Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
platen

propeller

Rekommendera Poster

Hej har en båt med 75 hk mercury optimax, problemet är att motorn varvar bara 5150 rpm och det står i bokan att motorn ska varva 5750 som max. Så det fattas 600 rpm, är det mycket ?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej platen,

Jodå, jag tycker att det är mycket. Jag varvar själv 5850 rpm med min Optimax 90.

Jag hade till att börja med original 21 aluminiumpropeller på motorn och med den varvade motorn då ~5500 rpm. Efter att båten samlat en del skit under bottnen varvade den 5300 rpm och kändes mycket seg. Jag bytte till 19 och varvade efter det ~5600 rpm. Efter lite snorklande och borstande så att bottnen på båten blev ren igen varvar jag nu 5850 rpm.

5850 är ju lite högt, men helt okej om det uppnås när man kör ensam utan last coh inte kör allt för långa stunder på fullgas. Dessutom kör man ju sällan fullgas långa stunder.

Eftersom du nu varvar 5150 rpm skulle jag rekommendera att du går ner t.o.m. 2 steg (=4) i stigning. Nu vet jag ju inte vad du har för stigning på propellern, men om du nu har t.ex. 21 stigning kanske 17 vore lämpligt eftersom det torde höja varvtalet ca 600 rpm ifall din båt/motor uppför sig ungefär på samma sätt som min. Observera att om du har stålpropeller eller byter till stålpropeller så är resultatet ett annat eftersom stålpropeller har mycket bättre grepp i vattnet. Jag hade ocskå en 19 Rapture stålpropeller som jag testade med. Med den varvade motorn endast 50 rpm mera än med 21 original aluminiumpropeller.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontakta en handlare som låter dig pröva olika stigningar.

Men det låter onekligen som att 17 skulle vara ett hett kort.

Angående en propeller i rostfritt så är det lite lurigt att ge besked på hur mycker varvet ökar vid samma stigning.Detta beror ganska mycket på propellerns utformning.Prova även här innan köp!!

//Thorax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej byte propeller från en 21 till en 17 men den varavar bara ca 340 varv mer kommer upp i 5480 varv  för 5140 ??  betäkning på 21 är 13-1/4*21  och på den nya MD3*13-25*17rb.  Slälv tycker Jag att det borde varva lite mer med den nya ??  Mvh Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag tycker också att det låter konstigt. Kanske handlaren borde komma och provköra båten om det kanske är något annat fel på motorn. Ändrade hastigheten också?

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kanske du skulle prova att höja motorn ett el två pinnhål. Då får du upp varvet lite till. Ev kan propellern tappa grepp men prova dig fram ett hål i taget. Växelhuset gör mindre motstånd i vattnet när du får upp motorn mer och då går båten lite snabbare.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej båten är ganska beväxt kan det hidra också eller? Mvh Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej platen,

Power trim är en sak, motorns montering i vertikal led en annan sak.

Du skulle alltså kunna lossa motorn och höja upp den på akterspegeln 1 el 2 hål och skruva fast den igen i dess nya höjdläge.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...