Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
LazzeA

Hur fungerar vartalsgivaren?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Johnson 55hk-77 på båten och förra ägaren kopplade in en varvräknare till kontakterna i reglageboxen. Det är en ganska kass äldre räknare av märke Airguide som visat fel och hoppar i värden hela tiden. Jag har försökt trimma in den mha ett multi-instrument för bil (2takt och fyrtakt) men inte lyckats få några bra mätningar med intrumentet vid koppling till tändkabeln enl beskrivningen . Jag undrar om ngn vet vad som skickas i kabeln från motorn till givaren? Är det bara en strömpuls för varje varv eller ngt annat? Jag tänkte om man kan bara mäta frekvensen på det som skickas till varvräknaren och få fram varvtalet på det sättet el koppla in multiinstrumentets varvräknare där istället?

Tacksam för alla tips!

Mvh/

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jga skulle gissa att din motor har ett CDI system tändninen styrs av en elektronikbox. De flesta motorer med CDI tändsystem har varvräknaren kopplade till växelströmssidan av generatorn för laddningen av batteriet i.s.f till själva tändsystemet.

Den signal du får till ingången till vsrvräknaren är därmed beroende av varvtal och antalet poler på generatorn.

Jag har själv provat att mäta varvtalet denom att koppla en givare till en av tändkablarna men misslyckats därför att störningarna från de andra  cylindrarna omöjligjort tillförlitliga värden. Jag övergick då till att mäta frekvensen på ledningen till varräknaren och kunde sbnabbt konstater att värvräknaren visade rätt med liten felmarginal.

Jag vet inte poltalet på din generator, men någon annan kan kanske hjälpa till med detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svaret!

Ja det är ett system med CDI box. Jag får väl prova att koppla in instrumentet direkt vid varvräknaren. När du gjorde detta , hur ställde du in ditt mätinstrument? På RPM eller hz eller?

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag mätte med en frekvensräknare dvs Hz.

Frekvensen relativt jord = poltalet/2 x RPM/60

Min Merc anges att ha 12 poler, vilket gäller för de flesta Merc. Det fina i kråksången är att en sådan generator lämnar 6 pulser per varv relativt jord.

Frekvensen blir då 6 x RPM/60 = RPM/10

Det går alltså att läsa ut varvtalet direkt på frekvensräknaren utan en massa jobbig huvudräkning.

/Guest

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen!

Ska ta reda på poltalet och testa sedan. Återkommer med rapport...

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vet någon poltalet på en Johnson 55hp-77? PÅåbilder i min manual så ser det bara ut att var 2?! på en 2 cyl men 12 på övriga?

Testade att mäta frekv idag och på fullgas gav det 550hz, dvs låter troligt att det skulle vara 12 poler och motsvara 5500 rpm?!

Dock visade multiinstrumntet konstiga värden på tomgång tex 240hz och gick ej jämnt upp till 550 vid gaspådrag...

Ngt tips, tex fr Guestsson?

Mvh/ Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du mätt? Om du mäter vid motorn så kan instrumentet påverkas av störningar ifrån tändsystemet. Bäst är om du kan koppla in dig framme vid reglaget. Signalen för varvräknar brukar vara framdragen dit. Mät mellan givarledningen och jord (minus). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag mätte framme vid instrumentet, och kopplade en kabelklämma till vardera de två inkommande trådarna dvs signal ( ) och minus. Tror du att det skulle givit annat resultat om jag kopplad andra klämman till jord i kopplingsdosan tex?

Osäker ang poltalet, se mitt förr inlägg.... på bilder syns bara 2 spolar på CD2 systemet (2 cyl). Övr motorer verkar ha 12 poler..

Mvh/ Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick just reda på antal poler (12) via ett annat inlägg om varvräknare, (tack Bossee)där en länk visade en tabell över olika motorers varv tal.

Kvarstår frågan om min mätning stämde, 5500 varv verkar ju vettigt på fullgas, men inte värdena på lågvarv?

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att du kopplat in dig vid reglaget så har jag inget bra svar på varför instrumentet beter sig som det gör annat än att det finns överlagrade störningar. Detta är inte otroligt att dessa störningar är orsaken till att din varvräknare visar fel också. Man skulle behöva kolla på signalen med ett oscilloskop, men i ansaknad av detta skulle jag testa med en diod i serie med ledningen från givare. Det duger med enklast möjliga ex 1N400X, där X kan vara 1,2,3,4 osv. Detta funkade i ett fall för mig, när varvräknare ibland visade dubbla mätvärdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...