Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Yadis

obromsad trailer

Rekommendera Poster

I helgen ska jag antagligen hämta en ryds camping och det är 18 mil hem sen, på obromsad trailer. Tanken på 18 mil i 30 km lockar ej. Så min fråga är, om vi tar 2 bilar dit och har med en bromsad trailer. Kan då den andra bilen ta den obromsade trailern(utan båt på) och har därmed rätt att köra 80 km?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

vad är det för nån obromsad trailer som båten står på?

går det att skruva loss förstödet?

 

funderar på om det går att skruva isär den så mycket det bara går & spänna upp den med spännband under den bromsade.

 

 

tänk EJ på biltransportkärra för att köra upp hela ekipaget på.

du får för lite vikt på draget & kan i bästa fall köra 60 km/h med det.

har själv provat

 

/Tomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, stor skillnad på obromsad och oreggad! Dock gäller samma hastighetsregler för resp typ oavsett om de är lastade eller olastad (altså 30 för oreggad och 80 för reggad...) Men ta lilla kärran på taket? eller på en annan(last-)vagn! Eller kanske går att lägga på/i båten.

Kör försiktigt (OBS 50-100kg ska ligga på kulan, annars är det farligt)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ännu inte om det om den obromsade trailern är reggad eller ej, hoppas reggad:)

Letade runt på vägverkets hemsida o hittade detta för REGGADE släpvagnar, dvs gäller inte för efterföljandefordon(oreggad båttrailer) - då är det alltid 30. Så om trailern är reggad så borde jag kunna göra enligt det jag skrev ovan, eller?

 

 

högst 80 km/tim med

 

bromsad släp- eller husvagn,

obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),

a) om totalvikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt eller

B) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt.

 

högst 40 km/tim med

obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),

a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller

B) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ta EN bil och ETT bilsläp det funkar kanon. Vänd släpet baklänges så får du rätt viktfördelning. Surrar du sen hårt så är det inga problem att köra 100 km/h (fast man får ju bara köra 80).

 

Detta funkade kanon att dra över 100 mil !!!!!

post-15181-1394234780,8715_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant variant. Hur fick ni upp ekipaget på kärran? Handkraft och brädor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänkte ej på detta att dra upp båttrailen baklänges. då den som jag transporterade så var lite bredare än biltransporten.  den gick ej att få upp på det sättet.

 

till campingen så är det knappast en registrerad obromsad trailer,  då dessa är för små  (lastvikt) för de båtarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla biltrailers har både tippbart flak och inbyggd vinsch så du vevar upp båt kärra med en hand.

 

Surrade sedan 4-dubbelt med spännband med 2500 kg brottgräns, då håller det ju 10 ton om man bromsar så det är ingen risk. 

 

En ryds camping borde väga samma som denna båten kärran då denna båt har innombordare och 280 drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en reggad, obromsad kärra, så är det OK att köra 80 med båten på...

Eller blir det för tungt för släpet/bilen?

Skaffa regnummret på släpet så kan du kolla vikterna med VV! Sen beror det ju på vad båten/motorn väger också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS 50-100kg ska ligga på kulan, annars är det farligt

 

Menar du att släpet måste vara så framtungt att 50-100 kg trycker ner på bilens dragkrok? smiley-embarassed.gif\ Jag kan med lätthet lyfta på mitt släp på kulan med en hand. Jättelätt. Väger max 10 kg, kanske bara 5 kg. Är det direkt olämpligt? -orolig- Bör jag lägga någon vikt fram på släpet för att tynga ner? Det går inte att flytta fram båten, den ligger där den ligger.

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Risken för wobbling ökar drastiskt med sjunkande kultryck! Negativt kultryck, -dvs att vagnen lyfter okopplad- klassas som vårdslöshet i trafik=körkortsindragning...

Kan du inte flytta runt grejor i båten? Tunga saker långt bak flyttade så långt fram som möjligt ger dubbel effekt.

Om inte båten går att flytta på trailern (kan räcka med 5-10cm!) kanske axeln går att flytta bak lite... Kan vara värt om man kör omkring en del.

I vagnens regbevis står vilken vikt som är beräknad fram, men prov brukar räcka. Lite beror det på bilen också, men tungt att lyfta om totalvikten närmar sig tonnet bör det vara!

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast, då totalvikten måste vara under 750 kg och det kan aldrig gå med en Ryds Camping.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då finns ju ingen anledning att ha reggad kärra heller, varför det gäller 30 oavsett om båten är på eller inte... Men med ev regnr kan man få status på kärran, avregistrerad, avställd, mm, mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lagligt att lasta på släp med båt på ett annat släp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ägarförhållandena är rätt...

Helt OK om du surrar och klossar rätt=mycket. Varken vagn eller båt ska kunna röra sig ens om du kör in i bergvägg! Om du ställer baklänges så tänk på att båten kan glida av, bind runt aktern till undre vagn med GROVA surrningsband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

18 mil med oregad o obromsad o du får garanterat köpa nya hjullager/axlar sen om du fuskar de minsta med farten, vilket är j.vligt lätt om man ska köra så långt.Modifiera min Fågelsta med en hjulaxel från ett rullande skithus;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju att ta i med bergväggen, det som gäller är följande

 

Lasten skall vara säkrad så att lastsäkringen kan motstå en kraft

framåt som är minst lika stor som hela lastens vikt. Bakåt och åt

sidorna skall lastsäkringen motstå minst halva lastens vikt:

Där får man väl säga att jag tog i i överkant då vår surring var satt till 10 ton och lasten vägde 1 ton. 10 faldig överdimmentionering alltså

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det där en fjädrad axel... hur är din båtvagn reggad, som riktigt släp eller som EU-Släp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det håller beror ju på hur du sätter banden också. Drar du bara rakt ner ger det inte mycket hållkraft på rullande last, eller hur? En bil ska klossas samt surras runt två hjul tex. Spännband runt hela räknas inte alls...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått reda på att båtrailern är oreggad och hemmabygge. Bett om måtten. Men jag antar att det viktigaste är att bakhjulen går in på båttrailern. Sen om stödhjulet fram ligger bakom biltrailerns bakre kant gör inget, så som på bilden högre upp? Vad är max det får sticka ut bakom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjädrande gummi runt axeln oregad 30vagn.

Går riktigt mjukt nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ops, då är din skapelse tok-olaglig att framföra på väg. Om den är fjädrad måste den den vara reggad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag drog säljaren sig ur affären - så blir inget släp på släp:( Jag blir sååå trött!

Ingen som har en ryds camping 76-79 till salu? Maila mig i så fall.

info@yadis.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns flera sådana båtar till salu på blocket

 

/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ingen aning men tvivlar på att skithuset va reggat.Skogsbolagen kör med såna vagnar.

Men den går kanon efter vägen och du åker lätt 70-80km/h

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Efterson Skithuset varesig är godkännt för persontransport eller godsbefodran så klassas det som efterfordon och behöver ej registreras.

 

Ett båtsläp däremot är ju avsett för godsbefodran (du lastar ju en båt på) och måste därmed registreras.

 

Undantag görs dock om båt/hus/tanksläpet saknar fjädring, då slipper du regga släpet och max hastighet blir 30 km/h.

 

Nu när du satte på fjädrar på dit släp så blev det alltså helt olagligt. Om du kör över 30 med ditt 30 släp så blir det bara hastighetsböter.

 

Om du nu blir stoppad med dina fjädrar så blir det någon slags olovlig körning / framförade av icke registreingsbesiktigat fordon vilket är allvarligare, du behöver inte ens köra över 30, det räcker med att du visar dig överhuvudtaget.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste sorgligt nog visa mej en gång till efter vägen pga av motorbyte.

De är bara att be en bön o dra iväg,24mil med båt o vagn är inte roligt.

Ni håller väl tummarna7.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, det hade jag aldrig vågat köra tokolagligt i 24 mil, möjligtvis nerför grusvägen från stugan till sjön, men 24 mil...jag hade skaffat ett vanligt lagligt reggat 80-släp.

 

Eller stumsvetsat axeln igen så blir det ju lagligt. Men du bor kanske i norrbotten där det inte finns några poliser!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...