Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
boobietrap

Vinterförvaring-- dum fråga från en ovan

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en 5m styrpulpet med motor på trailer som jag tänkt att vinterförvara utomhus. Vad behöver jag gjöra åt min 2-taktare för att klara kylan? Hur har ni gjort med kapell alt. pressening över båten? Båtkapell är ju ganska kostsamt tyvärr. Vill gärna ha en enkel, bllig och säker lösning.

Tackar på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tillräcklig lutning på ställningen under presseningen och kan kolla till båten ibland borde det funka. Glöm inte att vissa försäkringsbolag kräver att du skall ta av motorn om den är under 50hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde en ställning av 45*45mm trä. Tre stycken upp-och-nedvända T. Tre stycken längsgående reglar, en i toppen på upp-och-ned-vända T:et och ett på varje sida. Därefter spände jag fast elrör (vp-rör) i en båge över de tre längsgående och drog fast med skruvklammer. Slutligen lade jag en pressening på gräsmattan, vände ställningen upp och ned och band fast presenningen i ställningen.

Några rep för att säkra ställningen i trailern och voila, en billig täckställning som klarar vintern och är så lätt att jag klarar att lyfta på/av den själv från min 4,3m-båt. Lägger dessutom på den under sommaren för att slippa regnvatten och skräp i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ställning för presenning rekommenderas. Finns ju rörställningar att köpa, annars snickrar man en egen.

Se upp med vassa hörn, de gnager igenom pressen på nolltid.

Dra inte igen pressen för tätt, det måste kunna ventilera igenom luft för att undvika fukt och mögel.

Det är bra att spola färskvatten genom motorn innan vintern. Nya motorer har uttag för trädgårdsslangen annars finns det spolmuffar som man sätter över kylintaget och kör en stund när båten står på land.

Om du inte är väldigt säker på att din båt står på stöldsäkert ställe är det bara att sucka tungt och lyfta av motorn. Risken är stor att den inte är kvar i vår annars. Även om försäkringen täcker så tar det tid och kostar självrisk att få en ny.

Man kan ju undvika att däcken blir orunda under vintern och minska stöldrisken genom att helt enkelt ta av hjulen och palla under trailern istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...