Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
AudiTQ

Hur mkt ska jag betala för denna båt ?

Rekommendera Poster


Jag har hittat en Sea Ray jag kan tänka mig att köpa men jag vill självklart höra vad ni skulle lägga för bud på denna som en bekant till en bekant vill sälja till mig- samt vad jag bör tänka på.

 

Sea Ray 230 OV Signature 1998 Helvit

 

Mercruiser 5,7 liters EFI V8, Alpha one drev. I mkt fint skick, nyservat drev, avgaslimpor och knän bytta. CE märkt mm

USA importerad 2001.

Säljaren vill ha 310.000.- för båten. Vilket jag tycker är för mycket då det finns andra likadana för 279.000.-  så jag tänker givetvis inte lägga mer än 279.000.- 

 

BESIKTNINGMAN TILLKOMMER GIVETVIS.

 

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märkningen är till 99 % säkerhet bara båg. Om båt, motor och drev är i kanonskick så kan den väl vara värd närmare 300 000 kr. Å andra sidan är det sent på säsongen...

Det låter rimligt med 280-290 000 kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här hade jag gjort ........

Eftersom båten är en import( ej EU anpassad vid tillverkning) så är marknadspriset på dom lätt åtkomliga ...hur ? 

JO ..helt enkelt , du surfar runt på massor av båtmäklarsidor i USA och letar upp just din båt . Priset står ju där i US dollar .

Lägg också till i tanken  frakt och moms på alltihopa  m,m, ....

 

( vad hade båten kostat om du själv hade importerat ??  också en tanke )

 

Nu börjar vi närma oss ditt pris

 

//JSR    The King of SeaRay  smiley-tongue-out.gif\ hehehe

post-11345-1394234781,3596_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

CE-märkning är endast en klisterlapp. I praktiken betyder det ingenting. ALLT kan CE-märkas... (Både skräp och bra grejor.)

 

 

Frid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mm..ok. CE märkning är inget jag hänger upp mig på men visst är det bra att den finns.

 

jag ska kolla på båten i helgen, är det så att den är intressant så kommer mitt bud ligga på 279 eller  max 290

 

Problemet är att båten ligger långt söder om stockholm, så frågan är om man ska köra den hem eller hyra ett släp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ta risken att köra en helt ny båt ..efter som du inte känner till vad som kan gå galet i motor å drev .

Jag skulle släpa hem båten ,lägga den på land och tacka för i år .

 Sen är det fritt fram att börja kolla alla packningar ,byta filter och olja. Drevet ska av ,byta packning å olja,titta på stödlager ,pumpa in fett i nipplarna (3-4st),kolla knutkors,impeller ska bytas  , och sedan provtrycka drevet som sista grej ......

SEN har du koll på hur motor å drev mår ( oljan skvalrar om den saken  missfärgningar  m,m,....)

 

Stift och alla kablar skall kollas upp ,oxid m,m .. remmar , luftfiltrer ska rengöras ....

 

När du har gått igenom allt detta så har du minimerat alla trista småfel .. 

 

 

-och du som trodde att man kunde ut å köra på en gång ...hahahahah

// Lycka till .JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaja--hur gjorde du själv då när du köpte din fina Sea Ray ? :)

jag har ändå tänkt anlita en besiktingman innan...han om nån kan bedöma skicket på motorn.

Jag har redan arrangerat en vinteförvaring där allt ingår..som genomgång och konservering.

 

inte köra nåt i höst ?!...stor chans...haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt tänkt och jag har jämfört. En 99:a skulle kosta 29.500$ oprutat... ca 190.000sek  lägg sedan till kostnad LH Båtar tar för jobbet, frakt, tull o moms på detta.

Om man får pruta ned båten lite så kan man hamna på 250-260.000 kr exklusive CE märkning. Så, frågan är alltså om det är värt 50.000 att importera båten å få en nyrare årsmodell..tveksam om det är värt besväret och riskerna det innebär.

 

Vad är ett rimligt bud på tidigare nämnt objekt..ca 250 260....tycker jag iaf....men hur troligt är det att säljaren går med på det ? slim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag gjorde självklart inte som man borde göra ....hehehe

Men, så skulle jag göra idag,om jag bytte båt !!!!!

Man lärsig av misstagen, eller !? 21.gif\

 

// SeaRay on !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. CE Märkning. Kolla med Sjöfartsverket om CE Märkningen är registrerad, har Båten ett nytt skrovnummer så skall det dyka upp att den är CE Märkt om man söker på det. SEK 310,000 är ett rimligt pris i Sverige, inkl. CE Märkning.

 

 

Skulle ni hitta en Båt i USA utför vi en komplett CE Märkning, inte bara en klisterlapp, som någon skriveit, är det endast en klisterlapp är det ingen giltig CE Märkning. Båten skall ha installationer gjorda, dokumentation, samt som sagt nytt skrovnummer.

 

Hör gärna av er om ni har några frågor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE MÄRKNING är inget annat en en klisterlapp!!!!

Det är ett påhitt av staten,jag har själv varit med om en massa ce-märkning av olika slag,många produkter har blivit betydligt sämre efter att ce märkning utförts vid produktion.angående besiktningsmän,tyvärr en massa självtyckande,men visst finns det bra saker med dom om man e novis men ta det med en nypa salt,ta hellre med en van yngre båtmänniska med lite mek kunskap så får du garanterat bättre svar av honom.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag haller nog med Jocke-SeaRay har. Ar det bara en bat du letar efter, sa ar import fran USA ett mkt attraktivt alternativ. Ar det en bat som du bara raknar att ha ett par ar och sen salja vidare, da ar CE-markningen vart en del, oavsett om det resulterat i en battre bat eller ej.

 

Skulle da jaga bat har i Seattle omradet sa sjunker priserna en hel del under hosten, men transport blir mera harifran an Florida dar priserna ofta ar mer stabila under aret. A nadra sidan ar vara batar inte lika solskadade (relativt sett) som Florida batarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, gav strax över 300`för min -01:a och den var svensksåld och en ägare. Iofs budade jag på lucia när den låg under snö.

 

Supernöjd efter bara en jungfrufärd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det inte en Sea Ray 230 Overnighter denna säsong men jag är fortfarande helt såld i modellen :-D

 

Hur som helst så var priset för den jag tog upp här alldeles för högt! Jag kunde få en 98:a för 260  men kunde inte köpa den pga jag inte har en båtplats som är tillräckligt stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Äää de e klart du ska ut och åka, de mesta kan man fixa med när båten ligger i vattnet. Kanske att du ska ägna en helg åt att kolla alla genomföringar, bälgar, byta olja i drevet, anodrar, impeller (som sitter i drevet på alpha one), mm.

 

Skulle de nu bli något strul med båten får du väl ta upp den, e inte så hiskligt att hyra ett släpp eller låta en firma ta upp den.

 

Men med tanke på årsmodellen så e de nog inga problem.

 

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...