Yadis 1 Postad 31 Augusti , 2006 I helgen ska jag antagligen hämta en ryds camping och det är 18 mil hem sen, på obromsad trailer. Tanken på 18 mil i 30 km lockar ej. Så min fråga är, om vi tar 2 bilar dit och har med en bromsad trailer. Kan då den andra bilen ta den obromsade trailern(utan båt på) och har därmed rätt att köra 80 km? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 31 Augusti , 2006 Om det är en regad Eu kärra så ok annars inte http://www.maringuiden.se/forum/;thread=24456&highlight Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 31 Augusti , 2006 vad är det för nån obromsad trailer som båten står på? går det att skruva loss förstödet? funderar på om det går att skruva isär den så mycket det bara går & spänna upp den med spännband under den bromsade. tänk EJ på biltransportkärra för att köra upp hela ekipaget på. du får för lite vikt på draget & kan i bästa fall köra 60 km/h med det. har själv provat /Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 31 Augusti , 2006 Precis, stor skillnad på obromsad och oreggad! Dock gäller samma hastighetsregler för resp typ oavsett om de är lastade eller olastad (altså 30 för oreggad och 80 för reggad...) Men ta lilla kärran på taket? eller på en annan(last-)vagn! Eller kanske går att lägga på/i båten. Kör försiktigt (OBS 50-100kg ska ligga på kulan, annars är det farligt) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 31 Augusti , 2006 Jag vet ännu inte om det om den obromsade trailern är reggad eller ej, hoppas reggad:) Letade runt på vägverkets hemsida o hittade detta för REGGADE släpvagnar, dvs gäller inte för efterföljandefordon(oreggad båttrailer) - då är det alltid 30. Så om trailern är reggad så borde jag kunna göra enligt det jag skrev ovan, eller? högst 80 km/tim med bromsad släp- eller husvagn, obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg), a) om totalvikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt eller om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt. högst 40 km/tim med obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg), a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 31 Augusti , 2006 Ta EN bil och ETT bilsläp det funkar kanon. Vänd släpet baklänges så får du rätt viktfördelning. Surrar du sen hårt så är det inga problem att köra 100 km/h (fast man får ju bara köra 80). Detta funkade kanon att dra över 100 mil !!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 31 Augusti , 2006 Intressant variant. Hur fick ni upp ekipaget på kärran? Handkraft och brädor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 31 Augusti , 2006 tänkte ej på detta att dra upp båttrailen baklänges. då den som jag transporterade så var lite bredare än biltransporten. den gick ej att få upp på det sättet. till campingen så är det knappast en registrerad obromsad trailer, då dessa är för små (lastvikt) för de båtarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 31 Augusti , 2006 Alla biltrailers har både tippbart flak och inbyggd vinsch så du vevar upp båt kärra med en hand. Surrade sedan 4-dubbelt med spännband med 2500 kg brottgräns, då håller det ju 10 ton om man bromsar så det är ingen risk. En ryds camping borde väga samma som denna båten kärran då denna båt har innombordare och 280 drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 31 Augusti , 2006 Om det är en reggad, obromsad kärra, så är det OK att köra 80 med båten på... Eller blir det för tungt för släpet/bilen? Skaffa regnummret på släpet så kan du kolla vikterna med VV! Sen beror det ju på vad båten/motorn väger också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 31 Augusti , 2006 OBS 50-100kg ska ligga på kulan, annars är det farligt Menar du att släpet måste vara så framtungt att 50-100 kg trycker ner på bilens dragkrok? Jag kan med lätthet lyfta på mitt släp på kulan med en hand. Jättelätt. Väger max 10 kg, kanske bara 5 kg. Är det direkt olämpligt? -orolig- Bör jag lägga någon vikt fram på släpet för att tynga ner? Det går inte att flytta fram båten, den ligger där den ligger. /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 31 Augusti , 2006 Risken för wobbling ökar drastiskt med sjunkande kultryck! Negativt kultryck, -dvs att vagnen lyfter okopplad- klassas som vårdslöshet i trafik=körkortsindragning... Kan du inte flytta runt grejor i båten? Tunga saker långt bak flyttade så långt fram som möjligt ger dubbel effekt. Om inte båten går att flytta på trailern (kan räcka med 5-10cm!) kanske axeln går att flytta bak lite... Kan vara värt om man kör omkring en del. I vagnens regbevis står vilken vikt som är beräknad fram, men prov brukar räcka. Lite beror det på bilen också, men tungt att lyfta om totalvikten närmar sig tonnet bör det vara! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 31 Augusti , 2006 Knappast, då totalvikten måste vara under 750 kg och det kan aldrig gå med en Ryds Camping. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 31 Augusti , 2006 Då finns ju ingen anledning att ha reggad kärra heller, varför det gäller 30 oavsett om båten är på eller inte... Men med ev regnr kan man få status på kärran, avregistrerad, avställd, mm, mm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 31 Augusti , 2006 Är det lagligt att lasta på släp med båt på ett annat släp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 31 Augusti , 2006 Om ägarförhållandena är rätt... Helt OK om du surrar och klossar rätt=mycket. Varken vagn eller båt ska kunna röra sig ens om du kör in i bergvägg! Om du ställer baklänges så tänk på att båten kan glida av, bind runt aktern till undre vagn med GROVA surrningsband. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 31 Augusti , 2006 18 mil med oregad o obromsad o du får garanterat köpa nya hjullager/axlar sen om du fuskar de minsta med farten, vilket är j.vligt lätt om man ska köra så långt.Modifiera min Fågelsta med en hjulaxel från ett rullande skithus;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 31 Augusti , 2006 Det var ju att ta i med bergväggen, det som gäller är följande Lasten skall vara säkrad så att lastsäkringen kan motstå en kraft framåt som är minst lika stor som hela lastens vikt. Bakåt och åt sidorna skall lastsäkringen motstå minst halva lastens vikt: Där får man väl säga att jag tog i i överkant då vår surring var satt till 10 ton och lasten vägde 1 ton. 10 faldig överdimmentionering alltså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 31 Augusti , 2006 Är det där en fjädrad axel... hur är din båtvagn reggad, som riktigt släp eller som EU-Släp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 31 Augusti , 2006 Om det håller beror ju på hur du sätter banden också. Drar du bara rakt ner ger det inte mycket hållkraft på rullande last, eller hur? En bil ska klossas samt surras runt två hjul tex. Spännband runt hela räknas inte alls... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 31 Augusti , 2006 Nu har jag fått reda på att båtrailern är oreggad och hemmabygge. Bett om måtten. Men jag antar att det viktigaste är att bakhjulen går in på båttrailern. Sen om stödhjulet fram ligger bakom biltrailerns bakre kant gör inget, så som på bilden högre upp? Vad är max det får sticka ut bakom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 31 Augusti , 2006 Fjädrande gummi runt axeln oregad 30vagn. Går riktigt mjukt nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 31 Augusti , 2006 Ops, då är din skapelse tok-olaglig att framföra på väg. Om den är fjädrad måste den den vara reggad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 31 Augusti , 2006 Idag drog säljaren sig ur affären - så blir inget släp på släp:( Jag blir sååå trött! Ingen som har en ryds camping 76-79 till salu? Maila mig i så fall. info@yadis.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 31 Augusti , 2006 det finns flera sådana båtar till salu på blocket /Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 31 Augusti , 2006 Ingen aning men tvivlar på att skithuset va reggat.Skogsbolagen kör med såna vagnar. Men den går kanon efter vägen och du åker lätt 70-80km/h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 31 Augusti , 2006 Efterson Skithuset varesig är godkännt för persontransport eller godsbefodran så klassas det som efterfordon och behöver ej registreras. Ett båtsläp däremot är ju avsett för godsbefodran (du lastar ju en båt på) och måste därmed registreras. Undantag görs dock om båt/hus/tanksläpet saknar fjädring, då slipper du regga släpet och max hastighet blir 30 km/h. Nu när du satte på fjädrar på dit släp så blev det alltså helt olagligt. Om du kör över 30 med ditt 30 släp så blir det bara hastighetsböter. Om du nu blir stoppad med dina fjädrar så blir det någon slags olovlig körning / framförade av icke registreingsbesiktigat fordon vilket är allvarligare, du behöver inte ens köra över 30, det räcker med att du visar dig överhuvudtaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 31 Augusti , 2006 http://www.vv.se/templates/page3____2872.aspx Där står vad som gäller. Fyll båten med vatten så blir det ett tanksläp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 31 Augusti , 2006 Måste sorgligt nog visa mej en gång till efter vägen pga av motorbyte. De är bara att be en bön o dra iväg,24mil med båt o vagn är inte roligt. Ni håller väl tummarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 1 September , 2006 Wow, det hade jag aldrig vågat köra tokolagligt i 24 mil, möjligtvis nerför grusvägen från stugan till sjön, men 24 mil...jag hade skaffat ett vanligt lagligt reggat 80-släp. Eller stumsvetsat axeln igen så blir det ju lagligt. Men du bor kanske i norrbotten där det inte finns några poliser!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser