Kotteking 0 Postad 4 September , 2006 Om broschyren säger 46 knop och verkligheten efter test visar sig vara betydligt lägre tex 40 knop. Är det något man bara ska acceptera eller ansvarar säljaren att utgivna mått ska stämma? Naturligtvis ska vissa krav uppfyllas för att toppfarten ska nås (tex max 2 pers, 1/4 tank gynsamma förhållanden). Detta gäller alltså en ny båt där det inte finns möjlighet till test innan beställning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 4 September , 2006 Det låter mycket. Har du trimmat motorn rätt? Om så är fallet och förhållandena i övrigt var gynnsamma vid testkörning så hade jag blivit putt när diffen nu är så stor. En broschyr ska ange faktisk toppfart, inte några luftsiffror. Snacka om bad-will för företaget när alla köpare konstaterar att man blivit lurade. När jag köpte min båt så uppgavs en lägre toppfart än vad som var fallet, bara för att man inte skulle känna sig lurad. Ta upp detta med säljaren! Hälsn Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 4 September , 2006 Är motorn inkörd enligt konstens alla regler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 4 September , 2006 Eller så kan man skriva som Uttern gör i sin broschyr Båten gör ca 43 knop på maxvarv. I marchfart gör båten ca 26 knop och har en bränsleförbrukning på ca 1,12 liter/Nm. Dessa siffror skall endast ses som vägledning. Stora variationer kan förekomma Alltså allt mellan t.ex 35-45 knop kan förekomma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kotteking 0 Postad 4 September , 2006 Broschyren säger 46 knop medan BoatTest.com har testat båten efter alla konstens regler och endast uppnåt 40 knop. Anledningen till min fråga är att jag velar mellan en 135 hk och en 6:a på 220 hk. Enligt BoatTest.com skilljer det endast 2,5 knop mellan 135 hk och 220 hk (och en massa pengar). MEN läser man broschyren skiljer det hela 10 knop. Enligt säljaren har BoatTest.com fel uppgifter och den SKA göra 46 knop. På 135:an stämmer BoatTest´ s uppgifter med tillverkarens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 4 September , 2006 Hej Vad är det för båt?? 135 till 220hk borde göra mer är 3-4 knop. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 4 September , 2006 Kräv att en minimi-fart står i kontraktet, annars återköp! Då har du garderat, eller kräv provkörning av motsvarande ekipage... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kotteking 0 Postad 4 September , 2006 Det är en Maxum 1800 SR3 2006. Dom har bara en 135 hk på lager!!! Ska man ha 220 hk får man beställa den som en 2007:a. Visst är det skumt att det bara är 2,5 knop i diff. Nu ska man också säga att 135:an är testad på en något lättare båt (exakt samma model men 200 kg lättare). Det med kontraktet är en bra grej, frågan är om dom går med på det??!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser