StyrmanKarlsson 175 Postad 4 September , 2006 Hur göra om man vill ha en tvåpolig motor, (AQD40A). Vad jag förstår så är det startmotorn och generatorn som måste åtgärdas. Är det något mer? Köper man ny startmotor och generator från Volvo Penta, (eller någon annan), eller isolerar man dom från motorn själv? Någon som har erfarenhet av en sådan här operation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 September , 2006 ??? Varför vill du ha en tvåpolig motor? Jag antar att du menar att minus 12V är kopplad till godset i motorn. Och med en ren tvåpolig lösning så finns ingen sådan förbindelse utan både plus och minus 12V flyter utan att vara kopplade i motorblocket. Men det finns väl inga problem med det? Galvaniska strömmar är väl bara ett problem om man ligger med landström och har landströmmens 220V ansluten till motorblock och drev. Det vore intressant att veta om det finns åtgärder för detta och motiveringen bakom. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 September , 2006 Blir det inte problem om skrovet är i aluminium eller stål då? Här finns nog en del nyttig information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 4 September , 2006 Sedan beror det väl på om givarna (temp, oljetryck...) jordar i blocket eller med separat kabel? Kolla elschema. Startmotorn kan man låta jorda i gods de få sekunder den går genom att sätta dit en extra solenoid! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 4 September , 2006 Penta har på många motorer en möjlighet till 1 1/2 - poligt elsystem. Det innebär att alla givare på motorn är tvåpoliga, dvs anslutningarna på dem kommer aldrig i kontakt med motorns gods. VIdare är alla anslutningar på generatorn elektriskt skilda från motorn och generatorns gods. Däremot har startmotorn sin minus via motorns gods. Så för att lösa det problemet sätter Penta dit en extra solenoid för 12V minus till motorns gods. Den drar endast under den tid man kör startmotorn och det handlar om sekunder och rätt så sällan, trots allt. Penta t.o.m avstår från sant tvåpoliga startmotorer, för de har funnit att koldammet i kollektrodelen leder krypström med tiden, så det blir inte rätt då i alla fall. 1 1/2-poligt är idiotsäkrare. www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 September , 2006 OK, man lär sig något nytt varje dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 5 September , 2006 Det rör sig om en aluminiumbåt och då kan det bli problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 5 September , 2006 1,5 poligt system är nog helt OK. Det gäller altså att köpa delar Volvo Penta, selonoid och generator då. Återstår att ta reda på om det finns till AQD40A samt prislappen. Isolera generatorn från motorn är inget alternativ eller...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 5 September , 2006 Jo, om man sätter in tvåpolig huvudbrytare på motorn (och man trots allt bara kör motorn ibland) så att ALLT som har med motorel att göra varken är i kontakt med batteri eller batteri- när den är frånslagen. Egentligen skall sen tanklocksjorden, tanken och motorn jordledare dras till motorgode men intet annat. Bränslemätaren bör anslutas till motorinstrumentmatningen också för säker hets skull. Ovanstående gäller alla motorer. DÅ FÖRST kan du sen montera vilken genertor som helst med elektrisk isolering mot motorgods, och liksom låta den vara helt tillhörig batterikretsarna i båten. www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser