Kotteking 0 Postad 3 September , 2006 Är i stort behov av hjälp gällande val av motor. Är nybörjare så jag har noll koll på detta, tyvärr. Är intresserad av en Maxum 1800 SR3 (bowrider) och har svårt att välja motor. Valet står mellan en MerCruiser 3.0 L Alpha 135 hk eller en 4.3 L 220 hk. När jag tittar på tester på Maxums hemsida så skiljer det bara 2,5 knop i toppfart (37,5 knop för 135 hk resp 40 knop för 220 hk). Nu är dom 37,5 knopen tagna från 1800 MX som är något lättare (-230 kg) , men kan det verkligen ”bara” skilja 2,5 knop med 85 hk mer? Vilka möjligheter finns att tex byta propeller på 135-an resp 220 hk motorn? Går 135-an redan på max och man vinner inget nämnvärt på att byta propeller? 220 hk motorn har massor av kraft och det går utan problem att få upp toppfarten med en annan propeller? Vilka andra vinster/fördelar är det med 220 hk motorn? Otroligt tacksam för all hjälp ni orkar ge mig. Tusen tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 September , 2006 Hej, Tänk även på att 135 hk:arn har förgasare, 220 hk:arn har elektronisk bränsleinsprutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kotteking 0 Postad 3 September , 2006 Ja, det är ingen stor skillnad på dessa två motorer gällande bränsleförbrukning tack vara insprutning på 220:an. Så visst är det bättre och mer modernt. Men finns det andra fördelar? 220:on kostar dock en slant extra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 September , 2006 Troligen bättre andrahandsvärde med 220 hästarn den dag du skall sälja ekipaget. Går den att få med Mercruisers 1.7 liters turbodiesel? (kanske blir för klent men borde nog funka hyfsat). Eller går den att få men Volvo Penta D3 (130-190 hk) diesel? (troligen ganska dyrt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser