StyrmanKarlsson 175 Postad 31 Augusti , 2006 Någon som vet hur mycket ström startmotorn på en AQD40A drar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 31 Augusti , 2006 Startmotorer dra mycket. Kan du hitta någon uppgift på hur stark den är? 1 hästkraft = 736 W. Så en normal startmotor på 1,5 hk är alltså på 1,5 * 736 = 1104 W. Det ger (teoretiskt) en ström på 1104 W / 12 V = 92 A Så någonstans 50-150 A skulle jag förvänta mig. Kabelstorlek? ju kortare och tjockare desto bättre. Ur ren värmesynpunkt får man max ha 6 A per kvadratmillimeter. Det skulle betyda 150 A / 6 A per mm2 = minst 25 kvadrats kabel, fast det kan vara klent. Kan ge för mycket spänningsfall. Finns det någon praktiker som vet vad man brukar sätta dit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 1 September , 2006 Tack för ett uttömmande svar. Jag vet ju inte hur stark den är, men jag har nu hört att ca: 3 Hp borde vara rimligt. Dock är frågan vilken verkningsgrad kan man förvänta sig att en startmotor har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 September , 2006 En elmotor har hög verkningsgrad, väl över 90-95% har jag för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 1 September , 2006 OK. Så lite drygt 200 A borde vara rimligt. Då får jag ta och mäta upp hur långa kablarna skall vara. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser