mrjr 0 Postad 31 Augusti , 2006 hej jag har fått en yamaha 55hk årsmodell ca 1980. nu till problemet: den går fint förutom då man lägger i växeln då är det något som släpper så att den bara varvar. förra ägaren har testat att byta propeller men problemet kvar stog. jag har pratat med en båtmekaniker han tror att det är växelhuset. hur får man loss växelhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 31 Augusti , 2006 Lossa fem bultar, fyra som du ser och en under trimfenan. Sedan är det bara att ta bort växelhuset. Normalt räcket det med handkraft. Om huset sitter hårt fast så kan detta bero på att splinsekopplingen till växeln rostat ihop. I mitt fall lossade växelaxeln nere i växelhuset istället för i splinsekopplingen, men om du ändå skall öppna växelhuset av andra skäl så spelar detta inte så stor roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrjr 0 Postad 19 November , 2006 jag har fått loss växelhuset, men då jag skulle öppna det gick 4 bultar av. nu undrar jag om det finns reservdelar till växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 Januari , 2007 Det hände mig oxå. Borra ur bultarna och dra i Helicoil. Helicoil är en rostfri fjäder vars utsida gängas in i godset och har rätt gänga för bulten invändigt. Du behöver specialverktyg för Helicoil. En specialtapp för att gänga hålet för fjädern och en idragare för att gänga i fjädern. Dessa som jag kunde låna vid tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser