zirkaloy 0 Postad 4 September , 2006 Ska köpa en Nidelv 24 till nästa säsong som min första båt. Vet inte så mycket än om bobåtar men har funderat en del på de olika alternativen för toaletter... Vilket är bäst? Portapotti eller spoltoa med eller utan septi? Först tänkte jag att spoltoa med septi var mest exklusivt och därför bäst. Nu har jag börjat fundera på om det kanske är mycket jobb med dom, att hålla rent osv...om man köper en båt med det vill jag nog byta ut det mesta direkt för att få nytt, och det verkar var ett skitgöra som kanske inte är så kul...då funderade jag på att det kanske är bättre med spoltoa utan septi? Eller varför inte rent av en portapotti? Om man köper en med spoltoa kanske man ska plugga igen och köra med portapotti direkt? Alla synpunkter och erfarenheter mottas tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 September , 2006 Utan septitank kan du använda toan bara när du är ute på havet. Åtminstone om man ska sköta sig snyggt och inte drapera badande med toapapper och... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zirkaloy 0 Postad 4 September , 2006 bra poäng... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 4 September , 2006 Jag har spoltoa utan tank. Fungerar klander- och luktfritt. Används ej i hamn, då nyttjas toaletter/dass/skogen stället. Funderar ibland på att sätta in en tank, men läser då här eller på något annat forum och ångara mig då när jag läser om bajsfyllda kölsvin, stoppletande i fulla tankar, lukt från slangar mm mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 5 September , 2006 Peter det beror åp dålig installation och dåliga slangar.Jag skulle satsa på spoltoa med tank.Har själv byggt om det i min båt inte svårt. Man ska tänka på att inte spola ner papper t.ex minsar ju risken att det ska fastna avsevärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 September , 2006 Har under de 45 år jag haft segelbåt har jag haft båtar utan toa, med pottipotti, med spoltoa med och utan tank av många olika utförande. Har också haft många upplevelser med krånglande toaletter och spruckna gummitankar mitt i den värsta sommarvärmen mm. Den båten jag har idag har pottpotti och den använder jag ytterst sparsamnt. I de flesta hamnar och naturhamnar finns toa iland och jag använder dem i första hand. Jag seglar i huvudsak själv och sällan längre dagsettapper än 12 - 15 timmar och tar i regel natthamn. Det är naturligtvis betydligt enklare för en ensam karl, än för en familj med barn och blomma. Om jag skulle instalera spoltoa i den båten jag har idag (tanken finns) eller eventuellt någon kommande, skulle jag installera en tank som sitter högt. Inloppet på tanken skulle sitta i överkant eller via ett rör genom tankens botten och mynna strax under locket. Dvs allt måste pasera tanken. Avloppet för tömning av tanken skulle bestå dels av en fullflödes kulventil, så att man kan tömma direkt i havet med självfall som nödfall och en anslutning på däck för sugtömming. Det senare inte av miljöskjäl utan för att jag upplevt hur enkel det är. Jag har en egen ganska frusterande händelse upplevels, där installation av sugtömning i båten löste mitt problem http://www.fendern.se/segla/index.php?s=c16bed052fee5f681ac380aed772e8ae&showtopic=2949&st=0entry21353 Ytterligare en länk i skitfrågan http://www.maringuiden.se/forum/;thread=114588 tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 September , 2006 Jag har toa med spolning (manuell pump) och tank. Tyvärr orginalinstallation sen 1983 dvs med tömning direkt i havet utan vacuumanslutning och ingen tankmätare. (Nya gastäta slangar 2002). Elpump väcker hela naturhamnen mitt i natten har jag hört. Manuell pump är inte ljudlös men någorlunda diskret. Jag tycker det är väldigt skönt att slippa vingla iland mitt i natten när behov uppstår. Ibland har jag äldre passagerare och där är det inte bekvämlighet; de klarar helt enkelt inte av ett landbesök. Regeln är inget toapapper i skålen, läggs i separat papperskorg med lock och därför är det en ren vattenblandad smörja (toapumpen finfördelar det mesta) som rinner ut på sidan och vispas om i kölvattnet så långt ifrån land jag kan komma vid tömning. Utan en massa pinsamma pappersdelar i vattnet. Med 5 personer ombord har jag som längst väntat 2 dagar med tömning utan överfyllningssymptom. Har fungerat bra sedan jag köpte båten i augusti förra året. Jag har förstås båt med god plats för separat toalett. Portapotti låter besvärligt med tömning i land, kemikalier, lukt etc. Fast det kanske bara är mina fördomar? Behöver du byta hela installationen? Spola ur tanken och systemet med maskindiskmedel och byt till nya fräscha gastäta slangar från toa till tank och vidare ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zirkaloy 0 Postad 5 September , 2006 tack för alla råd! Kan man arbeta på toaletten med båten ivattnet eller måste man göra jobbet på land? Det sitter ju ventiler där det behövs väl..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 5 September , 2006 Du kan göra allt med båten i vattnet förutom att montera: - Skrovgenomföring plus kulventil för havsvatten in till toaspolningen, - Skrovgenomföring plus kulventil för tömning ut av hålltanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 6 September , 2006 Peter K nu vill väl inte alla kanske vara beroende av att toaletter på land utan sätta sig och kräma i båten. Sedan ligger ju inte alla i havet som har gästhamnar och skithus på kobbar. Och då är ju tank att föredra eller hur?Finns inget värre än att trampa i någons skit på någon ö.Har dragit för sugtömning då det finns väldigt många tömningsstationer i den sjö jag ligger. Och de är gratis att använda. Längs kusterna är väl möjligheten att tömma via däcket inte så förekommande eller?Jag gjorde så att jag satte en 3-vägs ventil på tömningen så att jag kan välja emellan att tömma via däck till en station eller spryta ut skiten direkt i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 6 September , 2006 Anders_St skrev: ... Portapotti låter besvärligt med tömning i land, kemikalier, lukt etc. Fast det kanske bara är mina fördomar? ... Det finns portapotti-modeller med fast tank. De töms alltså på samma sätt som en vanlig tank. Fördelen är att man slipper slangen mellan toa och tank, den krånglande pumpen på toa och att de förbrukar mycket lite vatten per spolning, vilket ger fler spolingar per tank. Har ingen egen erfarenhet av portapotti. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 6 September , 2006 Finns inget värre än att trampa i någons skit på någon ö. Håller med. Därför gräver man en grop, lyfter på en sten eller en tuva etc innan man... ehh... gör det man ska... som återställs sedan, ingen trampar i det då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser