschen 2006 har en knacksensor per cylinder så man kan reglera tändingen per cylinder.

 

Din yamaha kanske har knacksensorer, det vore kul att veta, jag har nämligen inte en aning.

 

För att få ut något av V-power, krävs 3 saker.

 

-Knacksensor

-Tillräckligt hög kompression (vad är den specad till på din motor)

-Motorn måste ha en mapp som går ända upp till 99-100 oktan, vad står det i din instruktionsbok.

 

Kanske har din Yamaha alla dessa 3 saker, jag uttalde mig bara generellt och inte om just din motor.

 

Sen ska man tänka på en sak till, om motorn är vass nog att kunna utnyttja V-power oktan så får den dra upp tändningen rejält för att utnyttja det 99-100 okanen. Det gör ju att man får mer effekt, med det brukar ju samtidit göra att motorn får en hårdare gång p.g.a. mer effekt och tidigare tändning. 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Tack för informationen.

 

Ska kolla lite i instruktionsboken.

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nägon skrev att bilmotorn ska köras för att insprutningen ska ställa om sig, insprutning på bilmotorer sjusterar sig åtskilliga gånger i sekunden, tändningen lika så, tändningen sjusterar sig alltid för en så tidig tändtidpunkt som möjligt ( motorer med knacksensor) när knacktendenser fins sjusteras tändingen bak några grader och sen framåt igen tills kncktendenser märks, sen bakåt lite igen osv detta sker så fort att en förare aldrig märker något. dessa motorer kan ha nytta av högre oktantal ty tändingen kan tidigareläggas något, förutsatt att motorn har mappats för att justera fram tillräckligt, kan man justera tändtidpunkten manuelt på en motor utan knacksensor kan man kanske prova med annat oktantal och belasta motorn och knackar den inte så kanske den blir lite vaknare, dock kan den då knacka vid körning på 95 oktan vilket skadar motorn. Som någon skrev, en nytvättad bil går bättre, placeboeffekter är luriga.

 

Lamdasondens uppgift är att mäta syrehalten i avgaserna, kallas också syresensor. För att avgasreningen ska funka opimalt strävar man efter en bränsleluftblandning på 14,7 delar luft och en del bensin, =lamda 1.0.då går motorn som bäst och släpper ut så lite skit som möjligt.

 

Elekronisk tänding förekommer på förgasarmotorer och alltid på insprutningsmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där har aldrig stämt för mig i alla fall på de bilar jag haft.

 

Om man nollat motorstyrningen så brukar det ta en stund (runt 5 min) innan den har adapterat in sig igen från defaultvärdena. Jag måste köra en kort runda innan den går som innan igen, direkt vid starten går den som en påse nötter.

 

Om den detekterar knackning så backar den blixtsnabbt (för att skydda motorn), men sen brukar den inte vara påat igen direkt och skruva upp tändningen igen nästa millisekund utan den avancerar långsamt fram tändningen och det tar en stund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda kanske har rätt , kan ju vara så att det fins olika typer av tändsystem/styrning som jobbar på lite olika sätt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Oavsett tändsystem, förgasare/insprut eller kompression

kommer din motor att gå bättre och dricka mindre på ett bränsle med ett högre oktantal.

 

Allt annat är rent skitsnack!

 

Det enda man kan diskutera är hur stor skillnaden faktiskt är och eftersom detta skiljer väldigt mycket mellan olika motorer finns det egentligen bara ett sett att få ett bra svar och det är helt enkelt att testa det på sin egen motor och se vad som händer.

 

Personligen har jag märkt skillnad när jag testat på mina bilar och det gäller både insprut och förgasare!

 

//Billy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vadå skitsnack?

 

Om du tex tillsätter mycket etanol far oktanen upp till hela 104 oktan men inte fan drar motorn mindre för det, den behöver faktiskt 30% till 40% MER bränsle om du kör på E85, den har bara hög oktan men lågt enrgiinnehåll.

 

Oktanen säger inte ett skit om hur mycket energi som finns i, du kan ju hälla i bly som amn gjorde förr den höjer också oktanan men inte drar det mindre.

 

För att få någon nytta av oktanen måste du ställa upp tändningen, för hand eller automatiskt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kan det inte vra så att den dyrare bensinen med högre ocktantal även innehåller andra tillsatser som gör den effektivare?

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För det första så gäller oktantalet bara för bensin och säger därför en del om både energiinnehållet och komprimeringsförmågan, kort sagt, det är ett mått på bensinkvalitet!

 

Oktantalet anger hur stor del av ämnet isooktan ett drivmedel innehåller och då ren etanol inte innehåller isooktan har det inget oktantal! 

 

etanol har dessutom ett mindre energivärde än oktan, dvs. bensin

 

så visst, man kan säga att etanol har en komprimeringsförmåga som motsvarar 104 oktan för bensin men du kan inte säga att etanolen har 104 oktan, då etanol inte innehåller isooktan...

 

Så, återigen: Högre oktantal - högre bensinkvalitet - motorn går bättre.

 

//Billy

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...