Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Oliven

Bärgning

Rekommendera Poster

För två veckor sedan så bärgade jag en segelbåt som hade slitit sig i Erstaviken.

Det som är lite trist är att ägaren till den bärgade båten inte har hört av sig ännu (Han ligger på ett varv och jag har varit där och lämnat mitt nr men har ej fått segelbåtsägarens nr.)

Då jag bärgade segelbåten så blåste det ganska ordentligt och segelbåten var på väg in i en brygga med båtar. Då jag fångade upp båten så fick min egen båt en smäll i sidan (glasfibern verkar ha delaminerat) samt att propellern kom åt en bojkätting..

Så min fråga är vad brukar skälig ersättning vara för att bärga en segelbåt med en dålig boj (sönderrostad..).

Samt vad skall man begära för skadorna på min båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Trist att läsa att båtägaren inte hört av sig. Var med om en liknande händelse i somras då en segelbåt stod på grund, kom av och aldrig hörde av sig. (Min båt fick inga skador men hade förväntat mig ett tack i a f).

Ersättningen bör väl rimligtvis vara lika med det skadorna kostar att reparera. Belopp över den summan ser i a f jag som en helt frivillig bonus som de flesta vettiga båtmänniskor inte skulle dra sig för att ge då kostnaden utan din räddning hade blivit betydligt högre.

Jag skulle försöka igen med varvet för att få reda på vems båten är.

Låt oss gärna veta hur det går.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta den genaste vägen och det är att ditt försäkringsbolag får ta hand om saken för det är ju bärgning du har utför och med besparning av bärgad båts kommande, eller blivande skador.

Så hade jag gjort om inte ägaren till den bärgade båten hade hört av sig.

Vänta inte så att tiden rinner iväg.

Lycka till / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att en generell bärgarersättning är mellan 10 och 25% av båtens värde.

Vet inte om man sedan brukar ta hänsyn till vilka skador som uppstått på bärgande båt men har för mig att om bärgningen ansetts ha utförts med fara för liv eller egendom (som i ditt fall) går man på den högre delen av skalan.

Som Orven påpekar, kontakta ditt försäkringsbolag och be dem agera för din räkning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...