Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Tradewind

Socialdemokrater=Båtskatt

Rekommendera Poster

Är inte husvagnar redan beskattade... De har skattemärke, om inte jag tar fel... jag vet dock inte, jag är inte husvagnsägare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt det som jag nämnde togs upp i en tv debatt med Fredrik. Han borde väl ha koll på sin egen politik. Det är min källa för mina påstående.

Allt bekräftades också med mer eller mindre omsvepande skönmålningar, faktum kvarstår trots allt.

Man kan lätt framstå som lite okunnig om man tror att allt som inte står i manifestet inte kommer inträffa. Det gäller båda sidor.

Det jag är lite osäker på är ränteavdragen, hurvida dom har backat på det har jag inte fått riktig klarhet i.

Det förvånar mig dock inte om de har backat, vinden vände och kappan med den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men inget som är spikat än... Men d gynnar ingen med nya skatter på vårat båtliv... Miljömupparna har förstört så gott som alla intressen för motorsporter med sina Idiotgrejer... Men du kanske gillar Biltullar etc.. Kommer säkert till en stad nära dig eller varför inte utanför tomtgränsen.

Men seriöst Har Soss MP och V bidragit till något höjdar samhälle då??? Kan inte komma på något som gynnat mig under åren dom har regerat iaf... Har mest sett utgifterna stiga och lönen krymt samt sett dom driva igenom den ena grejen dummare än den andra och nu d senaste med register och skatt helvetet de va ju droppen va.. Allt har blivigt dyrare skatterna har blivigt högre etc men lönen har stått och trampat på samma ställe..

Fördelen med regerings skiffte Blir ju lägre fastighetsskatt för mig = strandnära tomt (bor i kustsamhälle).. Högre lön.. Ökad försäkringspremie tror jag inte på det är fritt att byta försäkringsbolag och jag tror inte att d skenar iväg.. Inget båtregister med tillhörande båtskatt som lär bli extra dyr för min del som åker V8a.. Så du ser många fördelar...  

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det kanske de är, förvånar mig inte. Då är det väl dags för tält- och sovsäckskatt också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Husvagnar är skattepliktiga.. Men man kan liksom bilen ställa av husvagnen= 0 i skatt... Och dom futtiga 100a lapparna som husvagnsägare betalar är ju inte mycket att skriva om.. Dom ingår i kategorin släpvagnar som fortfarande har en låg skatt... Jepp tält borde vara skattepliktigt tänk vad förslitningsskador d blir på marken av alla tältpinnar stora stygga hålsmiley-tongue-out.gif\... Sovsäckar hmmm svårt att krama pengar från alla snåljåpar som försöker undvika den komande tältskatten genom att sova under bar himmel Men en liten skatt på förbrukad allemansrätt borde laa råda bot på d problemet hehe... Och d måste ju göras något åt alla Cyklister som sliter på våra vägar utan att bidra med så mycket som ett futtigt öre.. Någon ska ju finansiera alla cykelbanor etc... Lika bra att kräma på rehjält och ta några 1000en lappar om året i cykelskatt... Då 3 hjulingar och cyklar med stödhjul har ett eller 2 extra hjul som sliter på vägarna så får dom autohöjt med en 1000ing hehe...

Vi kanske skulle starta ett Parti med sånna heta förslag skulle vi bli Ledare på 0 tid och högavlönade så d skriker om d. Se bara på GP och CO själva, verkligen genomtänkta och kreativa förslag dom kommer med haha... Med våra nya cykel och tältskatte förslag så skulle vi sitta på toppen haha..

!!!MVH REXCO!!!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vore det med att införa taxeringsvärde för husvagnar och båtar som man kan övernatta i?

Om man kan bo i en båt eller husvagn borde den väll beskattas motsvarande ett hus?

(nej jag menar inte så, jag bara skojar)

Problemet ligger inte i vilket parti som vinner valet och hur de ska driva in skatter. Problemet ligger i hur det parti som får makten lyckas utveckla landet utan att öka kostnaderna. 

Alltså motsvarande privatägda företag som via effektiva system lyckas öka produktiviteten varje år. Motsvarande är helt främmande för regeringen.

/Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ny på det här forumet!! Det blev en väldigt yvig tråd.

Vill Du undvika BÅTSKATT se till att rösta på Alliansen. 

Ulrica Messing säger att det inte är aktuellt med någon skatt på fritidsbåtar Vem tror på det uttalandet när Socialdemokarternas informationstjänst säger tvärtom ??

Rösta på socialdemokraterna så kan Du vara säker på att det blir båtskatt inom kort. Har Du tur tar Du igen det på tandreformen eller något annat skojigt. Valet är Ditt. Att förhindra nya skatter är mycket enklare än att avskaffa gamla!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så tror jag att du har rätt där....

I min mening helt vansinnigt!

Jag röstar på det jag tror kommer att vara bäst för sverige och samhället.

Inte om jag får en hundring extra i månaden.

Jag tror att grunden till välmående är att företagen får ett klimat att kunna expandera och utvecklas.

Även att små företag ska kunna bli stora.

Det ska kunna vara lönt att jobba ihop något extra.

Vill jag ha en större båt ska jag kunna jobba ihop till det.

V8dc, som aldrig skulle rösta för båtskatter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Lägg ner försvaret oxå, så sparar vi in lite pengar där med.
(ursäkta alla svenska fastanställda inom försvaret) 
Närmare bestämt 37 miljarder!!
Låt dessa pengar gå till vård och omsorg, där behövs pengarna bättre än till att skramla med vapenbössan.

/W 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodu, det sa ju sossarna förra och förrförra valet.

De tog från försvarsbudgeten för att satsa på skola och omsorg.

Det märks ju massor att det skedde....

Tänk vad det satsas på skola och omsorg idag15.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä nä bara morsa för det var ett tag sedan vi hördes 2.gif\.

MVH / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg det här med försvaret och kostnaderna.

Ingen som har reflekterat på hur mycket vi skickar utomlands som bidrag.

Hur mycket av detta går fram och hur mycket går till nya vapen.

Nya vapen betalda av pensionärer och sjuka i vårt land och sedan pang och bom och brak så har bidraget flugit i luften och sedan så skickar vi ner slantar som vi tar från dom sämst ställda i vårt land till nya reningsverk - broar - skolor - sjukhus m.m. och mer pengar till vapen för det är noll koll.Sedan så är det pang bom brak och en sandhög som åter ska byggas upp.

Enda kollen som finns, är att skaka ut mer från den egna befolkningen som självdör under skattetryck och oftast dålig sjukvård.

Kan fortsätta i evigheter, men orkar fan inte.

Ungen i Halmstad t.e.x. som har en dödlig  sjukdom och där medicinerna skulle kosta 4 miljoner om året ??? har ni läst ??? 4 miljoner om året jag tror jag skrattar ihjäl mig för det får inte kosta något och den stackarn får ingen hjälp för han bor ju i Sverige. Men 30 miljarder till krig och elände kan vi skänka.

Inget mer nu för då blir jag så förbannad så att jag inte kan somna och till läkaren kan man ju inte gå för att få ett sömnpiller. Jag bor ju i Sverige 3.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här funkar det:

Alliansen består av fyra partier med lite olika politik. Fredrik R är inte alliansen, utan en partiledare för det största allianspartiet och statsministerkandidat. Alliansen avser att regera i en samlingsregering om de vinner. Det innebär att det blir förhandling om vad för frågor på de olika partiernas agenda som kommer att drivas. Att moderaterna tycker si eller så är inte samma sak att det automatiskt blir så om de borgerliga vinner valet, de övriga tre partierna lär nog vilja ha något att säja till om också. Det de är överens om finns med i manifestet som jag länkat till och kommer att utföras om man vinner valet.

Om vänsterblocket vinner valet kommer sossarna att försöka bilda en minoritetsregering liknande den vi levt med de senaste åren. För att få igenom regeringen måste man vid omröstningen ha stöd av V Mp. För att få deras stöd blir det förhandling. Exakt vad de är överens om finns det inget gemensamt manifest som beskriver, vill man veta det får man samläsa dem. Sedan kan det bli så att man från S sida måste släppa till saker man sagt ett tydligt och start nej till, t ex biltullarna i Stockholm.

Att man som politiker vänder kappan efter vinden är väl inget nytt, det har alltid förekommit - speciellt på senare tid då politiker har blivit ett yrke och individerna är rädda om jobben. Förekommer i alla partier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Om man ska vara helt ärlig, så varför ska båtägare vara en priviligierad grupp som inte ska betala skatt för sina båtar när andra kategorier, husägare, bilägare, motorcykelägare, husvagnsägare... betalar skatt för sina grejor? Vad är det som är så unikt med båtar eftersom de ska undantas. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn det kommer nog...tycker du att det är rimligt med 1000 kr per meter..Eller vill du ha lite till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ligger d till... Husvagnsägare, bilägare, MCägare, etc betalar vägskatt för att dom utnyttjar vägarna som behöver mycket underhåll...

Men vi som kör fritidsbåt varför ska vi betala skatt??? För att ösa i lite salt i farlederna så båtarna flyter bättre eller kanske spränga bort lite av bergen så farlederna blir bredare...

D finns alltså inget som motiverar en båtskatt för fritidsflottan... Prickarna röda som gröna gula/svarta... Har för längesedan betalats av yrkesstrafiken och underhållet är minimalt för att inte säga obefinterligt... Så d finns inget som motiverar en kommande båtskatt...

!!!MVH REXCO!!!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi båtägare betalar bensinskatt.

Inget av detta går tillbaka till oss.

Jag tycker man skall öronmärka den bensinskatt som tankas på sjömackar för drift och underhåll av bryggor, hamnar, dass, farleder mm mm.

Rättvist om inte annat.

Och inte blir det mer skatt att betala än idag heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja visst för 17.

Skatt för att få cykla på våra vägar

Skatt på skidåkning

Skatt på ridning

Skatt på motionerande både i städer och skogar

Skatt för att vi får bada i våra sjöar och hav.

Skatt på fri sex som man har både inom och utom äktenskapet. (förmån)

osv

Det sjuka är inte ovanstående utan att det behövs för att driva runt Aktiebolaget Sverige.

Det tråkiga är att det spelar nog ingen roll om det är de Röda banditerna eller de Blå banditerna som styr landet.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vansinnighet motiverar väl inte en annan!!!?

Läs det jag citerade en gång till.

Staten har fått oss medborgare till att vilja ha mer skatter....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär som knark.

Man blir lätt beroende och sedan kan man inte slutasmiley-tongue-out.gif\

Tänk varje gång jag tankar bilen så blir jag hög av alla skatteångor som stiger upp från tankhålet.

La La La La,

“Jag tycker fortfarande att det är häftigt att betala skatt, att vara beroende av andra och att andra är beroende av mig.”

Kommer ni ihåg vilken som myntade det uttrycket?

Ytterligare någon som varit i tankhålet och sniffat

La La La LA

/Roland

Lösning: Mona Salin, du tjuvkikade väll inte    LA La LA LA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag betaler gärna skatt. Mycket också. Men då ska jag f-n se vart pengarna tar vägen och få något för dem. Som det är u försvinner mina skettepengar in i Sossarnas kvarn och delas ut som bidrag till någon som inte får jobb för att det är för besvärligt, för dyrt och för osäkert att anställa.

Eller varför inte enligt Komunisternas förslag: 40000 nya statliga jobb till dom arbetslösa. Men vilka pengar finansierar dom jobben? En annan form av bidrag!

Vad gäller försvaret så är jag före detta försvarsmaktsanställd och slutade av egen vilja nyligen. Försvarsbudgeten var 2004 på 40mdr, 4% av den totala budgeten. 40% av den totala budgeten gick till bidrag! Försvaret hade kunnat drivas betydligt effektivare på mycket mindre pengar, om det hade fått drivas av just försvaret och inte av huvudlösa politiker som använder det som en budgetregulator och som något att blidka massorna med, därför att dom flesta inte har insyn i hur det fungerar och inte heller är intresserade av att ha det. Ni anar inte hur mycket pengar som bara försvinner ut i intet p.g.a. politiska beslut! Man blir gråtfärdig och frustrerad till vansinne! För övrigt Wille, en nation, för att räknas som en självständig sådan, måste kunna upprätthålla sin territoriella integritet. Vilka ska göra det? KBV? Eller ska vi kanske skicka KPLMLR till gränsen för att vifta med palestinasjalar?

Varför inte dra in på en del av biståndet och skicka försvaret att hjälpa till på plats? En förmåga som finns och borde utnyttjas. Båtskatten var det... Jag som bor permanent i båten, får jag välja om jag ska betala båtskatt eller fastighetsskatt? Eller åker jag på båda tro? För övrigt seglar jag utanför farlederna så prickarna skiter jag i. Nej till båtskatt, nej till fortsatt kapitalförstöring!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Jag har också båt och vill naturligtvis inte ha någon båtskatt. Frågan var hur motiverar vi att vi inte ska betala skatt när bilar, motorcyklar, hus och jag vet inte vad beskattas?

Det är ju förbannat svårt om man nu kanske inte har en båt som min, men har en lyxbåt på någon miljon att komma med en rimlig förklaring till de andra medborgarna som skattar en villa, bil eller dyligt varför där inte ska vara någon skatt på en båt.

Vad ska man säga? Att båtar sliter inte på vattnet de färdas på? Det handlar ju om att få in pengar till statskassan och får man inte in dem i form av båtskatt får man ta in dem på något annat sätt.

Det finns chans nu den 17 september att undanröja detta hot genom att rösta bort dem som kommit med detta förslag. Det är bara frågan om det blir så mycket bättre med borgarna vid rodret. Vi slipper båtskatten men vi kommer säkert till att slippa annat också som inte kommer att vara så positivt för en del.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samhället fungerar inte så bra som det är. Hur vore det att prova något annat för en gångs skull? Eller ska vi bara sitta tysta och nöja oss?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara ska läsa ett inlägg i år, läs detta.....

Superenkel matte, skatten har gått upp i äver 40 år och sysselsättingen ned.

Fakta:

Sysselsättingsgraden i Sverige är ca 36 % dvs ca 1/3 jobbar och 2/3 jobbar inte (hela befolkningen)

Totalt skattetryck i Sverige ca 65% dvs 2/3 går i skatt och om man jobbar så får man själv spendera 1/3

Så kan vi fortsätta. Drar vi upp skatten till 80% dvs 1/5 kvar själv så kommer det att döda ännu fler jobb så att sysselsättingsgraden kanske blir 1/5 del dvs 20%

Det vore fan så mycket bätter om skattertycket vore 50% och sysselsättingsgraden 50%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur många politiker som skulle ha kvar sin anställning om man gjorde Sverige till ett aktiebolag med medborgarna som aktieägare...?

(Ledtråd: Någon som hört talas om trolöshet mot huvudman?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs mitt inlägg Maste så kanske du hajar läget... (Finns lite högre upp i smörjan)... Fastighetsskatt kan inte heller motiveras tomten och huset är köpt för skattade pengar med moms på köpesumman(I dom flesta fall). Så dom borde inte ytterligare beskattas.. Men d är ett sjukt samhälle vi lever I och med maktgalna politiker på full Guldgrävarjakt så finns inga hinder för nya skatter...

Läste om något riktigt Sjukt.. Nu ska vi börja importera Arbetare Vad faaan!!! E d inte smartare att sätta folket som redan finns här i Jobb innan man börjar med sånna Idiot grejer Just nu står d fullbelagt och Arbetslösheten ser ju ut att växa... Men som vanligt så sticker nuvarande regering huvudet i sanden och lossas som att d inte finns några problem. D har dom ju alltid gjort...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så fort jag har sparat tillräckligt med pengar (inte så lätt i det här landet), så kapar jag mina fyra förtöjningstampar och sätter kurs mot det stora \S\et på kompassen. nästa inlägg blir från en strand någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vid noll procent skatt kommar alla (barn, gamla, sjuka etc...) att ha jobb?

Enkel matematik, alltså...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktig iaktagelse av dig

0 procent innebär ju mycket riktigt att alla måste försörja sig själv, dvs 100% måste jobba på ett eller annat sätt. (annars svälter de ihjäl och bara de som har jobb blir kvar = 100% sysselsätting)

På samma sätt som att 100% skatt gör att du inte får behålla ett öre av vad du själv producerar vilket gör att ingen vill jobba längre. (och alla blir arbetslösa = 0% sysselsätting) 

Detta är ju dock en utopi då extremer sällan är optimala på alla plan. Ett bra medelvärde brukar alltid funka bäst i längden.

I dag så har ju skattetrycket rusat upp så högt att vi har massor med arbetslösa, att då höja skatten ännu mer ger bara fler arbetslösa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men min extrem ville jag bara ifrågasätta hur du kan vara så säker på att det finns ett linjärt förhållande mellan arbete och skatt vilket du förutsätter.

Vilken forskning stödjer du dig på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...