Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
elfanomad

Laddning?!

Rekommendera Poster

Hej!

Har skrivit tidigare angående laddningen av mina batterier i båten. Var ute & mätte idag med en tångamperemeter och det såg ut som sådant:

Exakt vid start, och på tomgång.

*Startbatteriet (60Ah) endast inkopplat=14,3-14,7 V och 1,2-2,5 A

*Startbatteriet (60Ah) Förbrukningsbatteriet (75Ah)= 13,4-13,6 V och 6,5-7,5 A.

Jag mätte både innan och efter laddningsrelät(regulatorn).Exakt samma resultat.När jag höjde motorvarvet så höjdes Amperen...med några hela enheter.

Det jag undrar,ser siffrorna bra ut?

Generatorns spec ser ut såhär:Startgenerator typ SIBA DS418

Batterikapacitet Ah max :60

Gen. effekt 60W

Startmotor effekt 0,8hk

Om jag tolkar det såhär.Gen.effekt 60W måste bli 5 A som generatorn kan ladda med (12 V system).Hur kan det komma upp i 6,5-7,5 A i laddning då på två batterier?Jag kanske är helt ute & cyklar...:-)

Detta är en gammal VP 15hk MB10A motor. Tänkte ifall det skulle vara värt att byta startgenerator till den som är på det dubbla på alla värden.Bosch modellen!?

Oj,babblat färdigt.Hade bara denna undran om det såg bra ut...

Mvh Elfa Nomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! hur det än är med amperetalet eller effkten på din generator så visar siffrorna på att förbrukningsbatteriet behöver mer laddning än startbatteriet vilket är bra! det vore ju sämre om det vore omvänt.

Jag anser att du bör vara nöjd med siffrorna2.gif\ du laddar ju med max och lite mer därtill.

Däremot så är ju en laddström på 6-7 ampere inte vad jag skulle önska. Min generator (70 A) laddar i början ca. 15-20 ampere.

Du får själv avgöra om du anser att 6-7 ampere räcker för din förbrukning. 1 timmes körning ger dig bara 6-7 ampere timmar.

/ Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis,det känns som det är lite för lite Ampere i början. Fast det är klart...det kanske är så att man får vara nöjd ändå.Är i alla fall en motor som är från 70-talet och man kanske inte ska begära att den ska vara högeffektiv:-) Dock är det så att man skulle vilja ha en snabbare laddning då man inte åker mer än 1-3 timmar på en dag...hm. Kanske så att den andra startgeneratorn (som finns till den här motorn) skulle göra susen.

Håller också på att fnula på inköp av solcellspanel som ett komplement till just motorladdningen...

Är nästan lite för petig men man vill ju ha det så bra det bara går:-)

Mvh Elfa Nomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det väl så att är batteriet nästan full laddat så ger inte generator så mycket ström. Den ger ju så mycket så att spänningen håler sig där den ska!

Slå på alla förbrukare som finns i båten och mät igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki,det ska jag testa imorgon:-) Tack för tipset. Kanske så att det var rätt bra laddat redan från start som du säger så ska fläska på lite förbrukare & se om det händer någon skillnad på amperen :-)

Mvh Elfa nomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En variant är väl att sätta dit en enkel bilgenerator (om det får plats)kopplad till förb-batterierna, samt låta dynastarten sköta bara motorns batteri? Kanske bättre ekonomi i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...