Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Tompi

Batteriproblem

Rekommendera Poster

Ett märkligt problem uppstod i helgen. Båten startade som vanligt och åkte med den i ca 45 minuter. Stängde av motorn och när jag skulle starta igen va den helt död. Inte en stymmelse till el fanns kvar i batteriet.

Vi provade med startkablar och allt gick igång igen. Stängde av motorn och provade igen. Den gick igång igen, som om inget hade hänt.

Min fråga är: Har detta hänt någon och vad kan ha hänt ?

Man vill ju inte att det ska hända igen när man väl fått ut familjen på en öde ö.

Motorn är en Mercruiser 135 hk -02.

Tacksam för all info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju kolla så att batteriskorna sitter som de ska. Så att de inte glappar helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare, batteriskor som inte sitter ordentligt, eller kablarna på startmotor/selenoid, ger exakt såna symptom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lite jobbiga svaret:

Gå igenom kablaget. Skruva isär alla kopplingar och borsta rent med stålborste. Skruva ihop och dra åt ordentligt (utan att dra sönder nåt.)

Polerna på batteriet är viktigast, där kan bildas oxid som lyfter bort kabelklämmorna från polerna utan att det direkt syns utifrån. När man sedan bråkar med batteriet och sätter på startkablar så gnider man bort oxiden, för ett tag.

Just på batteriet så gör man rent, skruvar fast och fettar sedan in polerna med vanligt vattenbeständigt fett för att undvika att luften kommer åt att bilda oxid.

Den ambitiöse gör detta som förebyggande underhåll i lugn och ro hemma i hamnen. Typ vartannat år. Den late gör det som felsökning ute på holmen i havsbandet i kvällskymningen med den oroliga svärmodern och frun kikande över axeln. Its your choice. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Tänkte ge mig på och vara ambitiös ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ps: kolla även att alla cellerna i batteriet är hela. Detta fenomen kan uppstå om en cell har gått sönder.

Seawing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte alla detaljer, men jag skulle i alla fall aven kolla sakerhetsswitchen i vaxelvaljaren. Den tillater dig bara att dra runt startmotorn nar vaxeln ligger i frilage och de trasslar ibland med dod motor som resutlat.

Men, du har fel symptom for det. Du har fatt bra tips. Beratta om du hittar nagot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...