Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Yadis

HT rätt för mig?

Rekommendera Poster

Jag har fått för mig att jag ska skaffa båt, min första. Vet ju inte hur jag kommer använda den, men en gissning är att jag kommer åka ut med tjejen o hennes 2 ungar o bada. Kanske åka vattenskidor efter. Även tjejen o jag kommer väl åka ut ibland själva och då kanske sova i den nån natt. Den kommer även att användas ganska mycket till fiske(2-3 personer), och då inte trolling.

Jag har fått för mig att en HT är perfekt och jag har fastnat för Ryds Camping. Nu är frågan är detta rätt slags båt? Funkar den t.ex att fiska 3 personer från? Kanske är det en styrpulpet jag ska ha, men då blir det svårt att övernatta.

Så ni som varit i liknande situation - vilken är den perfekta båten?

Får kosta max 50 000, kanske jag ska tillägga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt båttyp. Har själv en, kanske något större än en Camping men jag föredrog en med inombordare. Går perfekt att övernatta i kortare turer, går att dra vattenskidor med, kan fiskas ifrån och framför allt kan trailas. Kostar dessutom runt 50000:-. Har haft en styrpulpet tidigare och visst, den är lättare att fiska med men blir lite dragig att sova i. Lycka till, marknaden är din.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Skönt att höra att man är på rätt spår:=)

Men funkar det att fiska 3 personer från en drygt 5 meter lång HT. Känns som max 2 får rum att fiska i aktern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir trångt med tre om man ska kasta, speciellt med barn som kastar lite si och så. Man ska vara rädd om ögonen.

Styrpulpet och tält?

Men varför en Ryds, när det finns Flipper smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Förmodligen vore en båt med tvärsgående sittbänk i aktern att föredra så ni kommer bättre åt att stå intill skrovsidan vid fiske. Ryds Camping har längsgående sittbänkar i aktern. Bara så du har det i minnet så det inte blir en överraskning sen vid fiske. Annars funkar nog en Ryds Camping bra för det du beskriver att du vill använda båten till. Om möjligt välj en Ryds Campng från 1976 och framåt då skrovet förbättrades, 60-70 hk motor bör funka bra i så fall. Kanske 50 hk kan räcka på de äldre årgångarna före 1976 (som nog inte tålde så mycket större motorer än så).

Den här ser ju rätt fin ut med 70 hk:

http://www.blocket.se/vi/8738573.htm?ca=7_s

Kanske går att pruta ner lite.

Eller den här:

http://www.blocket.se/vi/9169680.htm?ca=7_s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HT har kanske sina fördelar, men innan jag slog till på min DC provade jag en del HT båtar, de finns ju en del 70-80 talare med lågt pris, antar att denna båttyp slog igenom då.

Jag kan bara svara för mig jag gillade inte HT, känns som man varken är ute eller inne, jag kör till 90 % i bra väder och då vill jag inte sitta under en HT, blir det en regnskur fäller jag hellre upp kapellet.

Sikten gillade jag inte heller man ser dåligt när man sitter ner och i merparten av HT båtarna finns det ingen lucka så man kan stå upp, värdelöst, min åsikt alltså

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har haft en HT båt jag också förut.

Visst har en HT de nackdelar du nämner men jag tycker ändå fördelarna överväger.

Den HT båt jag hade kunde man stå upp och köra bekvämt. Fläkta fint och man kunde sträcka på benen. 3 personer kunde stå upp i linje med takkanten. Jag tycket det var mycket bekvämt att stå upp och hänga lite mot kanten (som var vadderad och hade galontyg).

Under hard toppen kunde det bli ganska varmt när solen stekte på men det löste jag genom att sätta i en taklucka så det blev ordentlig luftcirkulation. Man kunde även stå upp genom luckan så 4 personer kunde stå i båten under gång.

Jag satt nästan aldrig och körde och då var det ju inte problem med att sikten genom framrutan är lite begränsad.

Jag hade på mitt kapell dragkedjor i taket så jag kunde vika det bakåt lite och även stå upp genom kapellet om det regna lite. Funka bra.

Skönt att kunna lägga sig lite och vila på liggplatserna i fören.

Enkelt att ta ner/upp kapellet (på en DC brukar det vara lite mer jobb just med kapellet, i synnerhet om man inte har kapellgarage).

Jag skull nog kunna tänka mig en HT båt igen i framtiden men då en modernare och lite större än den jag hade, kanske en Flipper 705 HT, Uttern C66, Aquador 22/23 HT el liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smaken är som baken smiley-wink.gif\ jepp kapellgaraget har jag upptäck är bra att ha , inte minst för att skydda mot saltvatten som de badande dra med sig upp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också erfarenheten av att HT båtar inte är nån dröm att köra just med tanke på att det oftast varken går riktigt bra att sitta eller stå och sikten är oftast dålig, dessutom blir det jobbigt att stå om man ska köra längre sträckor.

Samtidigt så är väl en HT båt den ända båt som uppfyller din krav :)

Eller som någon sa, en DC eller styrpulpet och tält kan ju också fungera?

Man får väga körkomforten mot den praktiska biten.

För övrigt så tycker jag inte du ska satsa på Flipper, inte om du vill ha en båt som tål lite vågot iaf..

Det var mina erfarenheter men Smaken är ju som sagt som baken..

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en Uttern 560 ht -78 och den gick det väl att fiska 2 personer ifrån, men det var både lite halvtrångt och småbesvärligt. Men, visst det funkade.

Bortsett från trängsel vid fiske så gick båten förbaskat bra i sjön och även när sjön blev lite grövre. Stadig var den med, när man gick på skarndäcket (ca 90kg) så krängde den inte nåt speciellt över mot den sidan man gick på heller.

Men skulle jag ha en båt för fiske i första hand, skulle jag nog fundera på nåt annat än en HT båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fjordling 17 är snygga!!

Snyggt med det välvda taket. Och jag tror att det är bra båtar!

Det finns ett gäng på blocket.se. De flesta kostar aningen över 50 000, men två av dem kostar bara 35- resp 37 000. En del ser lite skruttiga ut, men det går ju att fräscha till.

En av dem har en 200 hk Mariner (69 000 dock). Verkar vara rätt bra skjuts i den (bild). ...om du å tjejen får bråttom att hämta ungarna på dagis så är det ju perfekt.

HT-båtar har ju tyvärr lite litet utrymme att stå och fiska, men om man vill ha allt i samma båt så får man ju kompromissa. En av er kan ju sitta på fördäck och meta annars!

Lycka till!

/Marcus.

ps. Köp en fjordling. ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En följdfråga...

Finns ju många snarlika HT, Jofa 555, Crescent 550, Örnvik 550, ryds camping, Uttern, osv ,osv.

Men jag har läst en massa tester och då står det på många att dom står på näsan vid hög fart, slingriga i vågor akterifrån, går blött, osv. Detta har gjort att jag HELT nördat fast på ryds camping 76 o nyare, som får bra recensioner rakt igenom i de flesta testerna. Men är det sån himla skillnad på dessa båtar för en nybörjare som mig? Har ju sett många fina bland dom andra HTarna, men tvekat på grund av testerna jag läst.

Är det så att många av 5.50 båtarna är ganska lika varandra i sjön för en nybörjare? Jag kommer ju heller inte direkt ge mig ut i halv storm:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara passa på att säga att jag har en båt till salu. Annonsen hittar du via min sjöbod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en femmeters HT med 50 hk utombordare. Vi använde båten till samma saker som du tänkt. Dvs bad, korta utflykter, fiske. Men inte övernattningar. Det sistnämnda för att det nog krävs avsevärt mycket mer komfort än en femmeters båt kan erbjuda för att vi skall stå ut med en övernattning. Bättre då att ta med ett tält.

Tre fiskande personer fick i praktiken inte plats i vår HT. Två gick bra, men då fick den ena stå på fören.

Taket på HT skyddar ju bra mot regn och rusk. Men det är i vägen i alla andra fall. Och eftersom man ju med en sådan här liten båt knappast ändå sticker ut om det inte är bra väder är det ju rätt värdelöst.

De flesta som är ute vill inte sitta under taket utan i solen. Därför hamnar alla i båten till slut i den tredjedel som är utan tak. Övriga två tredjedelar är tomma. Och med en sådan snedbelastning planade inte min HT.

Även när jag stuvat runt på passagerarna som om de vore värsta trimmanskapet tog det lååång tid till planing. Inför det nya båtköpet satte jag upp följande kravlista:

* Kunna bära två familjer med barn i 25 knop med stil och komfort.

* Funka för fisketurer.

* Funka för bad och vattenlek, ring, wakeboard etc.

* Inte övernattning.

* Skapligt tåla den ytterst svalliga sjö vi har i Mälaren i Stockholmstrakten.

Det blev en 18,5 fots bowrider med inombordare. Än så länge rätt köp, får se vad jag tycker efter en normalregnig höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller fullständigt med! Jag vill också sitta ute och köra båt men har ett delbart kapell att ha som sprayhood om jag önskar ett litet tak över huvudet. En DC med liten förruff för två är idealisk om man ibland vill övernatta. I min Nidelv 18 DC kan man bädda ut U-soffan under kapellet och då kan man sova 2 vuxna och 2 barn i den. Eftersom den har inombordare finns plats för en badbrygga som funkar bra att fiska ifrån.

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skantic 575 är en bra HT som går bra i sjön!
 http://web.comhem.se/~u14129001/TeamAjax/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bidde till slut en Ryds Camping 76, hämtade den idag:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha.. Eftersom tråden ändå är väckt så, kan vi väl spinna vidare på den!

Jag har en Crescent 495 HT som känns både lite liten och framför allt stötig när man möter vågor. Det är väl säkert så att den planar lätt men stötigheten blir väl ett resultat av detta.

Om man höjer insatsen till ca 100 000:- och vill ha en båt som skär vågorna bra och ligger någonstans mellan 5-6,5 meter, HT el. DC.

En annan önskan är att man kan klämma ner sig flera stycken och sova i den även om det inte blir så bekvämt. Crescent 495 har ju den möjligheten trots att den är så liten, med plats för 2-3 under HT´ n och de två längsgående britsarna undet kapellet går att ligga på även om de är smala.

Några förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha en HT båt så kan jag rekomendera Uttern 560 HT. Tycker den är väldigt bra. Stor och bra förvaringsutrymmen. Går att sova 2-3 i fram och en på akterbritsen. Är väl också något stötig i motsjö.

Riktigt mycket båt för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, Jo den är nog också rätt stötig. Säkert en perfekt och förnuftig båt som är lättdriven i lugnare vatten, men jag vet hur det slår när man möter lite vågor på ostkusten.

Vill helst ha lite mer flärdfull än nuvarande 70-talare. Är en amerikansk DC något att tänka på kanske? Men vilket är bäst ur utrymmessynpunkt, vill inte ha en båt som bara är stor och klumpit men utan smarta lösningar. Tittade tex på Nimbus 21 DC men den är ju bara stor fick jag känslan av utan att ha så mycket smarta lösningar.

Gärna mer förslag! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns säkert en hel del 80-tals DC för runt 100.000kr.

Jag såg en Sunseeker 23 DC på Blocket som kanske kan vara intressant (har en liten midcabin också).

Ibland blir inte layouten i en 23 fotare mer praktisk än i en liten 18 fotare. Bara större (vilket inte är helt fel iof). De har samma stil med två säten och aktersoffa, samt liten ruff. Kanske rygg-mot-rygg stolar kan vara något ifall man vill kunna sova över några fler (fälls ut)

Däremot tycker jag att det är bra med det extra utrymmet man får på en 21-23 fots båt. Det går att röra sig lite utan att stöta till något.

De DC jag har åkt med tycker jag har haft bättre utrymme i sittbrunnen än HT båtar. Så jag skulle definitivt kolla på DC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, bortser man från priset på max 50 000 kr kan jag av egen erfarenhet rekommendera Uttern 5500 ht. Modern båt utan många av vanliga ht-båtars nackdelar. På denna finns taklucka i hardtop, lucka fram, kapellgarage, demonterbar aktersoffa för större akterutrymme, samma skrov som uttern d55,s55, 5500dc, dessutom snygga linjer. Dock är man begränsad av storleken i klassen 5.50 m, detta kan jag leva med då den är trailerbar. Utrymmesmässigt är den inte heller att jämföra med te x ryds camping där skrovet är byggt för stora innerutrymmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Sneakier och TommyN för jättebra tips!

Den där sunseeker 23 DC var ju verkligen en helt otrolig båt. Mycket båt verkligen för dryga 100k! Designen är väl inte supersnygg men det är väl för att få plats med så mycket utrymme som det blir lite lidande. Egentligen lite för riktig bobåt mot vad jag tänkt mig, men man blir ju samtidigt sugen på att verkligen skaffa en riktig semesterbåt!

Uttern 5500 HT och DC ser ju fina ut för att ligga i häradet 150K.  Så det är alternativ jag ska lägga på minnet.

Jag tror jag börjar ringa in min båttyp jag vill ha just nu i allafall, och det lutar nog åt en amerikansk DC som jag kan traila själv (på 30-kärra) och ha på tomten på vintern.

Back to back stolarna låter ju praktiskt . Kan man alltid fälla dem till nödsängar/solsängar?

Så finns det förslag på amerikansk DC som har praktiska lösningar på utrymmet, är det någon speciell som är smarta lösningar, eller övriga tips?

Och vilken motor är att föredra. Är det stor skillnad på förgasarmotor resp. insprut?

Prisbilden ligger lämpligen runt 100-200 000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom igen nu, visst finns det kunskap att dela med sig av!

:)

Jag tror jag börjar ringa in min båttyp jag vill ha just nu i allafall, och det lutar nog åt en amerikansk DC som jag kan traila själv (på 30-kärra) och ha på tomten på vintern.

Back to back stolarna låter ju praktiskt . Kan man alltid fälla dem till nödsängar/solsängar?

Så finns det förslag på amerikansk DC som har praktiska lösningar på utrymmet, är det någon speciell som är smarta lösningar, eller övriga tips?

Och vilken motor är att föredra. Är det stor skillnad på förgasarmotor resp. insprut?

Prisbilden ligger lämpligen runt 100-200 000:-

Senast ändrad av Chrillolin | 26 juni 2010 | 13:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Chrillolin,

Du skriver i en gammal tråd med rubriken HT rätt för mig? och vill ha tips om en DC...

Prova att starta en egen tråd.

Men ännu bättre är nog att läsa i de 100-tals trådar som redan finns om DC-båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag startar nog en ny tråd, det blir lite dålig struktur annars.

Saken var den att jag tyckte det var lite roligt att spinna vidare på den här tråden just pga att den blev uppväckt efter flera år! Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...