patrik15 2 Postad 2 September , 2006 Är det ngn som har importerat båt från finland ngn gång . Har kollat lite på en Aquador 23dc och med samma motor så är priset ca 120000:- billigare . Men då så måste jag ju få båten till sverige med en transport ! Vad kan det kosta ? Alla garantier gäller. ce-märkning lär ju inte behövas !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masseman 0 Postad 2 September , 2006 Körde faktiskt hem min båt själv till Sthlm. Varför betala en massa i tull ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 2 September , 2006 Det blir ingen tull. Både sverige och finland är med i EU, så man kan fritt handla grejer i valfritt land och föra över till nästa. Ingen tull, svensk moms eller andra avgifter ska tillkomma. Kostar gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 3 September , 2006 När var hur betalar man momsen om man kör över båten själv och ev köper av en privatperson? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 3 September , 2006 Om du köper av en privatperson betalar du ingen moms. Det är ingen skillnad på att köpa en båt i Sverige eller i Finland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrik15 2 Postad 3 September , 2006 Jag glömde kanske skriva med att det är en ny båt jag har kollat på !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 3 September , 2006 Hej! Då betalar du momsen till handlaren i Finland! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 3 September , 2006 Är båtar mycket billigare i Finland? Spännande! Aquador är grymt fina. Vet du om deras 23wa lr dc är rymligast inuti? Köra hem den och korsa Östersjön det första man gör med ny båt låter ju som ett äventyr. I mitt fall skulle ju det bli kanalen också för att komma till Västkusten. Var i Finland har du tänkt shoppa? Är dom 120000 billigare utan eller med den finska momsen? (Kanske skulle hänga på och köpa en samtidigt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 3 September , 2006 För att klargöra något angående moms: Är du en privatperson som köper en båt kan du aldrig dra av momsen.Är du ett företag som köper en båt så kan du aldrig dra av momsen om du köper av en privatperson. Är du ett företag som köper från ett företag i finland så behöver du aldrig betala momsen, den dras av direkt vid köpet från köpesumman. Säljaren ska givetvis ha ditt organisationsnummer så han kan redovisa. Sedan deklarerar du att du har köpt den från finland i din deklaration. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrik15 2 Postad 4 September , 2006 Jag har kollat på Aquador 23dc uppe i Vasa i finland , och dem säljer mycket båtar till svenskar . den kostar 71400 euro inkl moms x 9,30 =660000:- kr (800000:- i sve). Om man tar den från Vasa så går det färjor över Umeå det tar ca 3h , och sedan e det bara att ta den där ifrån . det går ju även ta den sjövägen ( kan inte vara så många distans ) . http://www.aquamar.fi/swe/index.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser