Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
adec540

Billig omvandlare?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag letar efter en billig omvandlar utan fläkt. 150W räcker gott och väl. De kostar ca 500:- på Claes Ohlson men jag tycker att det är för dyrt.

Har ni några tips?

 

Mvh/ David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pratat men go vän om att sätta in en inverter i båten. Han avråder mig att göra det om jag inte monterar en jordfelsbrytare. Vännen i fråga är elektriker bör tilläggas. Han tyckte det va onödigt att chansa med 360 liter soppa å jordfel.21.gif\  Nägon som har en annan uppfattning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du uppger aldrig vad du vill omvandla är det 12 till 220   eller 110 till 220  eller vad och vad är det du ska driva med spänningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar en jordfelsbrytare för det lokala 220V systemet från invertern. Har jag inte tänkt på tidigare men det är ju rätt, 220V är lika mycket vare sig det kommer från landström eller tillverkas i båten!

 

Jag har ingen själv, men kanske ska fundera på det. Det finns för några hundra på Clas Ohlson som man enkelt pluggar direkt i uttaget på invertern.

 

360 liter soppa, jag antar att det är bensin och explosionsrisk du tänker på?

Här hjälper inte jordfelsbrytare, den hjälper mot personskador när man tar i felaktig 220V utrustning och riskerar att få ström genom kroppen.

 

För bensinexplosion är det mera eftertanke hur man drar kablar som hjälper. I de utrymmen där det kan förekomma bensingas ska man inte dra några elkablar överhuvudtaget. Eller i värsta fall dra kabeln igenom men absolut inte sätta skarvdosor, invertrar, strömbrytare eller annan elutrustning.

Det gäller både 200V och 12V och oavsett jordfelsbrytare eller inte.

 

Men motorn har måste ju ha elkablar, startmotorer och annat? Och i motorutrymmet förekommer bensingas? Jo, precis därför ska man ventilera 3 minuter innan motorstart så all bensingas försvinner.

 

(Min egen inverter och batteriladdare sitter i utrymmet rakt ovanpå bränsletanken. Men jag kör diesel. Med bensin så är den placeringen inte att rekommendera. Diesel var ett krav när jag köpte min senaste båt, jag ser för många tidningsartiklar om brinnande bensinbåtar varje sommar.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...