Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Nyborjare

vem kör obromsad trailer egentligen ?

Rekommendera Poster

Varför säljs obromsade trailers kan man ju undra i mitt reg bevis står max 500 kr för obromsat släp, tydligen nåt som införts på nyare bilar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Max 500 gäller väl sk EU-släp som då får framföras i 80 km/h. Annars om du kör i 30 km/h så får ju ekipaget väga upp till max släpvagnsvikt på bilen tror jag.

 

Jag har till denna båten köpt en bromsad tailer (min första). Jag säger nästan tvärtom, va fan ska man ha bromsad till? Kommer garanterat bli en massa problem om ett antal år med bromsar osv. Sen är de ju tunga oxå...bara att baxa ner skräpet i skogen efter att ha fått i båten var ju knepigt. Har aldrig varit något problem med obromsade vagnar.

 

Men det är klart...det går ju lite fortare och stadigare på vägen :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag är pg att köpa en båt som väger ca 1000 kg, funderar också på om jag ska köpa obromsat lr bromsat. Har en bromsad idag men om man använder den lite så är det ett himla strul med bromsar, ljus och besiktning.

Lutar allstå åt att köpa 30-kärra. Långsamt men bekymmersfritt om man inte kör ofta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat med Vägverket och polisen nyare bilar min är en 2000,a har angivit en max vikt i regbeviset för obromsat, äldre som inte har detta då gäller 750 kg, i mitt står 500 kg !! alltså kan jag glömma obromsat släpp och detta gäller även om man bara kör 30 km/h tråkigt men sant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som skrivet i ett inlägg ovan är det tillåtet att köra med ett släp som väger upp till bilens släpvagnsvikt om släpet är obromsat och man håller sig under 30km/h.
 
De fakta du fått från vägverket och polisen gäller för obromsat släp i 80km/h, eller ett så kallat obromsat men registrerat släp. 
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel av mig detta gäller !!

 

Båttransport
Båttransportvagnar kan vara av två slag, efterfordon eller släpvagn. Saknar vagnen fjädringsanordning mellan hjul och chassi räknas som efterfordon och behöver inte vara registrerad. I annat fall är det en släpvagn som skall vara registrerad.

För alla båttransportvagnar gäller

Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm. Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm. Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred odelbar last, kap. 2 (se länk till höger). Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred och odelbar last, kap. 2 och 3 (se länk till höger). Är båten bredare måste man begära dispens. Om vagnen saknar bromsar får bruttovikten (vagn last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt.
För en båttransportvagn som är efterfordon gäller dessutom

Den högsta hastighet 30 km/tim. Det skall finnas en godkänd LGF-skylt baktill. Under mörker ska vagnen ha två röda lyktor och två röda reflexer bakåt samt orange reflexanordningar åt sidorna. Det är inte tillåtet att köra på motorväg eller motortrafikled
För båttransportvagn som är släpvagn gäller bestämmelserna för släpvagnar.



\\

Uppdaterad 2006-02-28

\SkrivSkriv ut
|
\Upp\Upp
|


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag kör med obromsad trailer i 80 km/tim (registrarad naturligtvis)

 

Båten med motor väger 570kg

Släpet 170

Totalt 740kg

 

Släpts totalvikt enl reg är 750kg

 

Dragfordonet får enligt reg beviset dra ett obromsad släp med totalvikt

på 750kg

 

Så jag slipper kärvade bromsar.

 

hälsningar

Paul 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska köra obromsat i 80 km/h så gäller väl att släpets totalvikt inte får överstiga bilens halva tjänstevikt, dock max 750kg. Har man då en tung bil tex en Volvo XC90 så får man nog dra mindre än 750 kg obromsat i 80 km/h. Min vanliga personbil (en Saab från 2003) får enligt reg beviset dra obromsat med vikt 750 kg i 80km/h.

 

En kul detalj angående tunga SUV:ar är förresten att de oftast inte får dra mer än ca 700-800kg med B-kort. Sen måste man ha BE-kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt gäller att kolla vid bilbyte! Tråkigt om man kommer hem med en ny fin bil och inte får dra båten längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...känner till just ett sånt fall. Han köpte Audis nya flaggskepp Audi Q7. Den bilen är ju stor som en finlandsfärja. Nu sitter han i skolbänken för att ta E-behörighet för att kunna dra deras båt :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sneglede lite nu när nya AudiTT kom. Den kan inte ens ha dragkrok! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, råkade få syn å denna tråd när jag sökte efter båttrailers på nätet. Själv har jag inget BE kort och föredrar därför 30km kärra. Det är helt andra regler vad det gäller båttrailer och vanlig släp. Inte att jämföras med vanliga EU-släpar som får gå i 80km. Det är därför man får köra i 80km de oftast tilllåts väga totalt med last 5-700 kilo. Lågiskt efter som de saknar broms

En båttrailer oreggad obromsad räknas som ett efterfordon och den stora fördelen är att man får dra bilens totalvikt, alltså bilen viikt inklusive last. Dessutom är benämningen på kärran (30km) dess totala lastvikt betyder att med en 1500-kärra 30km får du alltså lägga en båt som väger 1500 sen väger kärran kanske 300 så totalt 1800kilos ekipage får dras med de flesta bilar.

Ta min Mondeo tex, 1330 med B kort, 1800 med BE kort, obromsad 750kg (vanlig släp 80km) Men då med Båttrailer obromsd vilka alltid ska gå i 30km får man dra Bilens TOTALVIKT och i detta fall då 2170kg totala ekipagets vikt. Så ett tips en 1800 boggie 30km-båtkärra får du lasta 1700-1800 på o dra den med tex denna bil med B-kort. Spelar heller ingen roll om du har en stor släp tex en boggie-släp 1800, de går ju fantastiskt fint utan något som studsar o hoppar som en enaxlad trailer. Lägger du en liten båt på en sådan kan du ändå köra släpet till skillnad på en reggad. Det är bara ekipagets vikt som räknas, inte släpets benämning.

Alltså, massor med fördelar med en 30km BÅTTRAILER.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk alla USA trailers som finns i Sverige, och på dom är det fjädring och får då inte klassas som LGF ? Mao en trailer du aldrig får använda ! :-0. -sverige med alla dessa konstiga regler !

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 13 februari 2012 | 09:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten rättelse, i Trafikförordningen står det att för efterfordon (30 km båtupptagningsvagn utan fjädring) gäller att efterfordonets bruttovikt inte får överstiga dragfordonetsbruttovikt. Detta innebär att har bilen tjänstevikt på 1500 kg och totalvikt 2000 kg får inte båtvagen inkl. båt väga mera än vad bilen väger om du ställer den på en våg. Väger ex båt plus vagn 1900 kg måste bilen lastas så dess bruttovikt inte understiger 1900 kg. Naturligtvis får inte fordonens last/totalvikter överskridas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

USA-trailer kan användas som båtupptagningsvagn och fjädringen stelopereras på ett varaktigt sätt. I övrigt är dom helt oanvändbara om man vill följa lagen. synonymt med massa problem om man blir stoppad med fjädring, kanske får hämta ekipaget med bärgningsbil eller steloperera på platsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en obromsad trailer av det enklare slaget till min bohusjulle som ingick när jag köpte båten. Kör de 500 meterna från det garage båten brukar stå i på vintern till sjösättningsrampen. Då jag inte längre har fyrhjulsdriven bil på jobbet har jag de senaste åren låtit ta upp båten med kran och ställa den på trailern. Sen kör jag de 500 meterna till garaget.

Alternativet som vi anväde förr på andra jullar var kranbil, men det är gott att i stort sett klara sig själv.

Det finns ju så fruktansvär många olika förhålanden, därför är det bra att det finns oika alternativ.

Ett gammalt talesätt säger ju; Smaken är olika. Därför blir all mat äten och alla kvinnor gifta (det finns ju undantag som bekräftar regeln, sen är det ju alla morderna företeelser - gift eller på annat sätt straffadwink)



Senast ändrad av toaen | 13 februari 2012 | 12:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...