Patric78 0 Postad 31 Augusti , 2006 Har en tidigare fråga angående bränsleförbrukningsmätare. Hittade nu på nätet att kartplotter Navman 5505 (änven andra av samma märke) har tilläggsutrustning med bränsleförbrukningsmätare till ett ganska förnuftigt pris. Har någon erfarenhet av Navmans 5505 eller andra plotters? Lättanvändlighet, bra kartor, syns i solljus, lätt att laga rutter på pc och ladda till plotter? Har använt Garmin 12 tills nu som jag varit nöjd med fast den är enklaste möjliga, men skulle vilja uppgradera. Hittade då Navman som intresserar pga. bränsleförbrukningsmöjligheten. Garmin kanske också har det men inte på de enklare kartplotrarna. Mvh. Patric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 31 Augusti , 2006 Jag har gått samma väg som du funderar på... D.v.s Garmin 12 till Navman. Jag valde Navman för att de var de enda som kunde erbjuda flödesmätare, åtminstone när jag köpte min för ett par år sen... Jag har en 5500i och är helnöjd. Flödesmätaren är helt otroligt exakt... Exempel, kommer in på sjömack. Personalen frågar hur mycket? Jag svarar t.ex 66.8 liter, om det står så på displayen. Du skulle se deras min när det PRECIS vid denna mängd blir fullt upp i sopparöret Även i övrigt fungerar denna mycket bra.. Tydlig display även i starkt solljus. Jag har öppen båt men har aldrig haft problem att se displayen.. Användarvänlig med alla finesser som behövs. Så jag kan rekommendera denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Classe2000 0 Postad 31 Augusti , 2006 Har en 5505 med bränsletillsats på min mercuicer 5,0. Är väldigt nöjd med den, bra skärpa, snabb uppdatering (hade en magellan innan som var seg som tusan när man scrolla osv) Bra menyer och displayer så man kan ha koll på bränsle å sjökort samtidigt osv... har kortläsare hemma som jag knackar rutter i utan problem.... Prisvärt köp tycker jag... vill man lägga mer så varför inte raymarine:s modeller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 1 September , 2006 Tack för svaren 5505 verkar nog som en bra grej men är det samma med 5380 som även den har bränsleförbrukningsmätare som tilläggsutrutning? Den har lite mindre skärm men är den för liten eller klarar man sig med den också? Fick också tips om Lowrance 3500C som tydligen också har möjlighet till bränslemätning. Den har lite bättre upplösning än Navman 480x480 pixlar. Erfarenhet av den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salto 0 Postad 1 September , 2006 Hej! Jag har en Navman 5505i med bränsletillsatt.. En helt underbar plotter med en exakt visande förbrukning av bensinen. mitt stora problem var att jag trodde att den ville ha ca 1.1L /dist men det visade sig att den slukade i sig nästan 1.8-2.0 L/Dist. Jag lovar att den inte ljuger, den är ruskigt exakt o lättanvänd. Nu låter det säkert som om jag jobbar på pr avdelningen på Navman men så är inte fallet! Jag är bara riktigt nöjd med den plottern! Så jag kan varmt rekomendera den! Ha de gott!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas233 0 Postad 16 December , 2006 Hej, även jag är intresserad av att skaffa mig en kartplotter med bränsleförbrukningsmätare. Funderar på Navman Tracker 5380 eller 5505, Lowrance 3600 eller Seiwa Murena (vet ej om den här bränslemätning). Min fråga: klarar dessa (eller någon annan plotter) att visa bränsleflöde på det sätt som vi normalt pratar om det i sverige; med andra ord liter per sjömil och inte på något bakvänt (nm per liter...) eller icke-metriskt vis (gallons...)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla Postad 16 December , 2006 Hej Classe Bara en undran vilket program använder du för att ladda rutter? Förmodar att du har C-Map C-card och någon form av läsare till dessa. Eller e ja ute o cyklar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 December , 2006 Patric78, I en test här klagade de på att Navman 5380i hade långsam skärmuppdatering. Om det verkligen är så skulle jag hålla mig undan från den om jag hade en snabbgående båt i alla fall. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 17 December , 2006 Jag har en Lowrance 334c med flödesmätare och den visar liter per sjömil samt hur mycket bränsle det är kvar i tanken. Funkar perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas233 0 Postad 18 December , 2006 Tack för tipset om recensionen, intressant. Jag vill absolut inte ha långsam uppdatering, det låter som något man kan bli väldigt irriterad på och min båt är ganska snabb. Undrar om andra Navman plottrar (t.ex. 5505i och 6500) är snabbare? Någon som vet? Jag har försökt kolla på Navmans webbplats men hittar inget om snabbhet eller processorkraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas233 0 Postad 18 December , 2006 Tack för det tipset, jag har funderat lite på Lowrance 3600 och då borde den också kunna visa liter-per-sjömil, får man väl förmoda. Vad har du för slags flödesgivare - har Lowrance egna sådana? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 18 December , 2006 Ja. Den heter EP-10. Till den tillkommer ett motstånd, en T-koppling samt en förlängningskabel. Detta kostade mig 1365 kr. Denna kopplas in på NMEA 2000. Här kan man läsa lite om den. http://www.lowrance.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 18 December , 2006 Du kapar bränsleslangen och monterar den där. Jag blev rekommenderad att sätta fast den med slangklämmor (rostfria) för att man bör ta bort slangarna en gång per år och blåsa (försiktigt) rent flödesmätaren. Även om det sitter extra bränslefilter där. Så här blev det på min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tronnberg 0 Postad 18 December , 2006 För att locka lite: ovan nämnd lowrance LME 200 med EP-10 givare kostar totalt ca 130 dollar på boatbandit.com Per Trönnberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 18 December , 2006 Vad är LME 200? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 18 December , 2006 Har du en öppen båt så ska du ta 3600 om du nu köper Lowrance. 3500 har extern antenn och jag har hört flera säga att den externa antennen har gått sönder. Vissa har gått sönder p.g.a det har kommit in vatten i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas233 0 Postad 18 December , 2006 Stort tack för ytterligare info och bilderna! Superbra. Just nu tvekar jag mellan Lowrance 3600, Garmin 3005C (som jag tror klarar av att visa förbrukningen som l/nm) och Navman 6500 (som jag vet gör det och förhoppningsvis är snabbare än 5380 som kan vara långsam enligt ovan). Jag har halvöppen båt - daycruiser - så jag antar att jag slipper externa antenner. Ska dock inte slå till förrän efter julruschen och funderar på att kanske handla i (eller från) USA om det nu är billigare. Hälsningar, Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 18 December , 2006 Kolla gärna hur en Flipper 515 ser ut. Jag har haft en GPS med inbyggd antenn i en sådan HT båt. Funkade utan några som helst problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas233 0 Postad 20 December , 2006 jodå, jag känner till Flippern! Då borde det inte vara några problem med en delvis skymmande vindruta. Men hur blir det om man väljer att montera den infälld i instrumentpanelen (flush) - får man problem att få kontakt med GPS-satelliterna då, tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 20 December , 2006 Ska inte vara något problem. Och en vindruta är inga som helst problem. Det sägs att det som går att se igenom går bra. T.ex glas, plastrutor, kapellfönster m.m. Men HT tak ska vara sämre fast på Flipper 515 HT jag hade så hade jag oftast full eller nästan full mottagning hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas233 0 Postad 22 December , 2006 Efter ytterligare kollande med återförsäljare och webbplatser har jag fått reda på att inte någon av Garmins kartplottrar klarar av att visa bensinförbrukning som liter-per-distans (l/nm), dvs så som man vanligtvis säger. Jag har också blivit osäker på om Navman 6500 och 6600 kan det. Och nu fick jag också veta av Lowrance-återförsäljaren Navpoint att inte heller Lowrance-plottrarna klarar det ännu - det ska förhoppningsvis vara på gång under våren men oklart när. Gesse, kan det vara så att du misstog dig och menade att din plotter klarade (det bakvända) distans-per-liter och inte liter-per-distans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 22 December , 2006 Nej. Min visar liter per distans. Ring till Navpoint och prata med Patrik Söderlund Tel: 0300 - 566 344 Ska kanske ut en sväng imorgon med båten. Ska ta en bild på plottern då i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas233 0 Postad 22 December , 2006 Hej Gesse, det var det jag gjorde! Enligt svar från Navpoint idag kan Lowrance bara visa flödet bakvänt än så länge, men de hoppas på korrigeringar till europeisk standard (liter-per-distans) i kommande versioner - du är helt säker? Någon av er borde ju komma ihåg fel och jag skulle ju vilja att det är du som minns rätt för det är inte lätt att hitta en plotter som klarar detta idag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 22 December , 2006 99,9 % säker, men ska kolla det så fort som. Jag kan trots allt minnas fel. Bäst att kolla en gång extra så det inte blir några missförstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas233 0 Postad 22 December , 2006 Schysst - jag håller tummarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 23 December , 2006 Tyvärr. Du har rätt. Den visar distans per liter. Jag var på ett infomöte med Navpoint för en tid sedan och där sa de att den visar liter per distans. (Märkligt) Därför trodde jag det och tänkte inte mer på det utan körde på i tro att det var så. Jag kollar inte så mycket på det utan kollar mest på hur mycket bränsle som finns kvar i tanken. Men nu när jag tittade närmare står det nm/l på plottern. (Nedersta siffrorna på bilden) Men kommer denna ändring sen går det säkert att uppgradera programvaran så den visar tvärt om sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas233 0 Postad 24 December , 2006 Det var synd. Men tack ändå för att du bemödade dig att undersöka saken! Det verkar vara omöjligt att hitta en plotter som fixar att visa bensinförbrukning som liter/distans. Garmin klarar det inte alls och jag är tveksam till att Navman heller kan visa förbrukningen så på ett digitalt sätt. Tror inte det. Men kanske Lowrance blir först på svenska marknaden? Enligt Navpoint lär det vara mjukvara på gång som kommer att klara liter/distans, men oklart när (förhoppningsvis till våren 2007). Det lär vara ersättningsmodeller på gång för Lowrance 3600 och 334 och troligtvis kommer rättningen i dessa först innan de tar sig an de äldre programvarorna. Vi får väl se, när det kommer slår jag till. God Jul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser