Janne111 0 Postad 10 September , 2006 Nu verkar vi vara tillbaka på ruta noll. Självklart har etanol ett oktantal, det är ju bara ett mätvärde.. Handelsbensin består av mer än hundra olika olika kolväten och behöver faktistk inte innehålla själva kolvätet isooktan överhuvudtaget. Man har bara valt två kolväten av alla tusentals för att skapa en skala. Man valde n-heptan som referens för 0 oktan och isooktan som referens för 100 oktan. Att etanol inte skulle skulle ha ett oktantal bara för att det inte är bensin är ju lika knasig att säga att luft eller metall inte skulle kunna ha en teperatur bara för att man valde smältpunkten för vatten till 0 grade och kokpunkten till 100 Celcius, alltså skulle bara vatten kunna ha en temperatur i Celsuis då Oktantalet är bara ett mått på knackningtåligheten. Tillsätter du tex tetraetylbly ökar oktanen men energiinehållet förändras inte. Samma sak när du reformerar bensinen, när du grenar eller gör kolkedjorna cykliska så ändras inte energivärdet men oktantalet ändras uppåt. Ett högre oktantal är ju i sig ingen garanti för att motorn ska gå bättre, ett högre oktantal gör ju faktist att det är SVÅRARE att få fyr på soppan. Är inte motorn byggd och justerad för att gå på det högre oktantalet så blir det alls inte bättre. Wikipedia Den bensin som skall undersökas körs i en testmotor och dess knackningsbenägenhet jämförs med olika blandingar av isooktan och n-heptan. Oktantalet för den undersökta bensinen är den volymprocent isooktan som orsakar knackningar i samma utsträckning som bensinen i fråga, t ex om en bensin har samma egenskaper som en blanding bestående av 95% isooktan och 5% n-heptan sägs bensinen ha oktantalet 95. Vissa bränslen har ett högre oktantal än 100. Tex etanol som har 104 oktan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 10 September , 2006 Finns ett antal andra trådar i ämnet, alla ungefär lika givande... Har man ett styrsystem på sin motor som kan tillgodogöra sig högre knacktållighet, kan man få ut högre effekt med högre oktan. Men då måste kompressionen höjas också, det kan göras tex genom höjt turbotryck,(elektroniskt också) osv osv (Min brorsons stukade(?) fot blev bra på 5 sekunder efter ett gelehallon, funkar det på benbrott också?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 11 September , 2006 Att mäta är att veta. Ingen tar sig väl jobbet att göra en bänkkörning på de olika bränslena men GPS:en ljuger inte... Den som får ut högre fart med V-Power kan ju tanka det om han vill, vi fortsätter med 95 i vår båt med hög kompression och Bosch Motronic! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 12 September , 2006 Nu är motorstyrningar adaptiva och kan vi nollställning behöva gå några minuter men inte inte vid byte av oktantal. såvida du inte nollställer styrenheten/erna samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtdeP 0 Postad 11 Juni , 2007 Hej båtvänner :-) Gillar ni V-Power...så skall ni absolut inte missa att testa detta bränsletillsats-medel till vanlig E95/Diesel/Bio bränsle. Det bygger på modernaste nanoteknologi. En kille körde tidigare på V-Power, men gick över till det både billigare ca. 20:-/tankning :-) och bättre MPGCaps.ex på 5 förbättringar i din motor: 7-14% garanterad bränslebesparing, längre motorlivslängd, genom lägre friktion/bättre smörjning 11-16% ökning av hästkrafter! 75% mindre utsläpp! 75-90% mindre NOx, CO och oförbrända kolväten Oktanhöjande! Testa själva och bli lika förvånat pos. överaskad som jag blev i febr 07. Se Live testen på min Volvo740 -88http://www.geocities.com/bdpmpg/Mvh /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Juni , 2007 Skummat igenom tråden men till en tvåtacktare verkar v-power mm bara vara rena skiten efter som det hissar oktantalet och ännu mer soppa kommer lämna motor oförbränd och förpesta vatnet och luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtdeP 0 Postad 11 Juni , 2007 Du borde pröva MPGCaps, som genom snabbare förbränning i alla motorer, 2-taktare, 4 taktare bensin, diesel bio ...gör att utsläppen garanterat minskar. Se detta testprotokoll: Avgastest: %CO2=15,7 HC (PPM) = 0, CO (%)= 0, NO (PPM) = 0! Jämför med Average betydligt >0 http://geocities.com/bdpmpg/pic/SMOG_CHECK.jpgMvh /Bengt, som sparar 100:-/tankning Netto! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Juni , 2007 Kom med en test på en tvåtaktare som bara förbränner bättre ju lägre oktantal du matar den med. Tror nog jag börjar köra på sprit igen funkade bra förra gången och då brännde den riktigt rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lillis 0 Postad 11 Juni , 2007 Lustigt det här. Brukar hänga på ett bilmärkesforum och samma ämne dyker upp relativt ofta. 95/98 eller V-power? Alltid är det någon som säger sig märka skillnad till det postitiva med det högre. Vad som är gemensamt för dessa är dock att de inte förstår vad ett oktantal egentligen är och hur det påverkar. Förklarar saken ganska tydligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ginis 0 Postad 12 Juni , 2007 Många rätt här, fler nästan rätt och några med en hel del fel i. Jag jobbar på ettt motorlabb (bil)och visst har mätt skillnaden melan 95,98 och v-power(99). 95 har mest energi per liter, sedan 98 och sist v-power. 95 är bäst för motorer utan turbo, bra med kraft och går snålt. 98 kanon för turbo, oftast är turbo motorer optimerad mot 98. 99 klart det gör en mättbar förbättring. 200 hk på 98.204hk på v-power. Det sänker tändningen och motorn går lite bättre men om det är värt att betala mer för,tro inte det.Tävlar du eller kör F1, klart man måste ha marginalerna på sin sida,då ska man har det, annars ????... E85 är något likvärde med 105 oktan, den har bara lite lägre energi innhåll. Ps: digram och raporter kan ordnads men bara om det efterfrågas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser