Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
mkall

Mercury 100 som krånglar

Rekommendera Poster

Som rubriken säger, min motor som är fr ca -91 vill inte gå som den ska. Efter att ha bytt tändkablar och stift o kollat spolar, plockat ner o blåst rent förgasare och kollat reedventiler så har jag kommit på att den nog inte får bensin ordentligt. Om jag hjälper den med handpumpen så verkar det som går bra, eller iallafall varvar upp lite. Tog isär pumpen o konstaterade att membranen inte var skadade. Nu till frågan: hur kollar jag att pumpen funkar som den ska, och det kanske är nån på detta kunniga forum som har nån annan idé vad som kan vara fel. Tacksam för alla förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du kollar pumpen genom att mäta bränsletrycket. Nedan är specen för Merc 135 - 200 V6 och lite felsökningsinfo.

 

Fuel Pump Pressure @ W.O.T.


Maximum – 10 psi (69 kPa)


Normal – 8-10 psi (55 - 69 kPa)


Minimum – 3 psi (21 kPa)


Fuel Pump Pressure @ Idle


Normal – 2-3 psi (14 - 21 kPa)


Minimum – 1 psi (7 kPa)

NOTE: Electric fuel pump pressure, if used in
conjunction with engine mechanical fuel pump, must


be limited to no more than 4 psi (27 kPa).


Special Tools

Fuel Pressure Gauge 91-16850

 


Testing Fuel Pump


Problem: Air Bubbles in Fuel Line


Low fuel in tank. Fill tank with fuel.


Loose fuel line connection. Check and tighten all connectors.


Fuel pump fitting loose. Tighten fitting.


A hole or cut in fuel line. Check condition of all fuel lines and replace


Fuel Pump anchor screw(s) loose. Tighten all screws evenly and securely.


Fuel Pump filter cover anchor screw loose. Tighten screws securely.


Fuel pump filter gasket worn out. Replace gasket.


Fuel pump gasket(s) worn out. Rebuild fuel pump.


Fuel vaporizing Fuel with high reed vapor pressure (winter grade


fuel) may vaporize (form bubbles) when used in hot/


warm weather. Use fuel with a lower reed vapor


pressure (summer grade fuel)


Problem: Lack of Fuel Pump Pressure


An anti-siphon valve. See ‘‘Checking for Restricted Fuel Flow” preceding.


Air in fuel line. See ‘‘Air Bubbles in Fuel Line”, above.


A dirty or clogged fuel filter. Clean or replace fuel filter.


The fuel pickup in fuel tank is clogged or dirty. Clean or replace pickup.


Worn out fuel pump diaphragm. Rebuild fuel pump.


Worn out check valve(s) in fuel pump. Rebuild fuel pump.


A leaky check valve gasket. Rebuild fuel pump.


Pulse hole(s) plugged. Remove fuel pump and clean out holes.


Hole in pulse hose. Replace pulse hose.


Loose pulse hose. Tighten connection(s).


Fuel hose internal diameter too small. Use 5/16 I.D. fuel hose.


Primer bulb check valve not opening. Replace primer bulb.


Excessive fuel lift required. Fuel lift exceeds 2.5 in. of vacuum (mercury)



Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar jag trycket lättast då, är det bara att sätta ett t-stycke på utgående ledning? Och var får jar reda på vad trycket ska vara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kolla så inte membrangummit hårdnat. du har två backventiler blås rent dem,stoppa dem i munnen och se om de tätar.  ev kan du även ha en dålig oring vid tex tank eller honan till motorn lite tjuvluft här och du får ej bensin tryck. Mercury har även bytt ut nålventilerna till modell med gummitopp gamla modellen kan krångla med nya soppan och har du samma modell som jag sett så var sättet i gummi och löst krymper det med nya soppan så öppnar och tättar det lite som det vill och du får för fel flotörnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade pumpen lös så kollade jag backventiler, men jag hade nog bara fungerande backventil på utgående bränsle (tror jag, måste kolla igen) var ska det vara backventilfunktion mer, har 4 anslutningar på pumpen. Börjar tröttna på detta nu. Om inte dom nya vart så dyra....  När jag tänker efter så har problemet funnits ända sen jag köpte båten för 2 år sen, men då var det bara någon enstaka gång den inte gick bra. Nu är det mer sällsynt att den går som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nålventilerna har gummi på spetsen, är de dessa som kan krångla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

nej de du har är den nyare modellen.  kolla dina backventiler istället 2 st en åt vadera håll funkar i princip med samma funktion som backventilerna i gummiblåsan obs ett fjun räcker för att få dem otäta. Slog lite på nätet din model kan ha denna pump och backventiler se bilden och då ser det inte ut som pumpar brukar men hoppskruvat så ska du med en slang i båda ändarna kunna suga och se om det tätar.

post-15930-1394234782,0985_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sitter nu här med munnen full av bensinsmaksmiley-yell.gif\ Det är så att när alla slangar är borta så funkar bara backventilen på utg bränsle, på ingående funkar den om jag håller för anslutningen för olja. Men detta borde väl vara riktigt, då suger den ju både olja o bensin. Känner inte riktigt igen alla delar på bilden men nåt i den stilen ska det vara. Slanganslutningarna till tanken och handpumpen bytte jag förra året, återstår att kolla slangansl på motorn. Sen vet jag inte vad jag ska göra? Hur mäter jag bränsletrycket, o var får jag reda på vad det ska vara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...