Yadis 1 Postad 3 September , 2006 En ren nyörjarfråga... I många annonser så står det omålad botten!, som om det vore nåt väldigt bra. Vad innebär det och varför är det bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 3 September , 2006 Hej Det går snabbare men du måste tvätta botten hela tiden eller dra upp den på kärra efter varje åktur. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 3 September , 2006 Sen beror det ju på om den gått i saltvatten eller sötvatten... Sötvattensbåtar behöver i regel inte bottenmålas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 skulle det gå fortare att åka båt utan gelcote lager och ha glasfibermattans struktur på utsidan, du måste skoja. tror inte varken träbåt eller plåtbåt heller skulle gå fortare möjligtvis en snyggt upp polerad aluminium båt. Kan nog tänka mig att säljaren vill påvisa att skicket är så bra att båten ännu ej behövts bli omålad undertill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 3 September , 2006 Och anledningen till att man målar botten är vad? Man slipar botten och måste därför måla om den, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 eller man kör på grund och döljer taskigt gjorda lagningar med lite om målning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 September , 2006 Vad säger du?? Gelcoatlagret på båtbotten är inte att betrakta som målning. Det följer med skrovet från plastningen. Med omålad botten menar man givetvis att ingen färg, vare sig primer eller bottenfärg, lagts utanpå gelcoatlagret. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 visst är jag med på det men svaret var på detta.Det går snabbare men du måste tvätta botten hela tiden eller dra upp den på kärra efter varje åktur. Tror ändå trådskaparen har fått uppfattning om vad omålad betyder eller var det om ålad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 3 September , 2006 Har du gelcoat lagret omålat går det fortare än om du har en målad botten. Det var väl så det menades? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 3 September , 2006 Jag har talat med människor som har sina båtar i sjön hela året utan att bottenmåla. Istället tar man upp och bottentvättar båtarna när farten börjar sjunka i förhållande till varvtalet. På ostkusten behöver man bottentvätta båten c:a 3 ggr per säsong för att inte bensinförbrukningen skall öka eller farten sjunka. I maj, sluet av juli samt i september brukar det vara dags. Jag ser fram emot den dag när jag har en fungerande bottentvättutrustning i min närhet, då kommer jag att lägga pengarna på bottentvätt istf på dyr bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 så då tillbaka till ursprungsfrågan varför ommåla, inte är det väl för att sänka farten. fördelen med omålat är väl att ev skador eller skick syns ärligare än om det är ommålat. tycker du ska välja omålad om du inte är duktig på at bedömma plast. om du ändå handlar ommålat så tror jag inte ett par varv med sprutan gör så mycket på farten däremot när färgen satt sig så sjunker den lite och ev rosor från spackling kan komma fram men det tar minst ett år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 Jag tror inte ursprungsfrågan handlade om ommålade båtar, utan båtar utan bottenfärg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 Anledningen till att man lägger på bottenfärg är att man vill slippa beväxning under vattenlinjen. Färgen innehåller olika beståndsdelar som gör att alger och annat inte växer på båtbotten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 Omålat är ändå att föredra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 3 September , 2006 Kanske om man har båten i en göl, men inte om man kör i saltvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 Viker mig men se till att inte gamla skador finns under färgen. Lycka till med båtköpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser