Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
HRJocke

Ny båt - sprickor i gelcoaten?

Rekommendera Poster

Hej!

Har inhandlat en fabriksny båt (Höga rodd 510), vid närmare inspektion hade den sprickor i gelcoaten på insidan precis mellan teaklaminatet och väggen på ett antal ställen. Är detta att vanligt? Ska man räkna med att dessa sprickor finns, eller skapas omgående?

/Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag kontakt med säljaren. Ny båt ska inte ha sprickor.

Även bra fabrikat kan ha otur ibland.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp håller med.

Ny båt är ny båt.

Prata med säljaren och ge dig inte för dom brukar ha munläder.

Är han oresonabel så kan du anmäla historien.

Lycka till / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaren, bifogar en bild, säljaren verkar väldigt schysst och lätt att ha att göra med. De meddelade mig att det är något som verkligen ska åtgärdas, de för en dialog med fabriken om hur dock. Kanske att det krävs större ingrepp.

/Jocke

post-21541-1394234783,6483_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där såg inte vackert ut. Skall defenitivt åtgärdas. Påverkar helt klart båtens andrahandsvärde samt säkert din upplevelse av nybåtkänsla. Bra att dom vill ta tag i problemet.

//Bosse 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är ju inte så att man skulle acceptera lackskador på en ny bil direkt. Jag är ganska grön i båt svängen så jag ville informera mig om vad man kan förvänta sig. Och snyggt är det ju inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är värre än lackskador. Om det spruckit så är underlaget inte tillräckligt stabilt,

såvida ni inte varit 12 pers som hoppat i båten.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att det är därför de tagit kontakt med fabriken. Gelcoat skador kan väl en båthandlare fixa gissar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hei!

Nøyaktig det samme hände etter et års tid  med min Crescent Exray.  Da fikk jeg en helt ny båt fra fabrikken.  Det tok riktignok litt tid, men all ære til Cremo AB i Varberg!

Jeg tror heller ikke dette er en skade som kan repareres, sprekkene vil sannsynligvis dukke opp på ny dersom de bare sparkles og lakkes.

Seamaster

post-11572-1394234784,6614_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det verkar ha löst sig till det bästa, båten kommer att bytas ut.

/Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis

Det var den bästa lösningen samt hedersamt för Säljare och Leverantör av båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har också upptäckt sprickor i gelcoaten i min fabriksnya Örnvik 540 Cruiser årsmodell 2006. Båten har legat i från april till september. Nu efter upptagningen har jag sett sprickor i aktern på babords sida, och jag funderar på om dessa verkligen är normalt slitage? Det tråkiga är att jag har varit extremt rädd om båten och ändå har jag fått sprickor.

Märkte att det är svårt att foto sprickor så att de syns tydligt, då omgivningen är så ljus. Bifogar ett kort med inzoomad förstoring på det område som har flest sprickor (det finns några fler sprickor runt om detta områda). Har även sprickor lite här och där på olika ställen på båten (t ex på fördäck).

Är detta normalt slitage?

Tacksam för hjälp

Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju svårt att se på bilden, men jag tycker inte att det ser ut som sprickor. Snarare repor p.g.a. yttre påverkan.

Normalt är det i alla fall inte, så illa ser inte min båt ut, och den är ändå 26 år gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogar samma bild igen med mer kontrast.

Repor tror jag väl inte det är men jag vet inte så noga hur man ser skillnad på repor och sprickor?

post-22380-1394234823,5083_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenis...

Tycker mest att det ser ut som att ngt har hängt ovanför och slagit i ,skavt eller gnidit mot det området..

en fender kanske? har sett liknande märken när man bara hängt in fenderten och kör. Då slänger o svänger den och ger gnidmärken....

Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker det ser ut som formskador inga sprickor vad jag kan se iaf, formskador uppkommer lätt dom måste ha slarvat med kontrollen av båten formskador beror inte på dåligt underlag snarare dåligt rengjord form eller för mycket vaxlösning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Om det är som ovanstående säger, att det inte går att laga!!!!!!

Då återstår bara att skrota eller!!!!!!!!!

Jag förutsätter att sprickor går att laga. Om det är så att ägaren får en ny båt så kommer den spruckna båten att lagas och sen säljas som ny eller!!

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Calle, lugn nu inga problem, det blir alltid form missar när dom gör båtarna dom fixar alltid till det och det blir lika bra som allt annat i båten, det syns inte är 100% , formskador blir när dom ska släppa formen med hjälp av luft trycket, då blåser det in luft och gör liknade gelcoat rosor som ni kallar sprickor, dom är vädligt lika men! en sak som skiljer dom är att om man tittar noga på formfel så ser man ingen spricka dvs en delaminerin i gelcoaten. detta fixar dom till, skulle det förmodan vara att gelcoaten har spruckit pga av dåligt underlag tex för tun plast, kan man slipa bort gelcoaten plasta upp ordentligen sedan lackera upp med ny topcoat.

och det kommer aldrig uppkomma igen, kommer aldrig synas. detta är en miss dom gjort från fabriken dom skulle aldrig släppt iväg  båten innan den var ordentligen kontrollerad, skälig reklammtions tid är 1 månad, till dig som är ägare till båten så vill dom inte åtgärda å försöker slinga sig så gå via allmänareklamtions rätten du kommer garanterat vinna detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...