Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Yadis

HT rätt för mig?

Rekommendera Poster

Det är ju inte jag som är trådskapare men tänkte ändå låta meddela hur det gick. jag var ju med lite på de senaste posterna i den här sent omsider upplyfta tråden. Vi får se om denna tråd lyfts någon mer gång!!

 

Efter att varit och tittat på lite DC båtar så blev det... Ja en HT igen! Man är tillbaka vid sin läst så att säga. De amerikanska båtarna lämnades därhän efter ett tag. tittade på någon enstaka men de som gått i USA såg ut som skräp efter att de antagligen använts året runt. En svensk båt som används några månader och sedan vårdas under vintern blir ju en helt annan sak. Alla sköter ju inte om sina båtar heller i sverige. Var bl.a. och tittade på en Nimbus 21 DC som bara använts men inte vårdats.. Till slut blev det en båt som känns rätt och som nu ska få sig en tillsnyggning.

Fjordling 17 blev det alltså till slut och jag ber att få tacka för alla tips och förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, en trevlig liten båt som du säkert blir nöjd med så länge du inte behöver en stor båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk, att du fick tag på urfadern till ht-båten, äkta kultbåt med riktigt bra fartskrov! Gott att kunna traila och slippa sitta fast i samma farvatten/sjö som dom med stora båtar oftast gör.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag har varit ute och tagit en liten sväng med den och kan av det lilla bara konstatera att lovorden man läst om skrovet stämmer. Jag har tidigare haft en Crescent 49 HT som är 4,70 lång och Fjordlingen är 5,20. Inte så stor skillnad i längd men Fjordlingen känns som en betydligt större båt. Jag gjorde några girar och körde in i mitt eget aktersvall vilket den klöv fullständigt odramatiskt till skillnad från crescenten (som i övrigt är en trevlig båt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en 115 hk 2t 4-cyl murkla på den som skjutsade på rätt så bra. Dock kommer nog den bli en egen tråd för den är lite frågetecken kring. Detta var dock en del av prisbilden så det är inget som grämer. Men jag får vara beredd att lägga ner en del (eller mycket) på den innan det är perfekt. Men det blir som sagt en ny tråd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde en sådan ett tag också, funkade bra för mig men drog mycket soppa.  Hade en liten kul funktion att den bara gick på två cylindrar under ett visst varvtal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj, Jag har en likadan motor från 98 och har en del funderingar, om det går att få motorn att gå på alla fyra cylindrar från låga varv. Vid 1000 varv hoppar alla fyra igång. Borde typ gå att ställa om. Kan man annars leva med tvåtaktens för och nackdelar så är motorn riktigt skön och driftsäker, startar och går alltid som en klocka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog mkt soppa? Bra att få erfarenheter. Menar du att den drog mkt soppa jämfört med en annan 2-takt på liknande effekt eller jämfört med en 2-takt på tex 60 hk? Eller så klart en fyrtakt?

Jag kan tänka mig att den drar lite mer än en 60 hk 3 cylindrig även om man inte utnyttjar alla hästar (vilket ju säkert är svårt att undvika) eftersom denna troligen är på större volym och 4-cylindrig. Men lyckas man köra lika lugnt som med en klenare motor så borde det väl inte skilja jättemycket eller? Eller är det en TÖRSTIG konstruktion?

 

Sneaker: Att den stryper tillförseln till två förgasare är ju för att den ska gå snålare men tycker du som använt den en del att den går hackigt eller vad är nackdelen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var på en ca 6m HT båt som det först satt en 90hk (3 cyl) Merc, sedan byttes det till en 115hk Merc.  Båda tidigt/mitten 90 tal.  Skilde ca 0.3-0.4L (0.9 mot 1.3) per distans till 90hks fördel, i snitt. Ca 5 knop mer med 115hk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj, att den skulle gå på alla fyra från början är en ren emotionell sak för migFlört

Härlig jämn gång är något jag uppskattar framför typ bränsleförbrukning. Några andra nackdelar finns knappt förutom när man tex drar runt efter misslyckat startförsök på vattenskidor. Då kan man uppleva att motorn i bland inte vet om den ska gå på fyra eller två. Detta är dock inget vetande utan känsla och fritt tyckande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...