Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Sejsa

NMT 450 Röd - hur länge?

Rekommendera Poster

Jag har i över tio år använt en stor mobiltelefon med det effektiva och ekonomiska NMT 450 Röd i båten men tyvärr ryktas det ibland att systemet ska stängas ned. Någon här som vet mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från PTS:s hemsida:

Ett nytt digitalt mobiltelefonisystem ska byggas i 450 MHz-bandet som idag även används av mobiltelefonisystemet NMT 450. Det nya systemet byggs av företaget Nordisk Mobiltelefoni och ska vara utbyggt senast den 1 juli 2007. Systemet ska ge mobiltäckning på minst 80 procent av ytan i varje län och därmed ersätta NMT 450-systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även denna information finns på PTS hemsida:

Telia Sonera har tillstånd att driva NMT 450 fram till den 31 december 2007. Telia Sonera har själva uppgett att de ska driva systemet under hela tillståndstiden. Du bör dock kontrollera detta med Telia Sonera för säkerhets skull.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen - trevligt om NMT Röd åtminstone blir kvar till 31 december 2007. smiley-smile.gif\

Jag befarar att det inte finns något alternativt abonnemang med så praktiska villkor för sällanringaren... alltså att det bara kostar när man ringer, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så fungerar väl alla kontantkort!?

Med den begränsningen att man måste ringa för 100kr/år (dvs ladda med). Fast täckningen och räckvidden blir nog en annan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra om det kommer gå att ersätta mitt NMT Röd med något liknande. smiley-smile.gif\

När jag någon gång kollat i utskick från Elgiganten och OnOff fick jag (tydligen felaktigt) intrycket att det i det finstilta alltid också nämns någon månadsavgift trots att det är kontantkortsmobiler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
\Cry\Ja, nu lär NMT 450 Röd ska ha stängts ner vid årsskiftet så jag ska väl så smått börja titta efter en liten ersättare till min gamla jättemobiltelefon (5 kg?), i god tid till båtsäsongen. Jag har alltså aldrig haft en vanlig, liten mobil och frågar nu om det finns vattentäta - eller i vart fall skyddade - och utan fasta abonnemangskostnader till rimligt pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det ska visst komma ett nytt systen som ska ersätta det gamla systemet har jag hört.täckning ska va minst lika bra som det gamla 450 systemet  tror det var uppe i nån tråd runt nyår om jag inte minns fel rillezzzzzzzz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nordisk mobiltelefoni (NMT)  tar över de gamla masterna och erbjuder ett digitalt 3G nät dvs mobilt bredband och telefoni, har dock inte kollat priserna.

För mer info www.nmt.net

Har testat deras bredbands roter (trådlöst NMT nät till Trådlöst W-lan och den fungerar kanon.

Kan dessutom köras på batteri eller 12v, så nu kan man utan problem ha ett trådlöst nätverk i båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för uppmärksamheten, men jag undrar väl i egentligen främst huruvida det säljs vattentäta mobiler...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det säljs dom som är vattensäkrade i allafall har haft flera stycken bla nokia 5140 i funkade kanon ända tills jag körde över den med min gula traktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...