Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Werter2

Mitt ekolod ger mig gråa hår

Rekommendera Poster

Som nybliven ägare av Humminbird Matrix 27 som jag fick på köpet vid båtköp har jag svårt med inställningar. Får otroligt mycket spökfisk på displayen redan vid några knops fart. Är det själva ekolodet som sitter felmonterat eller jag som inte förstår hur man borde kalibrera den? Något proffs som kan ge mig några felsökningstips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Jag har matrix 17, och har haft liknande problem. Jag har laborerat med flera placeringar på akterspegeln tills det försvann. Tror att det är propellern och vattnet från denna som stör. Man kan tydligen även prova med givaren i en påse fylld med vatten och placerad mot skrovet i båten. Sedan ska man kunna montera den i en stor klick silicon på samma ställe.
Kämpa på! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var sitter givaren till ekolodet? Sitter den på akterspegeln eller är det en genomskrovsgivare? Sitter givaren på akterspegeln är risken större att virvlar och bubblor från propeller mot akterspegel stör signalerna från givaren. En genomskrovsgivare som är rätt monterad (monterad tätt på skrovet) har alltid fungerat bäst för mig. Inga felaktiga fisksymboler (tror jag...;))

Ett bra tips är att gå till en handlare där du bor (och som du litar på!) som säljer Humminbird och prata med dom.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tips

 

Om givaren sitter på akterspegeln så har den troligtvis böjts upp eller ner så att den kaviterar (luft). Se till att den sitter rakt i bottensriktning och i rätt höjd så går det nog bra sedan.

 

Sitter igenom skrovet så störs den av något som påverkar vattenflödet.

 

Själv monterar jag alltid inne i botten med sikaflex och får på så sätt bra mottagning.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta en aktergivare i silikon inombords efter koll med givaren i en påse fungerar hur bra som helst!

 

Men hur skall jag ställa in lodet när det gäller hastigheten på bilden och hur skall den tolkas, jag menar om jag ligger stilla borde väl också bilden vara stilla ? och ev fiskar komma in från ena sidan och simma ut på andra sidan och botten strukturen borde vara samma hela tiden, men om jag väljer sakta eller medelhastighet då rullar ju bilden hela tiden och botten varierar trots att jag ligger stilla.

 

Någom som vet varför displayn ibland lägger bottennivån i mitten av displayn och ibland längst ner i kanten, ( där jag egentligen tycker den passar bäst)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

läs instruktinsboken!  bilden rör sig pga av bildupdateringen välj att still läge,   ang bottern välj djup ej auto om du inte vill att lodet ska byta visningsdjup.  Men allt detta finns med i instruktionsboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det där med hastigheten på bilden är intressant. Det är själklart i dagens TV ålder att man tänker precis som du vad gäller insimmande fiskar.

Fast ekolodet filmar inte.

Tänk istället att att den är som en tidsmaskin som visar ett hisoriskt skeende. början på filmen är nutid det som kommer efter är nyss. Det verkar knepigt men stannar man lodet ser man bara det ögonblick när man stannade och tiden innan. Därför måste remsan hela tiden gå för att kunna visa nutid.

Fisken som simmar in i bilden visas som ett eko från den kommer in i konen och sedan försvinner den ut när den inte längre finns som nutids eko. Bilden som finns kvar visar tiden fisken fanns i konen. Ju högre hastighet ju kortare historik och snabbare uppdatering. När man har fiskeko funktionen på, tolkar prossesorn ekot. Jag som växt upp med  lod utan fiskeko funktion använder det inte alls utan tolkar ekona ändå.

 

Är väl inte helt säker på att någon blev klokare men det var ett försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack jag blev klokare, tror jag verör rek, manualen att man kan stanna bilden om man står stilla med båten ? då ser man alltså ingen nytt ?

 

Hittar inte i manualen vad det betyder när fisksymbolen är ifylld eller ej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om fisken är ifylld eller ej beror på vilken frekvens som träffat. Har själv ett humminbird lod som skjuter med två olika frekvenser och beroende på vilken som träffat fisken så markeras antingen en ifylld fisk eller bara med konturer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan jag belysa litegrann. Först o främst betr vad du ser: Använder du FishID funktionen så är det ruggigt osäkert! Då kan, som nämnts tidigare, vad som helst indikera fisk Stänger du däremot av fishfindern och enbart tolkar ekona så kan du med lite vana snart skilja ut vad som är stim av betesfisk kontra enstaka individer med hjälp av de moln som bildas när större mängder (små)fisk befinner sig i båten kontra de bågar/bananer som bildas av enstaka större individer. Just betesfisken är eg det som är intressant att hitta tycker iaf jag. Att få tydliga bågar är däremot inte det lättaste. Jag hade själv ganska stora problem m mitt Matrix men fick jäkligt bra hjälp av Humminbirds support. I mitt fall behövdes både justering av givarmontaget, men även inställningarna i enheten. (SPECIELLT inställningarna) Jag hoppar över förklaringarna till HUR det funkar o klistrar in svaret fr supporten nedan där allt framgår om än på engelska, o hoppas du blir ngt klokare.

Mitt mail:

Hello,

I hope you may be able to help me out with my new Matrix12 fishfinder.

When FishID is turned off, I get no arches. Rarely partial ones, but

mainly none at all. I can make out the schools of baitfish, but even big

salmon won´ t show, even though I know they are there (cos of other boats

having arches shown on their sonars when alongside me. Where do I begin

troubleshooting? Transducer is mounted on the port side of an open 5 meter

boat. Trolling engine mounted on starboard. Makes no diff wether I use

main engine (outboard) or trolling engine. Bottom is shown perfectly with

any and all variations in structure. Only arches that won´ t show. (With

FishID turned on I can see fish symbols, but since these may be anything

at all, I prefer arches).

OCH H-BIRD´ S SVAR:


Thank your for your inquiry on the Matrix 12.  Please note a fish arch is made as the transducer cone moves over the fish due to the transducer angle the distance to the fish decrease as it moves into the beam then increases as it moves out.  When the system graphs this distance change an arch will appear.  Boat speed and movement will greatly affect the shape and formation of the arch.  High speeds with slow display speed will produce a shorter arch.  The same fish moving slow with a high display rate will have an elongated arch.  If the fish does not go through the entire cone angle it will only be shown as a partial arch.   You may increase the sensitivity.  Turn the noise filter off.   The transducer must be facing straight downward and oriented in a particular direction with respect to the boat movement.    Should you have any further questions, please let us know.

 

Mitt andra mail:


Thanks for replying,



A few clariyfications to my query:



I don´ t see any arches (except for a few partial ones maybe once twice in a couple of hours in the same area as others get arches all the time) even at trolling speed which is between 1.1 knots up to just below 2 knots and with none to small waves. The depth area we seek the fish in is between 30ft and 100ft, over a total depth of up to 150 ft.

I think I´ ve tried just about every change possible in the settings. So my question would be:



1) The transducer: How exact does it have to be mounted? Meaning, if it points straight forward and not tilted out of the boat´ s own lines in any direction when the boat is out of the water and then, since it´ s a rather small and weight sensitive boat, the boat is leaning to one side or the other when in use (not extremely much, but more due to more weight put on either side when trolling). Will this give me these problems in displaying the arches?



2) Since I can make out every other piece of information, including the characteristic clouds of bait fish schools, and if the above question shouldn´ t affect the ability to show arches, then does it mean the transducer is OK, and I can be 100% certain my problem lies in the settings after all?

OCH SVARET:

 
Sorry for the Delay in reply.



1.) The face of the transducer should be parallel to the surface of the water for the absolute most perfectly shaped arches.  So any side to side boat movement can affect how a fish is shown whether it be as an arch, partial arch, a line or a few dots.  Usually this is not as important though as the angle when viewed from the side of the boat/transducer.  If this angle is too far one way or the other the unit will be much less likely to display a fish with an arch.  I



2.) Yes.  If the unit is showing baitfish than it is demonstrating that it can detect and display a weaker sonar return.  The leading and trailing edges of an arch from a fish are normally weaker that the central portion since the angle from the fish to the transducer is greater (so less of the sonar signal gets reflected back in the direction of the transducer).


 I don´ t see any arches (except for a few partial ones maybe once twice in a couple of hours in the same area as others get arches all the time is interesting.  We are wondering what these partial arches look like and what frequency, cone angle and display pixel count the others are using?



 I would again try the following settings :

          Bottom Type - Structure ID.


          Sensitivity - Max it out (10?)


           Noise Filter - Off.


          Beam Select - 200/83.


         Upper and Lower Depth Range

- set as close together as is possible while still covering the are he needs.  Example: if the fish are being marked at 50 to 70 feet deep, set the Upper Range menu to 40 feet and the Lower Range menu to 80 feet.  This will help maximize the displays resolution to be able to better display the difference in distance that an arch is really showing you.

 

Hoppas du fixar engelskan, för det är alldeles f mkt för att jag ska översätta :)


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Efter vad jag har hört så ska akterspegelgivaren vara mont. på höger sida av motorn bakifrån sett för att inte bli störd av bubblor från propellern.

Propeller snurrar medsols och då kommer det mer bubblor på väster sida.

Jag har mont. Raytheon och Lowrance ekolod på höger sida på flera båtar utan problem.

Vidare så ska givaren luta lite framåt för bäst mont.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikita: Visar ditt lod fisksymboler, eller bågar? För när du använder FishID är det långt ifrån säkert att det är just fisk. Mitt lod visar också fisksymboler i knappa 30kn, men ser du dom klassiska bågarna i dom farterna vill jag oxo ha ett sånt lod som du har men till ett pris som inte betyder att man måste sälja båten för att få råd med det. smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har mitt satt på ultra snabbt samt fishid med både djup och storlek och det är fisksymboler det visar men i hög fart är det nog mest spökfisk från luftbubblor.  Var just ute på en tur i höstblåsten och det verkar vara mycket storfisk ute nu troligen större gäddor.

 

ang pris så gav jag lite under 1500:- för mitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...