Gäst Postad 31 Augusti , 2006 Hmmm, den andra tråden låstes... 1. Kan någon ge en kort sammanfattning hur förslaget ser ut? 2. Vilka båtar kommer det att gälla, längd, motorstyrka/segelarea och/eller fartområde? 3. I vilka områden kommer det att vara aktuellt, på allt vatten eller bara i hårt trafikerade farvatten? Uppge gärna källan till era svar. Helst ingen diskussion om för eller emot, utan bara fakta om själva förslaget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 31 Augusti , 2006 Här kommer det senaste. Obligatorisk ansvarsförsäkring och krav på förarbevis för att minska olyckor till sjöss I januari 2003 fick Sjöfartsverket regeringens uppdrag att utreda förutsättningarna för ett fritidsbåtsregister. Sjöfartsverket skulle även undersöka i vilken omfattning fritidsbåtar omfattas av ansvarsförsäkring och särskilt belysa nyttan av ett fritidsbåtregister ur ett sjösäkerhets- och ordningsperspektiv. Sjöfartsverket framhåller med stöd av polisen och Kustbevakningen att ett register kan underlätta sjöräddningens arbete och öka sjösäkerheten och ordningen till sjöss. Vad det gäller försäkringsfrågan gör verket antagandet att de flesta stöldbegärliga båtar redan är försäkrade. Men att båtar, som framförs i höga hastigheter i tätt trafikerade områden, kan få vara oförsäkrade är inte rimligt. En obligatorisk ansvarsförsäkring skulle i första hand inriktas på större och snabbare båtar. Ett register byggt på en sådan försäkring skulle ge polisen och Kustbevakningen större möjlighet att genomföra kontroll och efterspaningar i syfte att minska antalet stölder och lagöverträdelser. Den årliga kostnaden för ett statligt fritidsbåtregister uppskattas till mellan 9 och 11 mkr, men någon närmare analys av möjlig registerförare har inte gjorts. Vid sidan av frågan om ett register finns det anledning att aktualisera frågan om åldersgräns och behörighetskrav ur sjösäkerhetssynpunkt. En obligatorisk utbildning med efterföljande förarbevis skulle bidra till riksdagens långsiktiga mål att halvera antalet allvarliga olyckor till sjöss fram till 2007. Ytterligare information: Chefen för Sjöfart och Samhälle, Lars Vieweg telefon: 011-191550 e-post: Läs mer om hur vi använder cookies. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Augusti , 2006 Vid sidan av frågan om ett register finns det anledning att aktualisera frågan om åldersgräns och behörighetskrav ur sjösäkerhetssynpunkt. En obligatorisk utbildning med efterföljande förarbevis skulle bidra till riksdagens långsiktiga mål att halvera antalet allvarliga olyckor till sjöss fram till 2007. Alltså, inget illa menat om ditt svar, men det säger inte mycket om de tre frågorna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 31 Augusti , 2006 Ledsen men jag kan inte heller hitta någott mera konkret hos sjöfartsverket. Vi får väl avvakta och se. hälsningar Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 31 Augusti , 2006 Ingenting är väl klart ännu. Principbeslutet kom i den transportpolitiska propositionen som presenterades i mars. Regeringen har gett Lars Högdahl uppdrag att utreda detaljerna. Skall var klart i mars 2007 så det lär väl knappast träda i kraft nästa sommar http://www.regeringen.se/sb/d/6883/a/67292 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Augusti , 2006 Det är ju fantastiskt, någonting som inte ens är ett förslag vållar sådan debatt att medlemmar nästintill blir osams på ett forum. Ingen vet om utredningen mynnar i något förslag, och om det gör det vet ingen hur det kommer att se ut! Ändå kan det skapa sånt rabalder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 31 Augusti , 2006 Förvånad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 31 Augusti , 2006 Gå en kurs i vinter så är ni beredda... Fast då är det ju intressant att veta var miniminivån hamnar!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 1 September , 2006 Var finns bevisen för att olycksfrekvensen skulle minska med obligatoriskt förarbevis? De olyckor som inträffat, hade personerna förarbevis eller inte? Vad hade hänt med de som var inblandade i olyckor om de saknat och hade haft förarbevis? Inför inte något som inte finns bevis för att det hjälper. Inför rätt sak, om det nu går. Det viktigaste kan du aldrig få på en kurs och det heter omdömme. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 1 September , 2006 Ingen som vill kommentera eller är det bar tomt argumenterande för något ni bara tror på utan vetskap? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 1 September , 2006 Varför argumentera mot eller för ett förslag som inte ens är lagt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LillRakan 0 Postad 1 September , 2006 jag är nybörjare på havet. finns det någon här på forumet som vet hur jag ska köra när det står en skog av gröna och röda käppar i vägen. ska jag köra på höger eller vänster sida om käppen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 1 September , 2006 Kör nära käpparna, grynnorna ligger oftast en bit ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 1 September , 2006 Ringhede! Så klart kan inte ett förarbevis hindra alla olyckor. Men jag tror ändå att de som gått igenom utbildningen får en slags känsla... en slags stolthet som gör att man tänker till lite extra. Man har liksom papper på att man är sjöman, och det kan jämföras med en diplomerad kampsportare. I det fallet är det bara nybörjare som går ut på stan och sparkar på lyktstolpar (i bästa fall). En som vet att han kan, drar sig undan och är säker i sig själv. Min syn på saken! Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 September , 2006 Svar ja, att köra rakt på dem är dumt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 September , 2006 Jag tror det stämmer det du säger om kampsportare. Men för den skull tror jag inte på, att om man ska få slut på sparkandet och misshandeln så ska man införa obligatorisk träning med tillhörande certifiering för att få vistas på stan. En som på frivillig basis tagit sitt förarbevis/kustskepparexamen är nog mer stolt och tänker till extra, än den som påtvingas dito för att kunna ge sig ut på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 1 September , 2006 Ja det är sant, frivilliga är ju motiverade. Vet egentligen inte om jag är för eller emot tvång, med det hade nog öppnat ögonen på en del busåkare om de tvingats till förarbevis. Kanske... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 1 September , 2006 Vad är alla rädda för, har ni kunskapen redan så är det väl lugnt? men vissa kanske är rädda att de inte har tillräcklig kunskap? Inför obligatoriskt förarbevis för stora båtar och snabbgående båtar! Det löser säkert inte alla problem men ett steg i rätt riktning. Framförallt tyckar jag KBV och sjöpolisen ska få mer resurser. Det finns ju ingen som kan kontrollera saker & ting nuförtiden, därmed spricker också tanken om förarbevis- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 1 September , 2006 läste starten på tråden nu, be rom ursäkt om jag gjorde tvärtemot vad som stod där, men verkar som några redan hade halkat snett.. Sorry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 September , 2006 Så även jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 1 September , 2006 Jag också... Dags för en fredags-stänkare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 September , 2006 Jag kom dit jag ville med ursprungsinlägget, så jag strök lite där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 1 September , 2006 Det är nog ingen här på MG som är rädd för ett körkort på sjön, men vissa tycks tro att det löser alla problemen som det påstås att det finns! Du har ju själv i en annan tråd sagt att du inte har några av de problemen, som beskrivits i samma tråd, i dina hemmavatten! Blir det då någon skillnad mot idag, annat än att det kommer att bli dyrare att utbilda sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 1 September , 2006 Utbildning behövs.... För vissa i¤*ter.... som måste tränga sig förbi i halvplan i trånga farleder, sund.... Sunt förnuft... ähhhh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 1 September , 2006 Självklart kommer obligatoriskt förarbevis inte lösa alla problem eller förhindra alla olyckor, men däremot så vet man ju att alla som är på sjön har fått en viss grundutbildning om sjöfarandet, säkerheten på sjön och i båten. Titta på landbacken, visst, alla har körkort men det finns ändå en hög med människor som kör som idioter för det. Skulle det bli bättre av att avveckla körkortet på land.....knappast va?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 1 September , 2006 Titta på landbacken, visst, alla har körkort men det finns ändå en hög med människor som kör som idioter för det. Skulle det bli bättre av att avveckla körkortet på land.....knappast va?! Vänd på det, kommer de som idag kör som idioter på sjön att ändra beteende om de tvingas att gå en förarbeviskurs? Tror knappast det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 1 September , 2006 Dessa kommer nog även efter att ha gått en utbildning att tränga sig förbi! Ett beteende kan man sällan utbilda bort, definitivt inte med en påtvingad utbildning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 1 September , 2006 Tror inte jag heller faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 1 September , 2006 Ja visst kommer det kosta, men bara för er som inte har tillräckligt hög nautisk kompetens på pappret redan.. tjalalalalala Det är nog sant de där att skadeglädjen är den enda sanna.. Nej men seriöst så tror jag det vore bra, inte för att folk ska lära sej köra ordentligt för det komme rvi inte ifrån. Men lite mer kunskap om elektronik och övrig nav skadar nog inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser