Yadis 1 Postad 21 September , 2006 Jag är jävligt orolig för vad som händer med jordens klimat. Högre temperaturer osv. Men jag tar, som många andra, lättaste/billigaste vägen o köper 2-taktare, etc. Jag tycker nog i det långa loppet att det är bra att via skattevägen tvinga mig att smutsa ned jorden mindre - för om jag inte tvingas så händer det inte. Så även om jag gnäller på bensingpriserna så är det nog idioti att sänka bensinskatten för då kommer jag köra mer och det mår inte moder jord bra av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 21 September , 2006 Det spelar väl ingen roll vem som styr. En skattenivå som är så hög att man inte kan skapa nya jobb är ju lika farlig ovasett vilket parti som uppehåller den. Då majoriteten av sveriges befolkning är bidragsberoende så kan ju aldrig ett parti våga driva igenom reala skattesänkninger även om man är V eller Moderat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 21 September , 2006 Jepp tänka på sig själv kan man ju göra.. Men tänk på alla andra som måste köra många mil om dagen bara för att handla komma till jobbet (läkarbesök) lämna ungar på dagis osv.. Tycker du d e rättvist att höja skatten så mycket att folk inte har råd att använda bilen??? D finns faktiskt dom som måste använda bilen... D spelar ju inge roll om så literpriset är på 15kr om man är tvungen att köra... Problemet är inte miljön utan att politikerna har tappat taget om ekonomin dom är så illa tvungna att höja skatter för att kunna fylla ut alla Hål som finns i kassan (och d är många)... Dom bryr ju sig inte om att ge några pengar till forskning för att ta fram några miljövänliga alternativ som är billiga att framställa för då tjänar dom ju inga pengar... Spelar ju inget roll om dom höjer skatten om skiten hamnar i miljön Nu eller om 10 år gör ju 0 och inget ting skilnad d fördröjer ju bara prosessen en aning... Vad jag menar är att höja skatten för att få en bättre miljö är Idiotiskt och dummdristigt för att inte säga Puckat... Det finns ju redan nu alternativ till både bensin och diesel (biogas och rappsolja) Och ett mindre lyckat projekt Etanol för att nämna några... Men om Biogas Rapps Etanol mm skulle bli fria från skatter eller lågbeskattade så klirrar d ju inte in några pengar till staten så därför ligger dom och bromsar utvecklingen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 21 September , 2006 Så du hävdar att en majoritets av Sveriges befolkning är beroende av bidrag, var har du fått det ifrån? Att fler än 4,5 miljoner svenskar inte skulle klara sig utan bidrag, alltså? Janne111, sitter du och hittar på IGEN! Vad har vi sagt om det, aja-baja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 21 September , 2006 Nu har vi ett samhälle som är uppbyggt kring bilen. Att då ta ut så jäkla mycket skatt för soppan att det blir en klassfråga huruvida man skall ha råd att köra eller inte slår mig som ett udda sätt för ett arbetarparti att lösa problemet. Om miljön vore knäckfrågan för den avgående regeringen så hade de väl sänkt skatten på alkylatbensin? Men eftersom huvudsaken är att sno en så stor del av medborgarnas pengar de bara kan för att starta egna små departement för varenda socialdemokratisk riksdagsman som lägger av, så är det fullt logiskt att inte sänka den. Ovanstående är inte att betrakta som ett väl underbyggt eller ens sanningsenligt inlägg. Jag bara gnäller lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 21 September , 2006 Jag tror nog att massor med ungar körs med bil till skolan/folk som tar bil till jobbet - som lika bra skulle kunna cykla eller ta buss eller tåg. Jag vet att jag kör bilen hemskt mycket i onödan. Jag har råd än så länge, men om det allvarligt skulle påverkar min ekonomi så skulle jag nog ta buss o cykel osv istället. Det jag menar är att vi människor tänker inte logiskt, vi vet att miljön är på väg åt helsike men var och en av oss(nåja, vissa gör det) tar inte ansvar om vi inte tvingas/lockas(skatt, förbud, belöningar, etc). Det gäller mig och många andra. Sen kan man såklart finna en massa argument om norlänningar som har 20 mil till närmsta sjukhus osv. Men det tar inte bort det faktum att vi faktiskt måste göra nåt åt miljön, och det SNART. Det kommer fler generationer efter oss... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 21 September , 2006 Finns flera Allternativabränsle redan.. Jo visst du kan ju försöka ta bussen till snabbköpet, ner till båten, etc d funkar inte man vill ju inte vara beroende av någon jävla tidtabell man vill ju göra saker när man känner för d och ta den tid man behöver.. D är inte vi som ska ta vårat ansvar utan staten... Sänk skatten på Biogas, etanol, rapps, dieselskatt etc så folk ser en lönsamhet i att byta till en miljöbil för vem faan gör d i daggsläget några enstaka stackare.. Sedan om så hela Sverige skulle börja köra på Allternativa bränslen så är d en Fis i rymden iaf... D är i Jänkeland och Östeuropa som större mängder bränsle går upp i rök och knappast i sverige.. D är där man måste bli eniga om d ska leda till något bättre klimat iframtiden... Alla måste hjälpa till att förbättra miljön och inte bara vårt land.. Sedan så måste skatten på Allternativa bränslen sänkas drastiskt för att d ska bli någon lönsamhet för gemene man att byta till en miljöbil d är d knappast idag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 22 September , 2006 Som Uffe70 skrev. Vi slipper båtskatt och med lite tur även fastighetsskatt. Det är bara det att pengarna ska in till statskassan och tar man dem inte från båtägarna eller fastighetsägarna får man ta dem från någon annan. Denna någon annan tycker säkert också att det är orättvist att han ska betala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 22 September , 2006 Kan vi inte låsa den här tråden i fyra år nu... (minst!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 22 September , 2006 det kan ju va så att denna någon annan får prioritera sitt liv ganska hårt för att ha råd att åka båt på sommaren, då kanske denna någon annan inte har råd att åka båt över huvud taget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 22 September , 2006 Capten Morgan. Statskassan ska ha in sina pengar för att de ska kunna hålla våra barn i gratis skola och våra åldringar på ålderdomshem bl.a. Någon får betala detta, då gärna de som har mest råd till det. Har man råd att ha båt och villa har man mer råd att betala, än den som har ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 22 September , 2006 Har man köpt en villa och en båt har man ju inga pengar kvar - till skillnad från den som bor i en hyresrätt i innerstaden med reglerad hyra! ...sådeså... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 22 September , 2006 Nu är ni nästan lika gnälliga som seglarna. Jag är för förrarbevis och register men skippa skatten. Och om det nu ska beskattas hit och dit, dra inte gränsen vid en viss längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 September , 2006 Allt är falska förhoppningar för generellt sett så spelar det ingen roll , vem som vann för allt är åt helvete i det här landet och med infallsvinklar på fordonsförsäkringar och höjningar däromkring samt indragningar på sjuka och sådana som går på a-kassa, visar återigen att fan är lös, men nu anfaller han från ett annat håll. Tar det här med bil. Alltså så blir maten dyrare för lastbilarna som kör ut maten måste få in för ökad omkostnad o.s.v Det bara rullar på. Och det är nog en havremoppe som gäller snart, men då blir det nog skatt och försäkring utav guds nåde och när hästkraken släpper en fjärt, så blir det till att betala avgasskatt , precis som dårarna ville att bönderna skulle betala för att deras kossor fjärtade. Inte fan blir miljön bättre av att kreaturens utblåsning blir beskattad. Man kan hålla på i evigheter och till ingen nytta för det beryktade betongfundamentet kvarstår och kör i samma gamla spår. Nytt blod skulle det ha varit i stället för det gamla skräckkarbinettet som har överlevt sig själva. Jag ger upp och släpper den politiska biten, men jag är med om någon kör upp några lass med skit och vräker den över maktens boningar. Prexsis som fransmännen gör, för det är tag det. Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 22 September , 2006 tror du missade min poäng. en båtskatt på en eller ett par hundra kanske jag kan klara, men de förändringar som nu diskuteras kanske en vanlig arbetare i en utsatt bransch inte klarar lika bra. va vet jag. orolig för framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 22 September , 2006 ska du skaffa häst behöver du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 23 September , 2006 Ingent ljug bara rena fakta: I Sverige är sysselsättingsgraden ca 36%. Av dessa jobbar ca hälften i det privata och 50% i den ofantliga sektorn. Det är alltså ca 36/2 = ca 18% dvs mindre än EN på FEM som jobbar i det privata och genererar MER pengar IN till stat/kommun/landsting än vad de tar UT. (En kommunalanställd betalar ju skatt, men kostar mer i lön så det är minus så länge skatten är under 100%) Resten ca 80% dvs 4 utav 5 personer belastar stat/kommun/landsting i form av bidrag, löneutbetalningar, pension, skola, vård omsorg osv. Klart som fan att skattebördan blir enorm och svintung när 1 ska driva runt 4 andra. Så tung att den dödar alla försök att skapa nya jobb. Det verkar som att du har 0 koll på hur sverige fungerar överhuvudtaget. Man behöver knappast vara Einstein eller nobelpristagre för att fatta detta. Men så länge 4 utav 5 är beroende av systemet så kommer de sista 1/5 aldrig att kunna sänka skatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 September , 2006 Nu blev det inte sosseblocket då blir det alltså ingen båtskatt, eller? Finns det garantier för detta? Inget båtregister? Inget krav på körkort heller? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 23 September , 2006 Var tvungen att kolla dina siffror(SCB). 2004 års siffror: 2.7 miljoner jobbade i privata sektorn. 1.2 miljoner offentligt. 200 000 i Övriga organisationer och offentliga institutioner. Så dina rena fakta stämmer inte riktigt. Var har du fått dina siffror från? http://www.scb.se/templates/tableOrChart____23032.asp 2004 var 5 406 716 i arbetsför ålder(19-64) och totalt var vi 9 008 883 svenskar. http://www.scb.se/templates/tableOrChart____109248.asp Här kan ni se lite mer om hur många av ovanstående som var upptagna med studier under 2004. http://www.scb.se/templates/tableOrChart____27796.asp Och till sist arbetslösheten: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____23318.asp Antalet långtidssjukskrivna hittade jag inga siffror om, hade varit intressant att se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 23 September , 2006 Ja du, vill man göra det riktigt enkelt för sig så... Exemplet förutsätter också att alla som är anställda inom kommun/landsting/stat inte gör av med några av sina pengar/lön och att all verksamhet som bedrivs i dessa former är avgiftsfri (vatten, barnomsorg mm) Det är klart vi ska ha en bra välfärd, med lika villkor för alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 September , 2006 Vissa hävdar att det är 50% i privata sektorn som får hela skattetrycket. Andra hävdar att det är knappt 1/3. Om man privatiserar allt inklusive sjukvård, polis och militär, riksdag och regering, komunfolk och landsting. Då skulle privata sektorn bli 100% och vi skulle få ett betydligt lägre skattetryck !!! Givetvis orimligt. Går inte räkna som inläggen här ovan att viss del är en belastning och den andra delen drar in skatt. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 23 September , 2006 Enligt SCB så är ju sysslesättningsgraden 46% vilket stämmer med dina siffor 9 miljoner /(2.7 och 1.2 och 0.2) = 45.5% Tabellen är dock inte korrigerad för barnledighet, kortidssjukskrivning, långtidssjukskrivning, tjänstlediget, VAB osv. Dagens Industri hade lagt in även dessa fakta och då är vi nere på 36%. Jag ska försöka hitta tidningen om du nu inte tror mig. Sen kan jag hålla med om att det inte spelar någon större roll om det är privat eller offentlig sektor som ni säger. Det viktiga är att bara 36% jobbar någonstans medans resten måste försörjas eller i vilket fall inte kan betala in någon skatt som ger ett netto. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 23 September , 2006 Hujeda mej! Jag är en parasit. Uppsagd på grund av arbetsbrist så då är det väl bara att sänka både båt och sej skälv så att man inte belastar samhället. Har jobbat i 30 år och betalat skatt och a-kassa i alla år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 23 September , 2006 vilken himmla tur nu för dig att alliansen kommer som en räddande ängel. för att du nu ska slippa känna att du är i ett utanförskap, ska reinfedt nu sänka din a-kassa. hallelulia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 23 September , 2006 Halleluja är över eftersom den nyförälskade Godsherren Persson ska dra sig tillbaka till sin Herrgård i Sörmland Ibland är det faktiskt så att man även personligen får ta tag i sin situation och förändra den till det bättre. Tro mig, jag har personliga erfarenheter av det! Att bli arbetslös innebär inte att livet är över, och med regimskiftet så blir det förhoppningsvis färre människor som fastnar i bidragsträsket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 23 September , 2006 i ditt samhälle ska vi jobba från vaggan till graven. tur att du inte är statsminister. Hujeda mej! Jag är en parasit. Uppsagd på grund av arbetsbrist så då är det väl bara att sänka både båt och sej skälv så att man inte belastar samhället. Har jobbat i 30 år och betalat skatt och a-kassa i alla år. Ni verkar ha kört fast totalt. Det är ju fasiken tvärt emot allt ni säger. Tänk i nya banor någon gång !!!!! Vi kommer ju fan få jobba till graven eftersom det är så många som är i arbetsför ålder som inte har något jobb. Om skatten åker upp ännu mer så slår vi ihjäl de sista jobben också. Det är väl bättre att vi jobbar nu INNAN det är dags för pension så det finns resurser till pensioner och vård när det är dags. Samma sak med parasitsnacket, så djävla galet att skuldbelägga de som är arbetslösa, det är ju fan inte de som är arbestlösas fel att det inte har något jobb, det finns ju inga lediga för de har skattas ihjäl. Vi har världens högsta skatt på alkohol för den är farlig och ska begränsas maximalt. Vi har världens högsta skatt på tobak för det är farlig och ska begränsas maximalt. Vi har världens högsta skatt på arbete för det är .......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 September , 2006 Försvarar inte skatten men vi har världens högsta skatt för att vi vill få ut så mycket som möjligt via skattefinansierade tjänster. Senast så var det tanvård som vi villa ha gratis. I USA det förlovade landet med låga skatter får man själv skaffa sjukvårdsförsäkring. Det är kanske bättre då man får avgöra vad man själv vill göra för pengarna men är en del av förklaringen till varför vi har höga skatter. Det går ju att ändra på, men är alternativet verkligen bättre??? /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 23 September , 2006 Nu är det lugnt! Alliansen tog makten ingen båtskatt eller register? Alla nöjda och glada! Nu får vi en tusing mer( vi som jobbar) i månaden att spendera på privata försäkringar. Sköt dig själv, skit i alla andra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 24 September , 2006 Ja, vilka bidragstagar-svin de är, de där dagisbarnen och grundskoleeleverna! Eller gymnasieelever och högskolestudenterna för den delen, inte ett dugg bättre dom. Eller de där nedrans pensionärerna som betalat in pengar till en gemensam pensionskassa hela livet som de nu kommer att få tillbaka en liten del av på ålderns höst. Eller de unga människor som gör värnplikten utan skälig lön. Skicka dem till Norrland hela bunten, där kan de hugga ved och lära sig veta hut! Simulanter, hela bunten. Vilken enkel värld du lever i Janne111... bara plus och minus, sedan är det klart. Svart och vitt, såere! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 24 September , 2006 skicka för fan inte hit dem!!! slå ihjäl dem där nere. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser