fwilkens 0 Postad 4 September , 2006 Jag har problem med att få en nyrenov (nytt topplock o utbytesblock) att gå som den ska. Tänkte höra om det finns någon som har en god idé eller egen erfarenhet. Motorn har fått en ny elektronisk tändning från 123-Ignition. Denna ersätter helt o hållet tidigare fördelare och man väljer tändkurva direkt på den nya fördelaren (utmärkt produkt för övrigt!). Den är korrekt inställd på AQ130. Det går bra att starta och köra motorn på tomgång. Det går sedan också bra att utan belastning köra motorn på olika varvtal, t.ex. 1500, 2000, 2500 osv. Har kollat tändn med stroboskoplampa och den är korrekt inställd på 22-24 grader vid 1500 varv. Vid tomgång ligger den då på ca 10grader och över 1500 varv ökar förtändningen till att toppa vid strax över 30 grader. Jag vet inte om detta är normal tändkurva för VP AQ130 A. Om någon har egen erfarenhet av tändkurva så mottages det tacksamt. Problemet kommer när motorn belastas. Den går OK vid 1500-2000 varv med belastning. Enstaka baktändning upplevdes men det verkade bli bättre när bränsleblandningen gjordes snålare. Problemet uppstår när man ger gas för att komma upp i planing. Motorn är helt orkeslös och baktänder kraftigt över 2000 varv. Normalt sett skulle jag tro att det är fel på tändningen med den felbild vi har. Men den nya fördelaren ger helt OK värden utan belastning och borde ju inte påverkas av belastningen på motorn. Tänkbara felkällor jag kommer på är: 1. Dålig jord på fördelare - Mindre troligt att jord skulle bli dålig bara när motorn belastas? 2. Fel på fördelaren - Samtidigt funkar motorn utan problem utan belastning 3. Felställd kamaxel - Ja, kanske men det är proffs som satt samman motorn och det verkar litet för amatörmässigt (visst, man upphör aldrig att förvånas men de här är verkligen noggranna) 4. Dålig komp - Ja, om renoveringen är helt tokig 5. För snål blandning - Jovisst, men varför denna baktändning och totala orkeslöshet i så fall? Vad jag undrar är om någn haft liknande problem efter en renovering? Motorn gick alldeles utmärkt till topplockspackningen gav sig. Förgasarna är helt orörda under renoveringen. Tack för input! Båten har legat obrukbar större delen av denna fantastiska sommar, snyft... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Starkol 0 Postad 4 September , 2006 jag hade precis liknande problem i våras med allt nyrenoverat baktände vid belastning över 2000rpm och tändningen stod rätt med lampan de visade sig va fördelaren satt ett kugg fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 4 September , 2006 Hej.....jag hade oxå lite strul efter renovering på en sådan motor, seg o dum, ställde tändningen med strob och allt men den gick inge bra. Jag tog en bamsebumling till hanske och ställde tändningen för hand medans polarn körde för fullt, jag hade visserligen det gamla systemet med brytare o de. förmodligen är felet inte så lätt i ditt fall men de kostar ju inget att prova. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 5 September , 2006 Enkel fråga bara, du har alla tändkablar i rätt följd? //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 5 September , 2006 en ide... Om bränslet inte räcker till (munstycke, filter, pump eller fel på ledning) så går motorn fint utan last men när du lastar så baktänder det (skjuter i förgasare) och den blir kraftlös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farbror 0 Postad 6 September , 2006 Hej. Det låter som ett bränsleproblem, det här med att den går bra på tomgång behöver inte betyda så mycket då det passerar rätt mycket mer bränsle vid tex 2500varv genom förgasaren då växeln ligger i(spjället mer öppet). Exempel på felsökning(se även www.misab.se på felsökning) Slang från förgasare direkt ned i bensindunk(tank/rör/filter) Rengöring munstycken. Startgas sprejas vid fot och insugn rör(ökat varvtal=tjuvluft) Kontroll membran om det finns. Kontroll filter i förgasare(vissa) Ett fel som jag råkade ut för var att lindningen på avgasslangen hade släppt på INSIDAN och gjorde att motorn (b20)ströp sig själv, (innan jag kom på det var det nära att motorn blev ett bojsänke) mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 18 September , 2006 Tack för alla svar. Vad som hänt hittills är att vi funnit olja i två cylindrar, helt oljeindränkt. Därav misständningen och orkeslösheten. Vi misstänkte otät topp, trots att den var fabriskny, men MICAB testade o fann inget fel. Nu måste motorn ur igen och plockas isär ännu en gång för att kontrollera cylindertätringar och förhoppningsvis hitta felet. Vilket otroligt strul!!! Men tack för alla svar, uppskattas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 26 September , 2006 Slutligen har förklaringen kommit. Det nya blocket hade spruckit och släppte in olja i två cylindrar! Tala om oflyt, nu är allt ivägskickat för demontering och nytt block. Sedan känns det som om det blir raka vägen till vinterförvaring utan att passera skärgården denna sommar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flygfyren 0 Postad 21 Juni , 2010 Hej! Jag ser att tråden har några år på nacken... men jag chansar och följer upp med en fråga! Om tändningen står rätt (justeras med lampa) i förhållande till svänghjulet och kamaxeln. Vad blir skillnaden om man flyttar fördelaren en kugg (och justerar tändningen med lampa)? Jag har en motor som baktänder och jag försöker förstå hur saker och ting hänger ihop! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 2 Juli , 2010 Hmmm... Gammal tråd, men fortfarande ett aktuellt problem för mig! Min AQ130 orkar upp till 4100 varv, men inte högre. Kraften finns inte. Jag har bytt: bränslefilter, tändkablar, tändstift, fördelarlock, rotor. gnista på alla stiften. Kompressionen är 10-7-10-7 - inte så bra, men förra säsongen gick den iaf upp ytterligare 1000 varv och till 21 knop, i år knappt 15 knop... Motorn går jämt och fint och ingen baktändning eller annat som låter konstigt. Förslag på ytterligare åtgärder mottages tacksamt... /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser