Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Uffe70

Göta Kanal

Rekommendera Poster

Hej.

Jag vet inte om Göta Kanal kan räknas in under långfärd men tyckte ändå att detta forum verkade passa bäst.

Jag är relativt ny som båtmänniska (2 säsonger med en Örnvik 570) som precis köpt en Albin 25.

Jag skulle vilja kajka upp från Göteborg, upp till och igenom Göta Kanal och, tja, en bit.

Mitt problem är att det verkar ganska lurigt med slussning.

Skulle de mer erfarna forumdeltagarna rekomendera mig att vänta några år?

Så jag hinner bli en bättre båtförare och lär känna båten bättre menar jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Du kan ju alltid se filmen först. Sen ska det nog gå bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man kan vara hur båt-erfaren som helst, och ändå misslyckas med slussningar... det som krävs vid slussningar är tålamod och sunt förnuft med tanke på hur vattnet höjer eller sänker sig. Det är bra om man är två, åtminstone medans man lär sig slussa. Tänk på att inte förtöja fast båten, utan ha repen runt påle eller i öglor så att man kan följa med vattnet i höjningar eller sänkningar... annars blir det lätt som med ryktet... skilsmässodiket...!

 

Men att du skall företa dig det: Absolut!! Lycka till, och ha en bra kanalfärd.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skräm inte sk...n ur honom med en gång smiley-tongue-out.gif\

 

Själv så skulle jag vilja dra ner från götet till Blekinge och börja där för att sedan dra uppåt Stockholm och över Ö och V-götaland.

Blir nog så en dag 9.gif\förhoppningsvis26.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Uffe

Jag har samma tanke. Vore kul att åka åtminstonne till Vänern. Kanske är lagom första trippen. Ligger dock lite efter dig. Har inte inköpt 5,70båten än och inte hittat båtplatsen i Gbg. (gärna på Öckerö)

 

Det är väl inga slussar förrän i Trollhättan tror jag. Har paddlat i massa slussar i Dalsland och det var inte så märkvärdigt. Borde va lättare i båt än kanot tycker jag.

 

Man kan läsa lite på

http://www.gotakanal.se/templates/article____4058.aspx

 

om själva slussningen.

 

Jag hänger gärna på upp till Vänern nästa sommar. Har varit ute och trollat lax där uppe vid Kollandsö. Fin skärgård där faktiskt.

 

/Sören

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När ungarna är större blir det en tur med badankan var så säkra på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren.

Jag tror dock att utbildningsvärdet i filmen Göta Kanal är begärnsat för mig.

Min Albin 25 är för långsam för att dränka kanotistersmiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... stopp (heter la stop).

Står så på skyltarna utefter vägarna.

Stop är det egentligen inte ett glas för ölsmiley-laughing.gif\.

 

Det finns slussar i Lilla Edet och dom är gratis.

När du ser slussen i Trollhättan, så är det dags att hala upp lädret.

Du eller ni kan öva i L-Edets sluss.

Söndagstur för att kika lite med kaffe å annat gött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En söndagtur till lilla Edet låter bra. Glömmer man skitpapper så har dom väl gott om det där.

 

(får segelbåtar kryssa i själva slussen och måste man isf hoppa upp med båten på land?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst ska du prova på att gå kanalen. Inga problem, snarare ett bra sätt att träna på tilläggning. Låt alla i besättningen manövrera båten då detta är ett bra tillfälle i det lugna diket. Finns ju alltid en massa villiga armar som tar emot. Man formerar ofta ett slusslag som följs åt och de mer rutinerade Vätternseglarna kommer med de tips som behövs om man flaggar att man är nybörjare.

 

T.ex som vi gjorde på vår första kanalfärd. Vi kom från Bråviken till första slussen precis när portarna höll på att stänga. Som effektiv storstadsbo höll vi god fart och knödde oss in i slussen men då den redan var full motades vi bestämt ut. Vi lommade tillbaka och såg då att vi gått förbi några båtar som låg och väntade på nästa slussning. Något stukade över vårt övertramp lyssnade vi tålmodigt på alla goda råd från Vätternseglare som skulle hem till Vättern. Vi fick gå med i det slusslaget och lärde oss hur aktertampen skulle sättas an och båten hållas mot slussväggen med sträckt förtamp (löpande till en winsch om det var en stor båt). När vattnet sedan höjde sig tog man hem förtampen och båten fick då gå ett par meter framåt.

 

Väl uppe vid slusskanten steg besättningsmannen ombord och vandrade med för och aktertamp till nästa sluss om det var flera eller man ångade iväg med hela fältet till nästa sluss. Man behöll samma plats i laget. Den som kan ha det värst är en kölbåt som ligger längst fram då sidokrafterna kan bli avsevärda när vattnet släpps in och träffar lateralplanet i sidled. Motorbåtar eller som i vårt fall en jolle med uppfällbart centerbord klarade oss elegant.
Slussning neråt ger nästan inga strömmar och är mycket enkelt. Nu behövs inte någon kraft i tamparna utan viktigt är att inte någon tamp hakar upp sig. Inga knopar här! Åtminstone inte i båda ändar av tamparna.

 

Ett tips kan vara att alltid vara varsam med gasreglaget. Ett misstag kan lätt rättas till med att bära av vid låg fart men kan bli sjukhusbesök vid högre fart.

 

Bra fendrar som skyddar båten rekommenderas också.

 

Lycka till. Göta kanal är värt ett besök. Känns som att ha satt sig i tidsmaskinen och susat 100 år tillbaka när man passerar geografi och bebyggelse efter kanalen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte hoppa upp, utan du får ta dina tampar och saxa dig upp allteftersom dom spär på med vatten.

Höll min 21 fotare med krokig arm när jag gick upp i alla slussar, men i Dalslands kanal så fick tanten hjälpa till för det var lite mer båtar där.

Hemåt sedan är lugna gatan då dom tar ur proppen.

21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker Göta Kanal kan räknas. Gick själv den vägen 2005 och slog nytt långsamrekord. 102 dagar. Mitt råd är alltså att låta det ta tid. Fantastisk historia, fantastisk miljö, fantastiska kajkonstruktioner. Likaså fantastiska gästhamnar. I och med att ni betalt kanalavgiften för hela resan har ni 100 fria gästhamnsnätter. Det är väl bra.

 

Hälsningar från Leif Öbrink ombord Cantella 2, just nu i Göteborg.

 

Dessutom : Undvik om möjligt juli. För många båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har åkt Göta kanal 5 ggr och 1 gång i Kinda kanal. Underbara turer som sitter kvar i minnet så mycket att vi beslutat återuppta detta nöje. Mina 3råd är -

Var vänlig och låt bråttom åkarna köra in först i slussen och lägg dig sedan längst bak. Där är det lungt och skönt med lite ström.

Tips 2 - Det är naturligt att göra fel. Ta det lungt och börja om innan oron börjar mala i kroppen.

Tips 3 - Låt aldrig dina misslyckande gå ut över dina passagerare utan det är den som framför båten/fartyget som har hela ansvaret, även för misstagen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade att slussa med båten för första gången i sommras, in- och ut ur Mälaren. Gick hur fint som helst, trots att det var första gången för mig och fästmön och att hon var i sjunde månaden, och att vi aldrig slussat förut. Bara att ta plats, hålla i repet/kajkanten och åka med upp/ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att slussa i Mälaren och i Göta kanal är som att spela fotboll i Allsvenskan jämfört med division 6.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst är det mindre kraft i Hammarbyslussen eller Södertälje men det är mycket rörigare med alla båtar. Det kan vara ett 20-tal båtar varav ett antal som glider redlöst och högljutt (skepparen) omkring.

 

I Göta Kanal är det bara 4-8 båtar som formerar ett lag och man har rutinen inne efter bara ett par slussar.

 

Det som skiljer är att det är krafter i båten i Göta Kanal. Man ska alltså ha linor till krafterna och fendrar. Den som har stor båt tar en vinsch till hjälp.

 

Efter några slussar har man sänkt axlarna och talar i lugnare ton och kan njuta av omgivningarna och samtala med båtgrannar och slussbesökare. Trevligt sätt att ta sig mellan de två största städerna i Sverige.

 

 

Gasa lugnt eller inte alls så blir det inga skador på båtar eller besättning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasa lugnt är nog enda alternativet för mig. Den går ju bara i 10 knop.

Även om ett propellerbyte snart ökar den siffran så inte lär det bli något fratvidunder för det.

Nu ska jag bara övertala det där fruntimret som bor i mitt hus med. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åka kanal/slussa finns bara ett sett som fungerar ta det lungtGlad.

Go tur

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu får du hejda dig nyfiken inlägget startade 2006Flört

jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...