Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Ringhede

Byta drevolja varje år = blåsning

Rekommendera Poster


Har nu bytt drevolja i min Mercrusisers Alpha One drev som är rekomendationen. Detta måste var en blåsning. Oljan jag släppte ut såg lika fin ut som ny. Motoroljan kunde man åtminstone se antydan att den var använd men drevoljan var som ny.

 

Sedan pumpade jag i ny lika fin olja för drygt 350 kr

Quicksilver High Performance Gear Lube.

(hög kvalitet, samma som förut)

 

I och för sig inga jättekostnader men kunde köpt mig en flaska Whiskey för pengarna i stället.

 

Visst måste väll oljan se ut som ny om drevet är tätt och inte gått många timmar under sommaren samt att man kör med kvalitetsolja.

Min bil (Volvo V70) går minst 200.000 km utan oljebyte.

Men det kanske kommer en fé på vintern som trollar oljan till jordgubbssylt.

 

Detta har diskuterats i tråden

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=115346&highlight=drevolja

men vill skapa en ny då alla inte orkas läsa allt.

 

Nästa är blir det Whiskey för pengarna.

(visst 17 ska jag kika på oljan i drevet men knappast slänga den varje är)

 

Fritt fram till någon annan att också förklara varför man ska byta motorolja varje år?

 

OBS detta är mina synpunkter och jag står inte för om någon får haveri i sitt drev av någon orsak, grund eller dyligt.

mvh Roland


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så. Motoroljan blir ju smutsig av sot mm så att det syns, visst. Men om du tappar ur oljan ur växellådan på bilen efter 20000mil ser den säkert ut som ny, men den är sliten, förbrukad. Kanske kan synas lite metallspån i botten, men inte smutsig. Sedan kan det tyckas lite med bara några timmar i drevet, men minsta vatten sabbar allt... Så glöm inte tappa ur det i botten till hösten iallafall!

(Oljans tre viktigaste uppgifter är att kyla, föra bort föroreningar, samt minska friktionen...)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fritt fram till någon annan att också förklara varför man ska byta motorolja varje år?

 

Ny, oanvänd motorolja innehåller korrosionsskydd* som är bra att i motorn under vinteruppehållet. Så kör inte motorn efter bytet i höst, då försvinner korrosionsskyddet. Ojlefiltret kan man med fördel byta under en kall vårdag i april om man vill undvika kladd och rinnig olja.

 

* osäker på om det gäller alla fabrikat, men Quicksilvers olja innehåller skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Äre inte bara så , om du fått in vatten typ  kondens i

drevet å motorn står utomhus på vintern så finns det risk

att man får sprickor i huset när vattnet fryser

Har ju min motor i kallgarage jag då vill man inte chansa


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kan hög kvalitetsolja slitas ut på så kort tid i ett drev. Den anledningen håller inte. Då skulle man behöva byta flera gånger under sommaren om man kör mycket.

 

Vatten i drevoljan, helt ok som argument.

 

Tänk om någon kunde analysera drevolja och ge ett riktigt svar så kanske 1000 tals liter olja slapp användas.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tror inte heller att drevoljan kan förbrukas på så få timmar. Det är nog mest en säkerhetsgrej att man byter varje år, mest för att kolla oljestatusen. Men egentligen är det väl bara att tappa ut lite olja och titta på den?

Motoroljan är inte heller förbrukad men den byter jag ändå pga korrosionsskyddet.

 

Tändstiften får sitta i 3 år. Byter ni andra varje år?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer kolla mina minst en gång om året. Tidigare hade de suttit i 4 år utan koll. Före hade jag startproblem, nu med nya stift går motorn som den ska.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är väl just det att det möjligen har läkt in vatten i växelhuset som påbjuder ett byte av oljan årligen.

Det går ju att tappa ur bara en liten mängd och se hur det ser ut. Klar olja utan tillstymmelse till mjölk så är det ju bara att fylla upp.

Sedan får man väl byta i cykler om ett x antal år då oljan torde slitas av friktion, värme mm.
Tändstiften byter åtminstone jag varje år, vet egentligen inte varför? Brukar ha de just bytta som reserv under sommaren i fall att något skulle hända. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan olja slitas ut?
 
Då skulle växellådsoljan i vår gamla Mazda som har gått snart 30000 mil behöva bytas ut. Men vi har inga planer på att göra det än på ett tag. Skulle tro att den oljan kommer att tappas ut för första gången på skroten. Den fylldes på i Japan för 14 år sedan.
 
Häll lugnt tillbaka olja efter inspektion och klarning. Häll bort ev. bottensats.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oljan slits väl inte så där jätte mycke men byter oljan för å se

att de inte läcker in vatten i drevet el tvärt om....å de e mot mina principer å hälla tebax gammal olja.

Samt va e 350spänn mot ett drev ras?

 

Bara mina åsikter.

Dricker inte wiskey heller så smiley-yell.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Räkna efter hur många timmar ni kör mellan byte av vx-olja och t-stift i bilen och jämför med båten.

 

Det finns väl ingen anledning att byta oftare i båten? Möjligen kanske tvåtaktare behöver nya t-stift oftare, om man inte vill hålla på och göra dom rena.

 

Själv byter jag i.o.f.s. oljan varje höst, trots att det inte behövs, men den rymmer ju bara några deciliter (= några tior).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, olja slits inte ut i första taget. Som sagts tidigare här: Man byter normalt inte växellådolja på en bil. Däremot är det inte så bra om metallpartiklar cirkulerar runt med oljan. Vatten är ju inte heller så nyttigt. I värsta fall kan drevet frysa sönder. Mitt recept: Låt båten stå någon vecka efter upptagningen. Tappa sedan ur någon deciliter olja. Ren, klar och vattenfri? Häll tillbaka och köp whiskey i stället! Om lite lätt grumlig, byt olja! Om mycket metallskrot, kontrollera/renovera drevet! Om vatten byt tätningar - och olja förstås.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...