Dunkelfink 0 Postad 3 September , 2006 gör det någon skilnad på gången eller styrseln om fenan som sitter under propellern har gått av ?, eller är den bara till för att ta smällarna före propellern vid bottenkänning ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 3 September , 2006 Det sägs att skäddan ska stabilisera gången. Jag har kört med en halv skädda de senaste 3 åren och har inte märkt någon skillnad. Jag kontaktade en båtmekaniker och han ville inte svetsa i underhuset pga att värmeutvecklingen kan skada växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 svetsade en fena för nån vecka sedan huset blir knappt varmt så det var en dålig undanflykt. Bättre att ha fena än att nästa gång spräcka huset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 3 September , 2006 och spräcker huset gör man om man kör på något så propellern tar i eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 En snurrande propeller som redan ligger axial tryck och som får en rejäl axial smäll lagreskålar mm sitter på bara ett par tunna gängor. vad tror du själv är risken större? fena jag svetsade åt kompisen där hade även propellern skadats och motorn flyget upp och slagit skador i akterbrunnen, men hade han ej haft fenan tror jag inte det varit lönt att ens häng tillbaka motorn, fena hade tagit största smällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 3 September , 2006 ok tackar för för svaret, då blir det till att svetsa på fenan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 4 September , 2006 Igår när jag tog upp min båt på trailern så glömde jag att fälla upp drevet innan (inombordare). Jag kroka fast båten å kolla så att den låg ordentligt på trailern, men glömde helt bort drevet. Sen hoppade jag in i bilen å drog upp skiten med drevet släpandes över betongrampen och vidare genom gruset. När jag stannade för att hämta tamparna från bryggen upptäckte jag missödet. Det var en 2-3 centimeter djup skåra i marken från fenan och ner till sjön. (C:a 20 meter) Som tur var verkar ingenting blivit skadat. Propellern är hel, tack vare fenan som förmodligen slipats ner några millimeter. Slutsats: Fena är bra! Den skyddar inte bara vid grundkänningar ute på sjön, den står pall för en 20-metersfärd på land oxå! =) /Marcus. (klantarsel) ps. Jag var ensam och hade bråttom! ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 4 September , 2006 HAHA , ja du , shit happens , du får vara glad att du hade sån tur ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maroz 0 Postad 12 November , 2006 Går det svetsa gjuten alu utan förvärmning? Tänkte laga min fena med en del strängsprutad alu och fick besked att allt måste för bakas i ugn innan svetsning. Känns inte så kul att slänga in sitt drev med fin färg på och allt i en ugn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 November , 2006 Tänkte laga min fena med en del strängsprutad alu ???? Laga du på vanlig sätt dvs tig upp en ny fena hör med närmsta svetsare och på alugjute klara du utan förvärmining vanligt gjute tex grenrör mm kan däremot lätt spricka och då kan förvärmning vara befogat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alex018 0 Postad 26 December , 2006 Jag reparerade min fena med metall spakel. Billigt och perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 December , 2006 När du säljer snurrar glöm då inte att tala om att på bara spacklat upp en fena. lägg gärna upp en bild på ur det blev och sen en hur det ser ut med propeller mm efter nästa grundkänning eller hur det ser ut när nya fena lossnat och fastnat i propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 27 December , 2006 Hmm, känns inte riktigt hållbart, va (?) Håller den att slå upp motorn vid ett slag mot en sten? Att svetsa är nog att rekommendera. (Att spara en peng på billigt spackel kan eventuellt bli dyrt efter nästa grundstötning) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alex018 0 Postad 27 December , 2006 Knoparn!!! Metall spakel är som fan hård. Jag körde på grund en gång till, fenan (som är 1/2 metall spakel) var starkare än original aluminium fena. Darför hetter METALL spakel kanske. Och lita på mig. Biligt och väldigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 December , 2006 Hur billigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 28 December , 2006 Du kanske har rätt, men jag tycker det låter underligt. Hur kan spacklet fästa så i skarven mot motorn. Har du armerat den med något, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 December , 2006 som är 1/2 metall spakel) var starkare än original aluminium fena. Darför hetter METALL spakel kanske. Och lita på mig. Biligt och väldigt bra. FINNS MÅNGA NAMN PÅ SPACKEL TEX HAGMANS STÅLPLAST VILKET INTE ÄR STARKT SOM STÅL, SÅ NAMNET ÄR NOG INGEN GARANTI FÖR STYRKAN. MEN ALLA BLIR VÄL SALIGA AV SIN TRO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 28 December , 2006 Bara svetsa fena med tig det tar inte mer än tio minuter så det är billigt och bra det far inte kosta mer än en hundra spen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 December , 2006 Håller med alubatar! Handlade en murcla till ankan och nu efter en säsong i vatten så är oljan vit och grötig kollade lite mer nogrant på växelhuset under den påmålade färgen som nu börjat lossa så ser det ut som en spackelnisse varit frame, inte för det stör mig så mycket men nog är det trevligare när de som säljer är ärliga istället för att spackla sprickor. OBS. För att nu inte få mängder med onödiga svar så: JA visst kommer jag trycka huset. JA jag kommer att tiga igen ev sprickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 28 December , 2006 bara fräsa rent och sen på med bromsrengöring så blir det rent och fint.by the way ,broms rengöring kan köpa billigt i Holland jag betalade 15 kronor per sprayburk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 December , 2006 Det löser sig när det blir lite tid över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alex018 0 Postad 29 December , 2006 Vanligt metall spackel med hårdare. Inga armering eler nånting. Blanda först spackell med hårdare, slippa lite färg på fenan, hål under liten bit av kartong som ska du hålla par minuter tills spackell hårdar och blir fast. Sen ta bort kartong. Nästa dag slippa och måla i original motor färg som du kan också köppa på Bilteman billigt (ca. 50 kr). Jag tror i Biltema finns bara en produkt och kostar ca. 60 kr. Jag är över nojd med slutligt resultat. Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 December , 2006 Svetsa och gör det ordentligt, spackel, ståltråd och silvertejp brukar inte vara det bästa i slutändan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser