Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Tradewind

Socialdemokrater=Båtskatt

Rekommendera Poster

janne111 skrev bl.a

Sysselsättingsgraden i Sverige är ca 36 % dvs ca 1/3 jobbar och 2/3 jobbar inte (hela befolkningen)

Det kommer att bli värre. Ser man på den s.k befolkningspyramiden som är på väg att bli en omvänd pyramid så kommer allt färre att bli tvungen att försörja allt fler. Syyselsättningsgraden räknat på hela befolkningen kommer att sjunka om man inte:

- Höjer pensionsåldern

- Ser till att det föds fler barn

- Ökar invandring

- Ser till att fler äldre dör

Inom industrin pågår redan åtgärder för att lösa den stora kompetensförlust som detta orsakar. Bilden är från SCB 

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____159279.asp

post-12968-1394234785,5136_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det ingen forskning på området som ger några snabba svar. Hade det varit så så hade ju inte politikerna behövt tjäbbla om vi ska dra upp skatten till 90% för att alla sak få jobb, eller om vi ska sänka till 50% för att vi ska få till några nya jobb.

Det enda man kan säga är att skatten har ökat år från år och att sysselsättingsgraden minskar för varje år. Och om vi fortsätter i samma riktning så kommer snart de sista få som faktiskt har ett jobb att vara utbrända medans resten bara får se på.... 

Sen får väl alla gör sin gissning om det kommer mer eller mindre nya jobb beroende på om vi drar upp/ned skatten

Finn Speed

- Höjer pensionsåldern

- Ser till att det föds fler barn

- Ökar invandring

Tyvärr hjälper inget av dessa 3 varianter om det inte finns några jobb dessa kan gå till, det är det som är hela felet när man lägger skulden på de arbetslösa. Skulden ligger ju i den höga skatten som har dödat alla nya jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi tittar på detta utan elakheter så undrar jag varför man ska höja (som en del politiker säger) pensionsåldern och föda mer barn samt öka kriminaliteten i landet med massinport av dessa individer.

Samtidigt som företag flyr landet som skållade råttor.

- Höjer pensionsåldern Svar = Finns inga jobb och funkar därför inte.

- Ser till att det föds fler barn Svar = Finns inga jobb till dom heller.

- Ökar invandring Svar = Finns inga jobb till dom heller, som vill jobba men den kriminella biten frodas (85 % av intagna i våra fängelse är av utlänsk härkomst). Detta tar en jättebit av våra surt förvärvade slantar som våra politiker egentligen skulle betala ur egen ficka då dom i sin dårskap fortsätter att bedriva inport av kriminella individer. Båtskatten går nog dit, eller hit.

Vi betalar för domstolar - advokater - uppbyggande av fängelse - underhåll av fängelse - polis & åklagarlöner samt all skit runt detta.

Det är ju för fasen inte klokt.

Obs. Jag är ingen rasist, men jag är realist och denna kaka som jag nämner äter ett välldigt hål i vår ekonomi på bekostnad av annat i samhället Sjukvård - omsorg och åldringsvård.

Att dom som har byggt upp landet och som är åldringarna i dag, ska behöva lida för att politiker är förvirrade och verklighetsfrånvarande.

- Ser till att fler äldre dör Svar = Mer jobb till dögrävarna ett tag sen är dom också arbetslösa.

Har kikat runt lite här och det är bara att konstatera att allt är åt fanders och det bästa är att byta ut rövnötarna för dom gör ingen nytta.

Begriper inte detta med att allt ska beläggas med skatt, för detta med att brandskatta s.a.s är ju den sista utvägen.

Kanske vi är där, nu då dom styrande inte klarar av något utan att beskatta allt som finna att beskatta.

En gång i tiden så slet dom ner allt och smälte ner för att kriget skulle vinnas.

Nu skinnflår dom alla i den mån dom hinner med och dom som har det sämst ställt i samhället får alltid den största smällen.

Man kan ju fråga, varför sparka på en som ligger nersmiley-frown.gif\ varför kan vi inte ta hand om de våra6.gif\ o.s.v.

Kollade inte men vi är väl på snacksidorna 1.gif\ för annars så ligger jag pyrt till.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade och det var ÖVRIGT SNACK.

Passar för det är inget dösnack 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- Janne111 skrev: Drar vi upp skatten till 80% dvs 1/5 kvar själv så kommer det att döda ännu fler jobb så att sysselsättingsgraden kanske blir 1/5 del dvs 20%

och

Självklart finns det ingen forskning på området som ger några snabba svar.

- Orven skrev: 85 % av intagna i våra fängelse är av utlänsk härkomst

Pöjkar, ni kan liksom inte bara hitta på siffror...

Typ 96% av alla motorbåtsägare har hatar seglare.

Det funkar inte i en debatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

27% av de som sitter i Svenska fängelse är utländska medborgare!!! Det är ju för fan horribelt, eller skickar Sverige notan till respektive land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag skrev var inte något politiskt inlägg, bara ren statistik. Även om alla arbetsföra svenskar får jobb kommer åldersfördelningen om 10-20 år att ställa till med stora problem både ekonomiskt och kompetensmässigt. Färre ska försörja fler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta kan inte vara en politisk diskussion, inte i Sverige i alla fall, för i Sverige finns inget parti som vågar göra någon skattesänkning.

Ovasett om det är V eller M eller S så vågar ingen sänka skatten ett skit.

Nu pratade ju allainsen om att sänak fastighetsskatten. men då skulle man ju införa en annan skatt istället, någon fastighetsavgift (skatt som skatt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Janne111 - kanske är det så att du skall kandidera till riksdagen inför nästa val? Nu är det ju sent, men på fyra år borde det inte vara några problem att bygga upp en kampanj. Jag menar, eftersom du vet hur man löser alla Sveriges problem och allt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orsaken till att man måste ha skatt både röd som blå är att de saknar lösningar till att sänka kostnaderna med bibehållen eller förändrad nivå på samhällets service. Då blir det bara omflyttning av skatt.

De måste inse att man inte kan driva ett företag på motsvarande sätt.

Företagen måste ratonalisera och effektivsera annars dör de.

När regeringar (röd eller blå) inser detta och gör något åt det då är det busenkelt att sänka skatterna.

mvh Roland

Man måste hitta problemet innan man kan hitta rätt lösning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

\Lögn, förbannad lögn och statistik\ -Winston Churchill Tänk på detta när ni läser siffror och ta det med en nypa salt. Det finns mer än ett sätt att mäta allt. Exempelvis sittande regerings sätt att räkna arbetslöshetssiffror. Där man exkluderar alla som ingår i ALU-projekt, har praktikplats etc. Statligt finansierat alltihop som betals av oss få som jobbar. Därmed inte sagt att andra sidan är bättre som i senaste mätningen även räknade studenter och värnpliktiga som arbetslösa. Winston var smart han... Med fler jobb kommer sänkta skatter, trots bibehållen eller bättre välfärd. Jag tror att det under 40 år har bevisats att sittande regering inte har en aning om vad dom sysslar med. Det enda dom bryr sig om är att stanna vid makten, även om dettta inte är vad som är bäst för Sverige. Och det är det inte! Bort med S, MP och kommunisterna och prova nått nytt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Skål och glad höst  smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lögn, förbannad lögn och statistik

Nja, du får nog läsa på din litteraturhistoria. Kanske Winston sa det vid något tillfälle men Mark Twain har väl fått kredit för det även om det kanske var Disraeli som ursprungligen myntade uttrycket.

Tyvärr så är den omvända pyramiden sanningen i det här fallet och inom svensk industri har man redan börjat förbereda sig inför den stora kompetensförlust som den omvända pyramiden medför. Kanske dags för politikerna att göra det samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lögn, förbannad lögn och statistik

Va det inte lille Albert Engström sa det ?

Tror jag 13.gif\.

Mvh / orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget påhopp från min sida på dig, men jag utvecklade skattetrycket lite och kunde inte hålla käft i vanlig ordning 2.gif\.

Men det är sant det som jag skrev 21.gif\ visst 1.gif\.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar inte på för det är siffror som framkom på TV 3s efterlyst och där kan dom väl inte fabulera, utan att få f_n för felaktigt budskap.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok har kollat.

Dom uppgifter som lämnades på efterlyst (något år sedan) var 85% och dit räknades sådana som hade invandrarbakgrund och sådana med Svenskt medborgarskap samt icke Svenska medborgare.

21.gif\ /Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi tre förslag på vem som sa de bevingade orden2.gif\ Jag tror jag har rätt men vem vet? 

Säger som Albert  Det är för väl att lögnen finns - för tänk om allt man hörde var sant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FinnSpeed, du har rätt! Vi andra har fel.

Hur vore det om lite kompetens flydde in i riksdagen? Winston sa: \Man ska bara lita på statistik när man själv har fått förfalska den.\ så var det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska bara lita på statistik när man själv har fått förfalska den.

Där hade jag fel, jag trodde det var Göran Persson som sa det2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad spelar det för roll om statistiken ser bra när vi har 1 million som borde vara med på arbetsmarknaden men inte är det.

Och detta i världens högkonjunktur. Ok att det kan vara så i en extrem lågkunjunktur, men den har ju inte kommit ännu.

Alla som kännar att det beror på för låga skatter att 1 millon är utaför arbetsmakrnaden håller upp en hand.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä Göran sa när det gällde EU slantarna Svenska folket får hålla på att rösta tills det blir ett JA

Jag går till historien med där flög demokratin2.gif\.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får inte upp dom för det hänger stora klasar med folk på dom.

Undrar varför 13.gif\.

Mvh / orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Ja, då har vi fått förändringen vi väntat på. Nu ska vi bara se om Reinfelt och Co kan förändra allt vi gnäller om. Troligtvis är det bara att vi byter pest mot kolera, de styrande i Stockholm ser till att de har de bra, hur vi andra har det, bryr de sig inte så mycket om bara de får våra röster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till skillnad mot den gamla regeringen då, eller..

Vi slipper i alla fall båtskatt de närmaste fyra åren. 26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi slipper Båtskatt och med lite tur slipper vi fastighetsskatt med inom några år. I vilket fall fryses taxeringsvärdena medans allianspartierna grälar om saken.

Jag kan se vissa fördelar med regimskiftet.

Om än vissa nackdelar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...