Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Ingan

Problem med liten utombordare!!!

Rekommendera Poster

Min kära far har en 7,4 Johnson. Då till problemet när man drar igång motorn så startar den utan problem men det kommer väldigt lite kylvatten och sen när man ökar gasen så kommer det inget överhuvudtaget. Har kollat och det är inte igensatt där motorn tar in vatten. Han köpte en ny impeller och termostat men inget hjälper. Kan också säga att det kommer avgaser fråm kylslangen när man drar på. Så alltså blandas vatten och avgaser. Snälla hjälp min kära far med några bra tips.

Ha en trevlig helg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tror det är värt att plocka isär riggen igen och kolla så allt kom rätt när riggen sattes ihop vid impellerbytet, även kolla så röret upp från impellerpumpen är helt och att det täter mot motordelen och sitter rätt i impellerpumpen.

/Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni kollat så det inte är igentäppt nånstans på resten av vägen? Blir väldigt lätt salt/korrosions-proppar efter vinterförvaring.

Börja t.ex. med en ståltråd i skvallerröret...

Säker på att det  är avgaser som kommer och inte bara vattenångor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att blåsa genom motorn (utan impeller) Det ska gå lätt och inte vara ngt motstånd.

prova utan thermostat...

Fast jag tror oxå att felet ligger i eller i samband med kylröret upp från impellern eller en propp i blocket..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gissa på gummit som förbinder vxl huset å kylröret...trasigt bort glömt el dylikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack allesamman och ni hade rätt allihopa! Problemet är löst och min far och jag kan fiska igen. TUSEN TACK ännu en gång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriv gärna vad lösningen på problemet var så att folk som söker på forumet kan ta del av den i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var gummipackningen som sitter mellan motordelan och kylröret som går ner till impellern.Eftersom motordelen måste lyftas så bytte vi även packningen till motordelen. Resrvdelskostnad 95,- och vi fick en väl kyld motor.Talade med en som har lång erfarenhet av båtmotorer och han sa att  är det vanligt att gummiringen med ålderns rätt drar ihop sig och kan strypa tillflödet.

Tack än en gång!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...